BibTex RIS Kaynak Göster

Leadership in Learning Organizations: A Qualitative Research on School Principals

Yıl 2013, Cilt: 14 Sayı: 2, 17 - 34, 01.04.2013
https://doi.org/10.17679/inuefd.108598

Öz

The purpose of this study was to examine school principals 39; leadership behaviors in terms of learning organizations and to define the behaviors required for transforming the school into a learning one A total of ten school principals employed in primary schools in Ankara Bala participated in the study Random sampling one of probabilistic sampling methods was conducted to define the participants After thoroughly analyzing the related literature a semi structural interview form including seven questions was developed by the researchers and used to gather data in the study These questions were prepared in accordance with the required leadership behaviors of learning organizations Content analysis was used to analyze the principals 39; responds to the questions Results indicated that school principals 39; level of having primarily instructional and then transformational and servant leadership behaviors was not satisfying Results of the study also demonstrated that school principals needed to develop their skills in design creativeness and empathy

Kaynakça

  • Akçakaya, M. (2010). 21. yüzyılda yeni liderlik anlayışı. Ankara: Adalet. Bamburg, J. D. (1997). Learning, learning organizations, and leadership: Implications for the year 2050. http://www.newhorizons.org/trans/bamburg.htm adresinden 11.01.2010 tarihinde erişim sağlanmıştır.
  • Bartell, S. M. (2001). Training’s new role in learning organizations. Innovations in Education and Teaching International (IETI), 38(4), 354-363.
  • Buchen, I. H. (1998). Servant leadership: A model for future faculty and future institutions. Journal of Leadership Studies, 5(1), 125-134.
  • Çepni, S. (2009). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Üçyol.

Öğrenen Örgütlerde Liderlik: Okul Müdürleri Üzerine Nitel Bir Araştırma

Yıl 2013, Cilt: 14 Sayı: 2, 17 - 34, 01.04.2013
https://doi.org/10.17679/inuefd.108598

Öz

Bu araştırmanın amacı, okul müdürlerinin liderlik davranışlarını öğrenen örgüt liderlerinin sahip olmaları
gereken liderlik davranışları bağlamında incelemek ve okulların öğrenen örgüt yapısını kazanmaları için okul
müdürlerinin yeterlik kazanmaları gereken liderlik alanlarını tespit etmektir. Araştırmanın katılımcılarını,
Ankara ili Bala ilçesinde görev yapan 10 ilköğretim okulu müdürü oluşturmaktadır. Katılımcıların
belirlenmesinde olasılık temelli örnekleme yöntemlerinden seçkisiz örnekleme yöntemi kullanılmıştır.
Araştırmada veri toplama aracı olarak gerekli alanyazın taramasının ardından araştırmacılar tarafından
geliştirilen ve 7 sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Görüşme formunda yer
alan sorular, öğrenen örgüt liderlerinin temel vasıfları göz önünde bulundurularak hazırlanmıştır. Görüşme
yapılan müdürlerin görüşme sorularına verdikleri yanıtların analizinde içerik analizi kullanılmıştır.
Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre, görüşme yapılan okul müdürlerinin başta öğretimsel
liderlik, dönüşümcü liderlik ve hizmetkâr liderlik olmak üzere bir çok liderlik alanında eksikliklerinin
bulunduğu görülmektedir. Bununla birlikte, okul müdürlerinin öğrenen örgüt liderlerinin sahip olmaları
gereken tasarım, yaratıcılık ve empati kurma gibi yetenekler açısından da istenilen durumda olmadığı
sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akçakaya, M. (2010). 21. yüzyılda yeni liderlik anlayışı. Ankara: Adalet. Bamburg, J. D. (1997). Learning, learning organizations, and leadership: Implications for the year 2050. http://www.newhorizons.org/trans/bamburg.htm adresinden 11.01.2010 tarihinde erişim sağlanmıştır.
  • Bartell, S. M. (2001). Training’s new role in learning organizations. Innovations in Education and Teaching International (IETI), 38(4), 354-363.
  • Buchen, I. H. (1998). Servant leadership: A model for future faculty and future institutions. Journal of Leadership Studies, 5(1), 125-134.
  • Çepni, S. (2009). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Üçyol.
Toplam 4 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Servet Özdemir Bu kişi benim

Nazife Karadağ

Ali Çağatay Kılınç

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 14 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özdemir, S., Karadağ, N., & Kılınç, A. Ç. (2013). Öğrenen Örgütlerde Liderlik: Okul Müdürleri Üzerine Nitel Bir Araştırma. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 17-34. https://doi.org/10.17679/inuefd.108598
AMA Özdemir S, Karadağ N, Kılınç AÇ. Öğrenen Örgütlerde Liderlik: Okul Müdürleri Üzerine Nitel Bir Araştırma. INUEFD. Nisan 2013;14(2):17-34. doi:10.17679/inuefd.108598
Chicago Özdemir, Servet, Nazife Karadağ, ve Ali Çağatay Kılınç. “Öğrenen Örgütlerde Liderlik: Okul Müdürleri Üzerine Nitel Bir Araştırma”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 14, sy. 2 (Nisan 2013): 17-34. https://doi.org/10.17679/inuefd.108598.
EndNote Özdemir S, Karadağ N, Kılınç AÇ (01 Nisan 2013) Öğrenen Örgütlerde Liderlik: Okul Müdürleri Üzerine Nitel Bir Araştırma. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 14 2 17–34.
IEEE S. Özdemir, N. Karadağ, ve A. Ç. Kılınç, “Öğrenen Örgütlerde Liderlik: Okul Müdürleri Üzerine Nitel Bir Araştırma”, INUEFD, c. 14, sy. 2, ss. 17–34, 2013, doi: 10.17679/inuefd.108598.
ISNAD Özdemir, Servet vd. “Öğrenen Örgütlerde Liderlik: Okul Müdürleri Üzerine Nitel Bir Araştırma”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 14/2 (Nisan 2013), 17-34. https://doi.org/10.17679/inuefd.108598.
JAMA Özdemir S, Karadağ N, Kılınç AÇ. Öğrenen Örgütlerde Liderlik: Okul Müdürleri Üzerine Nitel Bir Araştırma. INUEFD. 2013;14:17–34.
MLA Özdemir, Servet vd. “Öğrenen Örgütlerde Liderlik: Okul Müdürleri Üzerine Nitel Bir Araştırma”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 14, sy. 2, 2013, ss. 17-34, doi:10.17679/inuefd.108598.
Vancouver Özdemir S, Karadağ N, Kılınç AÇ. Öğrenen Örgütlerde Liderlik: Okul Müdürleri Üzerine Nitel Bir Araştırma. INUEFD. 2013;14(2):17-34.

2002 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.