Need for cognition and metacognition are significant concepts for individual rsquo;s own control self learning and self regulation in thinking process The main purpose of this study is to determine how well gender age and need for cognition predict the metacognitive awareness According to the findings the proposed model significantly predicts metacognitive awareness [F 3 244 =16 20] Findings suggest that need for cognition significantly predicts metacognitive awareness of university students however the relationship between metacognitive awareness and need for cognition is moderate and negative It means that the individuals rsquo; whose metacognitive awareness high has low need for cognition level nbsp;
Metacognitive awareness need for cognition multiple regression analysis
Düşünme ihtiyacı ve bilişötesi farkındalık özellikle düşünme süreçlerinde bireyin kontrolü, kendi öğrenmesini
sürdürmesi ve öğrenmesini düzenlemesi noktalarında oldukça belirleyici kavramlardır. Bu çalışmanın temel
amacı bu kavramların cinsiyet, yaş ve düşünme ihtiyacı düzeylerinin bilişötesi farkındalık düzeylerini ne
ölçüde yordadığının belirlenmesidir. Bulgulara bakıldığında, önerilen model bilişötesi farkındalığı anlamlı
olarak yordamaktadır (F (3,244)=16.20). Araştırma bulguları, üniversite öğrencileri için düşünme ihtiyacının
bilişötesi farkındalığın önemli bir yordayıcısı olduğunu göstermektedir. Bununla birlikte, bilişötesi farkındalık
ile düşünme ihtiyacı arasında orta düzeyde negatif yönde anlamlı bir ilişki olduğu görülmektedir. Diğer bir
değişle, bilişötesi farkındalıkları yüksek olan bireylerin düşünme ihtiyaçları düşüktür.
Bilişötesi farkındalık düşünme ihtiyacı çoklu regresyon analizi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 14 Sayı: 1 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.