Reading miscues provide information to the readers about language cueing systems and reading strategies for understanding of the text This study aims to examine miscues in story reading of hearing impaired children who use cochlear implants and normal hearing children 24 cochlear implant users and 24 normal hearing students were the participants of the study Implant users were educated in a Natural Auditory Oral educational environment Normal hearing children attended at a regular mainstream primary school Miscue analysis was used to evaluate miscues of the children In the context of miscue analysis syntax semantics pragmatics graphophonics which constitute language cueing systems and retelling scores were evaluated Results of the study indicated that implanted children who had Natural Auditory Oral education could read by using reading comprehension strategies They were able to use syntax semantics pragmatics graphophonics in reading comprehension They had similar miscues as hearing children but their miscue rate was higher
Miscue analysis reading comprehension Informal Reading Inventory cochlear implants Natural Auditory/Oral Approach
Okuma hataları, okuyucunun dilin ipucu sistemleri ile metni anlamada kullandığı okuma stratejileri hakkında
bilgi vermektedir. Bu çalışmanın amacı, koklear implantlı öğrenciler ile işiten öğrencilerin öykülerdeki okuma
hatalarının incelenmesidir. Araştırmaya İşitme Engelli Çocuklar Eğitim Araştırma ve Uygulama
Merkezi’nden (İÇEM) 24 koklear implantlı öğrenci ile Ziya Gökalp İlköğretim Okulu’ndan 24 işiten öğrenci
katılmıştır. Öğrencilerin okuma hatalarını değerlendirmede hata analizi yapılmıştır. Hata analizi
çerçevesinde, dilin ipucu sistemlerini oluşturan sözdizimi, anlam, kullanım ve harf-ses ilişkisi ile öğrencilerin
okuduğunu anlatma puanları incelenmiştir. Araştırmanın sonuçları, İÇEM’e devam eden koklear implantlı
öğrencilerin okuduğunu anlama becerisine ilişkin stratejileri kullanarak okuduklarını anlayabildiklerini,
okuduğunu anlamada sözdizimi, anlam, kullanım ve harf-ses ilişkisini kullanabildiklerini göstermektedir.
Araştırmada, işiten öğrenciler ile koklear implantlı öğrencilerin aynı türde okuma hataları yaptıkları, ancak
koklear implantlı öğrencilerin hata sayılarının işiten öğrencilerden fazla olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
hata analizi okuduğunu anlama formel olmayan okuma envanteri koklear implant doğal işitsel/sözel yaklaşım
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 12 Sayı: 3 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.