Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bir Almanca Ders Kitabının Kültürel Öğeler Açısından Değerlendirilmesi

Yıl 2022, Cilt: 23 Sayı: 3, 1682 - 1697, 31.12.2022
https://doi.org/10.17679/inuefd.1171604

Öz

Although foreign language education is mainly based on four basic skills (reading, listening, writing, and speaking), culture is also regarded as an integral part of it. In other words, language teaching and culture teaching cannot be separated from eac other. How people who speak a language think and behave, how they perceive the events and situations may be understood from the words that those people use, and all these are the components of what is referred to as culture.
For this reason, cultural elements and values should be incorporated into the course content of all levels while teaching a language. This study aims to investigate how often the Menschen B1.1 German coursebook deals with cultural elements of the target language. In this study, the content analysis method was adopted by using "Target culture checklist that can be used in foreign language coursebooks" created by Saraç and Arıkan (2010). The checklist consists of two sub-scales and thirty-one items. The results of the study revealed that the Menschen B1.1 coursebook contains many items in the checklist, however, it does not meet the certain items. It was found that the coursebook mainly deals with sub-cultural elements, while it does not include sub-titles such as literature, science, and film.

Teşekkür

Dr. Öğr. Üyesi Dilek Büyükahıska, Doç. Dr. Belgin Bal Gezegin

Kaynakça

  • Alpar, M. (2013). Yabancı dil öğretiminde kültürel unsurların önemi. The Journal of Language and Linguistic Studies, 9(1), 95-106.
  • Atik, O. (2019). Dijital kuşak, Türk-Alman gençlik alt kültürleri ve Almanca öğretimine yazınsal bir bakış. Alman Dili ve Kültürü Araştırmaları Dergisi, 1(2), 35-46.
  • Babayiğit, Ö. (2017). Sınıf öğretmenlerinin Türkçe derslerinde kültürel öğeleri kullanma durumlarının incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(4), 627-648.
  • Bayraktar, S. (2015). Yeni Hitit 1 yabancılar için Türkçe ders kitabının kültür aktarımı açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Yabancı Dil Olarak Türkçe Araştırmaları Dergisi, (2), 7-23.
  • Byram, Michael & Morgan, Carol (1994). Teaching-and-learning language-and- culture. Multilingual Matters Ltd.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. A., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Cuma, F. İ. (2009). Transkulturelle Kompetenz und Landeskunde in den regional erstellten DaF-Lehrwerken in der Türkei. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, (22), 87-99.
  • Çakır, İ. (2011). Yabancı dil öğrenme ortamlarında kültürün rolü. Milli Eğitim Dergisi, 41(190), 248-255.
  • Çakmak, M. (2001). Yabancı dil. Leyla Küçükahmet (Ed.). Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu içinde (s: 13-18). Nobel.
  • İşcan, A., & Yassıtaş, T. (2018). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi ders kitaplarında kültür aktarımı: Yedi iklim Türkçe öğretim seti örneği (B1-B2 düzeyi). Aydın Tömer Dil Dergisi, 3(1), 47-66.
  • Koç, H. (2007), Dil ve anlatım 1, Milli Eğitim Bakanlığı Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü Yayınları.
  • Köşker, G. (2015). Yabancı dil öğretiminde kültür aktarımı: Fransız dili örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 409-421.
  • Küçükahmet, L. (2000). Öğretimde plânlama ve değerlendirme (11. baskı). Nobel Yayın Dağıtım.
  • Logie, N. N. (2004). Yabancı dil öğretiminde kültürel becerinin oluşturulmasının önemi ve budunbilimsel boyut. HAYEF Journal of Education, 1(1).
  • Özbay, M. (2002). Kültür aktarımı açısından türkçe öğretimi. Türk Dili, 602, 112-120.
  • Riemenschneider, R. (1980). Vorurteile, stereotypen und klischees in fremdsprachenlehrbüchern. Überlegungen zur Methode der Schulbuchanalyse. Internationale Schulbuchforschung, 29-40.
  • Saraç, H. S., & Arıkan, A. (2010). Yabancı dil ders kitaplarında hedef kültür bilgisini incelemede kullanılabilecek kontrol listesi uygulaması. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1-2), 45-55.
  • Straub, H. (1999). Designing a cross-cultural course. English Forum. 37(3), July-September, 1999. Şimşek, M. R. (2018). Yabancılar için İngilizce ve Türkçe ders kitaplarındaki kültürel içeriklerin karşılaştırması. Bilig, (84), 301-327.
  • Ültanır, G. (2003). Eğitim ve Kültür İlişkisi -Eğitimde Kültürün Hangi Boyutlarının Genç Kuşaklara Aktarılacağı Kaygısı. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(3).
  • Ünal, B. (2020). Interkulturelle elemente in der DaF-lehrbuchserie: Begegnungen-Erkundungen a1-c2 und Türkisch als Fremdsprache-lehrbuchserie: Yedi İklim Türkçe a1-c2.
  • Ünsal, Y. & Güneş, B. (2004). Bir kitap inceleme çalışması örneği olarak meb lise 1. sınıf fizik ders kitabının eleştirel olarak incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(3), 305-321.
  • Öztürk Duman, Z. (2012). İngilizce ders kitaplarındaki kültürel öğelerin incelenmesi ve öğretmen görüşleri üzerine bir içerik analizi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trabzon.
  • Weber, R. P. (1989). Basic Content Analysis, Sage, London.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Rüveyda Hicran Çebi 0000-0001-9451-7040

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 23 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Çebi, R. H. (2022). Bir Almanca Ders Kitabının Kültürel Öğeler Açısından Değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(3), 1682-1697. https://doi.org/10.17679/inuefd.1171604
AMA Çebi RH. Bir Almanca Ders Kitabının Kültürel Öğeler Açısından Değerlendirilmesi. INUEFD. Aralık 2022;23(3):1682-1697. doi:10.17679/inuefd.1171604
Chicago Çebi, Rüveyda Hicran. “Bir Almanca Ders Kitabının Kültürel Öğeler Açısından Değerlendirilmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 23, sy. 3 (Aralık 2022): 1682-97. https://doi.org/10.17679/inuefd.1171604.
EndNote Çebi RH (01 Aralık 2022) Bir Almanca Ders Kitabının Kültürel Öğeler Açısından Değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 23 3 1682–1697.
IEEE R. H. Çebi, “Bir Almanca Ders Kitabının Kültürel Öğeler Açısından Değerlendirilmesi”, INUEFD, c. 23, sy. 3, ss. 1682–1697, 2022, doi: 10.17679/inuefd.1171604.
ISNAD Çebi, Rüveyda Hicran. “Bir Almanca Ders Kitabının Kültürel Öğeler Açısından Değerlendirilmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 23/3 (Aralık 2022), 1682-1697. https://doi.org/10.17679/inuefd.1171604.
JAMA Çebi RH. Bir Almanca Ders Kitabının Kültürel Öğeler Açısından Değerlendirilmesi. INUEFD. 2022;23:1682–1697.
MLA Çebi, Rüveyda Hicran. “Bir Almanca Ders Kitabının Kültürel Öğeler Açısından Değerlendirilmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 23, sy. 3, 2022, ss. 1682-97, doi:10.17679/inuefd.1171604.
Vancouver Çebi RH. Bir Almanca Ders Kitabının Kültürel Öğeler Açısından Değerlendirilmesi. INUEFD. 2022;23(3):1682-97.

2002 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.