Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Teachers' Perceptions on School-Family Relationship

Yıl 2023, Cilt: 24 Sayı: 1, 225 - 244, 13.05.2023
https://doi.org/10.17679/inuefd.1137482

Öz

The status of the student at school is affected in many ways by the family's relationship with the school. For this reason, the present research was conducted to reveal the perceptions of teachers about the school-family relationship. The present study, which aims to examine the perceptions of teachers about the school-family relationship, is organized in the descriptive phenomenology design, which is one of the qualitative research types. The study group of the research consists of 12 classroom teachers who worked actively in Batman Province in 2018. A semi-structured interview form was used as a data collection tool in the present research. The obtained data from the semi-structured interviews were analyzed through content analysais. As a result of the content analysis, it was concluded that the teachers perceived the relationship between school and family as a school-family cooperation. The opinions on the effects of school-parent cooperation on student achievement and what should be done by the school, teacher and parent in the development of school-family cooperation were also the findings of the present research.

Kaynakça

  • Akbaşlı, S. ve Kavak, Y. (2008). Ortaöğretim Okullarındaki Okul Aile Birliklerinin Görevlerini Gerçekleştirme Düzeyi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, s , 1 – 21.
  • Akkök, F. (2004). Ailelerin Eğitim Sürecine Katılımı. İlköğretimde Rehberlik, Edit.: Yıldız Kuzgun, Atlas Yayınları.
  • Aslanargun, E. (2007). Okul - aile işbirliği ve öğrenci başarısı üzerine bir tarama çalışma. Sosyal Bilimler Dergisi, 18, 119-135.
  • Balcı, A. (1988). Etkili Okul. Eğitim ve Bilim, Türk Eğitim Derneği Yayınları, Ankara, 21-30.
  • Başaran, İ. E. (1996). Eğitim Psikolojisi. Ankara: Yargıcı Matbaası.
  • Bayrakçı, M. ve Dizbay, S. (2013), Ortaöğretim Kurumlarında Okul Aile Birliklerinin Okul Yönetimine Katılım Düzeyleri, Sakarya University Journal of Education, 3 (1), 98-112.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Can, G.(2004), Kişilik Gelişimi‛, Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi, Ed. Binnur Yeşilyaprak, PegemA Yayınları Ankara.
  • Çalışkan N. & Ayık A. (2015). Okul Aile Birliği ve Velilerle İletişim. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(2), 69-82.
  • Creswell, J. W. (2005), Educational Research: Planning, Conducting And Evaluating Quantitative And Qualitative Research. New Jersey: Pearson Education.
  • Çelenk, S. (2003). Okul başarısının ön koşulu: Okul aile dayanışması. İlköğretim-Online, 2(2), 28-34, e-Dergi, http://ilkogretim-online.org.tr
  • Çelenk, S. (2004), İlkokuma Yazma Programı ve Öğretimi, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Dam, H. (2008). Öğrencinin Okul Başarısında Aile Faktörü. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 7 (14), 75-99.
  • Demirtaş, H. ve Güneş, H. (2002), Eğitim Yönetimi ve Denetimi Sözlüğü, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Doğan, E. (1995). Ankara merkez ilçelerindeki ilköğretim okullarında okul-aile iletişiminin engelleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Driessen, G., Smit, F., & Sleegers, P. (2005). Parental involvement and educational achievement. British Educational Research Journal, 31 (4), 509–532.
  • Eastman, B. (1988). Family Involvement In Education. (Bul. Kyn. Satır, 1996). Wisconsin State Department of Public İnstruction, Januvary.
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Elmacıoğlu, T. (1998). Başarıda Aile Faktörü. İstanbul: Hayat Yayıncılık.
  • Englund, M. M., Luckner, A. E., Whaley, G. J. L., & Egeland, B. (2004). Children’s achievement in early elementary school: longitudinaleffects of parental involvement, expectations, and quality of assistance. Journal of Educational Psychology, 96 (4), 723-730.
  • Erden, M. (2001). Sınıf Yönetimi. İstanbul: Alkım Yayıncılık.
  • Erkan, S. (1996). Geleceğin Eğitim Sisteminde Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu. Modern Öğretmen Yetiştirmede Gelişme ve İlerlemeler.
  • Fan, X. (2001). Parental involvement and students’ academic achievement: A growth modeling analysis. Journal of Experimental Education, 70 (1), 27-53.
  • Genç, S.Z. (2005). İlköğretim 1. Kademedeki Okul-Aile İşbirliği İle İlgili Öğretmen ve Veli Görüşleri. Gazi Üniversitesi Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (3): 227-243.
  • Gonzales-Pienda, J. A., Nunez, J. C., Gonzales-Pumariega, S., Alvarez, L., Roces, C. & Pat Garcia, M. (2002). A structural equation model of parental involvement, motivational and aptitudinal characteristics, and academic achievement. The Journal of Experimental Education, 70 (3), 257-287.
  • Gökçe, E. (2000). İlköğretimde Okul Aile İşbirliğinin Geliştirilmesi. IV. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu, 15-16 Ekim 1998, Pamukkale Üniversitesi Denizli, PAÜ. Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 7, Özel Sayı, sayfa 18-23.
  • Gürsimsek, I. (2003). Okulöncesi Egitime Aile Katılımı ve Psiko-sosyal Gelisim. Kuram ve Uygulamada Egitim Bilimleri Dergisi, 3 (1), 125–144.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara, Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kasatura, İ. (1991). Okul Başarısından Hayat Başarısına. İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Keçeli-Kayıslı B. (2008). Akademik Başarının Arttırılmasında Aile Katılımı Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi , Özel Eğitim Dergisi, 9 (1), 69-83.
  • Kıncal, R. Y. (1991). Okul Aile Birliğinin Fonksiyonların Gerçekleştirme Düzeyi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Malkoç, G. (1991). Ailenin Eğitimi ve Eğitimde Nitelik Geliştirme. Eğitimde Arayışlar 1. Sempozyumu Bildiri Metinleri, İstanbul: Ercan Ofset.
  • Marchant, G. J., Paulson, S. E. & Rothlisberg, B. A. (2001). Relations of middle school students’ perceptions of family and school contexts with academic achievement. Psychology in the Schools, 38 (6), 505-519.
  • Martinez-Pons, M. (1996). Test of a model of parental inducement of academic self-regulation. The Journal of Experimental Education, 64, 213-227.
  • Özgan, H. Ve Aydın, Z. ” Okul-Aile İşbirliğine İlişkin Yönetici, Öğretmen ve Veli Görüşleri”, 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu , Elazığ, 2010, s. 802-811.
  • Pianta, R. C. & Harbers, K. L. (1996). Observing mother and child behavior in a problem solving situation at school entry: relations with academic achievement. Journal of School Psychology, 34, 307-322.
  • Satır, S. (1996). Özel Tevfik Fikret Lisesi Öğrencilerinin Akademik Başarılarıyla İlgili AnneBaba Davranışları ve Akademik Başarıyı Artırmaya Yönelik Anne-Baba Eğitim Gereksinmelerinin Belirlenmesi. A.Ü Sos. Bilm. Enst. Yayınlanmamış. Yüksek Lisans Tezi.
  • Shumow, L. & Miller, J. D. (2001). Parents' at-home and at-school academic involvement with young adolescents. Journal of Early Adolescence 21 (1), 68-92.
  • Şahin, F. T., & Ünver, N. (2005). Okul öncesi eğitim programlarına aile katılımı. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(1), 23-30.
  • Trivette, P., & Anderson, E. (1995). The effects of four components of parental involvement on eight-grade student achievement: structural analysis of nels-88 data. School Psychology Review, 24 (2), 51-59.
  • Vandergrift, J.A. & Greene, A.L. (1992). Rethinking parent involvement. Educational Leadership, 50 (1), 57-59.
  • Yazar, A. ve Diğerleri (2006), Aile katılımının okul öncesi eğitimde ve 2006 öncesi eğitim programındaki yeri, K. Karabekir Üniversitesi, Erzurum.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Okul-Aile İlişkisine Yönelik Öğretmen Algıları

Yıl 2023, Cilt: 24 Sayı: 1, 225 - 244, 13.05.2023
https://doi.org/10.17679/inuefd.1137482

Öz

Öğrencinin okuldaki durumu, birçok yönden, ailenin okulla olan ilişkisinden etkilenmektedir. Bu nedenle araştırma, okul-aile ilişkisine yönelik öğretmen algılarını ortaya koymak amacıyla yürütülmüştür. Okul-aile ilişkisine yönelik öğretmen algılarını incelemeyi hedefleyen araştırma, nitel araştırma türlerinden betimleyici fenomenoloji deseninde düzenlenmiş bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubunu, Batman İli’nde, 2018 yılında aktif olarak görev yapan 12 Sınıf Öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşmelerde elde edilen veriler içerik analizi yoluyla analiz edilmiştir. Yapılan içerik analizi sonucunda öğretmenlerin okul-aile arasındaki ilişkiyi okul-aile işbirliği olarak algıladıkları sonucuna ulaşılmıştır. Okul-aile işbirliğinin öğrenci başarısı üzerindeki etkisine yönelik görüşler ve okul-aile işbirliğinin geliştirilmesinde okul, öğretmen ve veli tarafından yapılması gerekenlere ilişkin görüşler de araştırmanın bulguları arasındandır.

Kaynakça

  • Akbaşlı, S. ve Kavak, Y. (2008). Ortaöğretim Okullarındaki Okul Aile Birliklerinin Görevlerini Gerçekleştirme Düzeyi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, s , 1 – 21.
  • Akkök, F. (2004). Ailelerin Eğitim Sürecine Katılımı. İlköğretimde Rehberlik, Edit.: Yıldız Kuzgun, Atlas Yayınları.
  • Aslanargun, E. (2007). Okul - aile işbirliği ve öğrenci başarısı üzerine bir tarama çalışma. Sosyal Bilimler Dergisi, 18, 119-135.
  • Balcı, A. (1988). Etkili Okul. Eğitim ve Bilim, Türk Eğitim Derneği Yayınları, Ankara, 21-30.
  • Başaran, İ. E. (1996). Eğitim Psikolojisi. Ankara: Yargıcı Matbaası.
  • Bayrakçı, M. ve Dizbay, S. (2013), Ortaöğretim Kurumlarında Okul Aile Birliklerinin Okul Yönetimine Katılım Düzeyleri, Sakarya University Journal of Education, 3 (1), 98-112.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Can, G.(2004), Kişilik Gelişimi‛, Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi, Ed. Binnur Yeşilyaprak, PegemA Yayınları Ankara.
  • Çalışkan N. & Ayık A. (2015). Okul Aile Birliği ve Velilerle İletişim. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(2), 69-82.
  • Creswell, J. W. (2005), Educational Research: Planning, Conducting And Evaluating Quantitative And Qualitative Research. New Jersey: Pearson Education.
  • Çelenk, S. (2003). Okul başarısının ön koşulu: Okul aile dayanışması. İlköğretim-Online, 2(2), 28-34, e-Dergi, http://ilkogretim-online.org.tr
  • Çelenk, S. (2004), İlkokuma Yazma Programı ve Öğretimi, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Dam, H. (2008). Öğrencinin Okul Başarısında Aile Faktörü. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 7 (14), 75-99.
  • Demirtaş, H. ve Güneş, H. (2002), Eğitim Yönetimi ve Denetimi Sözlüğü, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Doğan, E. (1995). Ankara merkez ilçelerindeki ilköğretim okullarında okul-aile iletişiminin engelleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Driessen, G., Smit, F., & Sleegers, P. (2005). Parental involvement and educational achievement. British Educational Research Journal, 31 (4), 509–532.
  • Eastman, B. (1988). Family Involvement In Education. (Bul. Kyn. Satır, 1996). Wisconsin State Department of Public İnstruction, Januvary.
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Elmacıoğlu, T. (1998). Başarıda Aile Faktörü. İstanbul: Hayat Yayıncılık.
  • Englund, M. M., Luckner, A. E., Whaley, G. J. L., & Egeland, B. (2004). Children’s achievement in early elementary school: longitudinaleffects of parental involvement, expectations, and quality of assistance. Journal of Educational Psychology, 96 (4), 723-730.
  • Erden, M. (2001). Sınıf Yönetimi. İstanbul: Alkım Yayıncılık.
  • Erkan, S. (1996). Geleceğin Eğitim Sisteminde Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu. Modern Öğretmen Yetiştirmede Gelişme ve İlerlemeler.
  • Fan, X. (2001). Parental involvement and students’ academic achievement: A growth modeling analysis. Journal of Experimental Education, 70 (1), 27-53.
  • Genç, S.Z. (2005). İlköğretim 1. Kademedeki Okul-Aile İşbirliği İle İlgili Öğretmen ve Veli Görüşleri. Gazi Üniversitesi Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (3): 227-243.
  • Gonzales-Pienda, J. A., Nunez, J. C., Gonzales-Pumariega, S., Alvarez, L., Roces, C. & Pat Garcia, M. (2002). A structural equation model of parental involvement, motivational and aptitudinal characteristics, and academic achievement. The Journal of Experimental Education, 70 (3), 257-287.
  • Gökçe, E. (2000). İlköğretimde Okul Aile İşbirliğinin Geliştirilmesi. IV. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu, 15-16 Ekim 1998, Pamukkale Üniversitesi Denizli, PAÜ. Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 7, Özel Sayı, sayfa 18-23.
  • Gürsimsek, I. (2003). Okulöncesi Egitime Aile Katılımı ve Psiko-sosyal Gelisim. Kuram ve Uygulamada Egitim Bilimleri Dergisi, 3 (1), 125–144.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara, Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kasatura, İ. (1991). Okul Başarısından Hayat Başarısına. İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Keçeli-Kayıslı B. (2008). Akademik Başarının Arttırılmasında Aile Katılımı Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi , Özel Eğitim Dergisi, 9 (1), 69-83.
  • Kıncal, R. Y. (1991). Okul Aile Birliğinin Fonksiyonların Gerçekleştirme Düzeyi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Malkoç, G. (1991). Ailenin Eğitimi ve Eğitimde Nitelik Geliştirme. Eğitimde Arayışlar 1. Sempozyumu Bildiri Metinleri, İstanbul: Ercan Ofset.
  • Marchant, G. J., Paulson, S. E. & Rothlisberg, B. A. (2001). Relations of middle school students’ perceptions of family and school contexts with academic achievement. Psychology in the Schools, 38 (6), 505-519.
  • Martinez-Pons, M. (1996). Test of a model of parental inducement of academic self-regulation. The Journal of Experimental Education, 64, 213-227.
  • Özgan, H. Ve Aydın, Z. ” Okul-Aile İşbirliğine İlişkin Yönetici, Öğretmen ve Veli Görüşleri”, 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu , Elazığ, 2010, s. 802-811.
  • Pianta, R. C. & Harbers, K. L. (1996). Observing mother and child behavior in a problem solving situation at school entry: relations with academic achievement. Journal of School Psychology, 34, 307-322.
  • Satır, S. (1996). Özel Tevfik Fikret Lisesi Öğrencilerinin Akademik Başarılarıyla İlgili AnneBaba Davranışları ve Akademik Başarıyı Artırmaya Yönelik Anne-Baba Eğitim Gereksinmelerinin Belirlenmesi. A.Ü Sos. Bilm. Enst. Yayınlanmamış. Yüksek Lisans Tezi.
  • Shumow, L. & Miller, J. D. (2001). Parents' at-home and at-school academic involvement with young adolescents. Journal of Early Adolescence 21 (1), 68-92.
  • Şahin, F. T., & Ünver, N. (2005). Okul öncesi eğitim programlarına aile katılımı. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(1), 23-30.
  • Trivette, P., & Anderson, E. (1995). The effects of four components of parental involvement on eight-grade student achievement: structural analysis of nels-88 data. School Psychology Review, 24 (2), 51-59.
  • Vandergrift, J.A. & Greene, A.L. (1992). Rethinking parent involvement. Educational Leadership, 50 (1), 57-59.
  • Yazar, A. ve Diğerleri (2006), Aile katılımının okul öncesi eğitimde ve 2006 öncesi eğitim programındaki yeri, K. Karabekir Üniversitesi, Erzurum.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Sait Daraga 0000-0002-5134-9267

Adem Bayar 0000-0002-8693-9523

Ahmet Karakaş 0000-0003-2624-4356

Yayımlanma Tarihi 13 Mayıs 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 24 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Daraga, M. S., Bayar, A., & Karakaş, A. (2023). Okul-Aile İlişkisine Yönelik Öğretmen Algıları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 225-244. https://doi.org/10.17679/inuefd.1137482
AMA Daraga MS, Bayar A, Karakaş A. Okul-Aile İlişkisine Yönelik Öğretmen Algıları. INUEFD. Mayıs 2023;24(1):225-244. doi:10.17679/inuefd.1137482
Chicago Daraga, Mehmet Sait, Adem Bayar, ve Ahmet Karakaş. “Okul-Aile İlişkisine Yönelik Öğretmen Algıları”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 24, sy. 1 (Mayıs 2023): 225-44. https://doi.org/10.17679/inuefd.1137482.
EndNote Daraga MS, Bayar A, Karakaş A (01 Mayıs 2023) Okul-Aile İlişkisine Yönelik Öğretmen Algıları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 24 1 225–244.
IEEE M. S. Daraga, A. Bayar, ve A. Karakaş, “Okul-Aile İlişkisine Yönelik Öğretmen Algıları”, INUEFD, c. 24, sy. 1, ss. 225–244, 2023, doi: 10.17679/inuefd.1137482.
ISNAD Daraga, Mehmet Sait vd. “Okul-Aile İlişkisine Yönelik Öğretmen Algıları”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 24/1 (Mayıs 2023), 225-244. https://doi.org/10.17679/inuefd.1137482.
JAMA Daraga MS, Bayar A, Karakaş A. Okul-Aile İlişkisine Yönelik Öğretmen Algıları. INUEFD. 2023;24:225–244.
MLA Daraga, Mehmet Sait vd. “Okul-Aile İlişkisine Yönelik Öğretmen Algıları”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 24, sy. 1, 2023, ss. 225-44, doi:10.17679/inuefd.1137482.
Vancouver Daraga MS, Bayar A, Karakaş A. Okul-Aile İlişkisine Yönelik Öğretmen Algıları. INUEFD. 2023;24(1):225-44.

2002 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.