The aim of this study is to assess self efficacy perception levels of prospective classroom teachers toward technological pedagogical content knowledge Study group consisted of classroom prospective teachers enrolled at Fırat Cumhuriyet Ağrı İbrahim Çeçen Erciyes Erzincan Karadeniz Technic and Adıyaman Universities in 2011 2012 academic year Web Pedagogical Content Knowledge scale developed by Schmidt and others 2009 and adapted into Turkish by Öztürk and Horzum 2011 was used as the data collection tool in the study The scale was administered on 628 349 female and 279 male prospective teachers Independent groups t test and one way ANOVA were used to analyze the data Research results reveal that prospective classroom teachers rsquo; self efficacy perception levels toward technological pedagogical content knowledge differed in terms of gender But their self efficacy perception levels did not differ in terms of university variable
Technological pedagogical content knowledge technological pedagogical content knowledge survey teacher candidates classroom teacher
Bu çalışmanın amacı, sınıf öğretmeni adaylarının teknolojik pedagojik içerik bilgisi öz-yeterliklerine ilişkin
algı düzeylerini belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu 2011-2012 eğitim-öğretim yılında Fırat
Üniversitesi, Cumhuriyet Üniversitesi, Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi, Erciyes Üniversitesi, Erzincan
Üniversitesi, Karadeniz Teknik Üniversitesi ve Adıyaman Üniversitesi Sınıf Öğretmenliği Bölümü’nde
öğrenim gören 4. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Schmidt ve
diğerleri (2009) tarafından geliştirilen, Öztürk ve Horzum (2011) tarafından Türkçeye uyarlanan Teknolojik
Pedagojik İçerik Bilgisi Ölçeği kullanılmıştır. Ölçek 349 kadın ve 279 erkek olmak üzere toplam 628
öğretmen adayına uygulanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde bağımsız gruplar t testi ve tek yönlü varyans
analizi kullanılmıştır. Sınıf öğretmeni adaylarının teknolojik pedagojik içerik bilgisi öz-yeterlik algılarının
cinsiyetlerine göre değişmediği, ancak üniversite değişkenine göre değiştiği belirlenmiştir.
Teknolojik pedagojik içerik bilgisi teknolojik pedagojik içerik bilgisi ölçeği öğretmen adayı sınıf öğretmeni
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 14 Sayı: 1 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.