University Students? Opinions About Factors Affecting Their Achievement Of Educational Goals
Yıl 2010,
Cilt: 11 Sayı: 2, 133 - 154, 01.04.2010
İdris Şahin
Yunus Remzi Zoraloğlu
Necla Şahin Fırat
Öz
This study is a part of a larger research project The main purpose of this article is to identify university students? opinions affecting their achievement of educational goals The research data was collected from 1839 first year and fourth year students in 13 state universities The scale of Expectations and Problems of University Students was used for the study Subscales consisting of 26 items with the same root were used in this research to determine the significance of the factors affecting the achievement of the educational goals and the quality of the department in terms of the factors affecting the achievement of the educational goals The Cronbach?s Alpha Reliability Coefficient of these two subscales is 0 91 and the Cronbach?s Alpha Reliability Coefficient of the whole scale is 0 89 According to the results of the survey students think that ?the quality of instruction is the most important factor 95 2 to reach the educational goals While 29 5 of the students think the quality of instruction is low poor and very poor 66 9 think that it is good or excellent The main reason why the students think that the quality of instruction is poor is that the faculty members lack concern and enthusiasm
Kaynakça
- Açıkgöz, K. (1993) Üniversite etkililiği ve üniversite öğrencilerinin eğitimsel amaçları, doyumları ve sorunları. Eğitim Bilimleri Dergisi, Buca Eğitim Fakültesi Yayını, 2 (4), 83–125
- Açıkgöz, K. Ü. (2003) Etkili öğrenme ve öğretme (4. baskı). İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
- Balcı, A. (1998) Yüksek öğretimde toplam kalite yönetimi ölçeği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 4 (15), 319-334
- Brown, N. (2004) What makes a good educator? The relevance of meta programmes. Assessment and Evaluation in Higher Education, 29(5), 515–533.
- Chiandotto, B., Bini, M. ve Bertaccini, B. (2007) Quality Assessment of the University Educational Process: an Application of the ECSI Model (43-54). Effectiveness of University Education in Italy: Employability, Competences, Human Capital (Ed. Fabbris, L.). Physica-Verlag A Springer Company.
- Ekinci, C.E . ve Burgaz B. (2007) Hacettepe Üniversitesi öğrencilerinin bazı akademik hizmetlere ilişkin beklenti ve memnuniyet düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 120-134
- Ergün, M. (2001) Üniversitelerde öğretim etkinliğinin geliştirilmesi. 2000 Yılında Türk Milli Eğitim Örgütü ve Yönetimi Ulusal Sempozyumu. 11–13 Ocak 2001. Ankara: Öğretmen Hüseyin Hüsnü Tekışık Eğitim Araştırma Geliştirme Vakfı Yayını, 188–192.
- Gizir, C. A. (2005) Orta Doğu Teknik Üniversitesi son sınıf öğrencilerinin problemleri üzerine bir çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1( 2), 196– 213.
- Harvey, L.& Green, D. (1993) Defining quality. Assessment & Evaluation in Higher Education, 18(1), 9-34.
- Karasar, N. (1994) Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler (6. baskı). Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd.
- Kaynar, A., Şahin, A., Bayrak, D., Karakoç, G., Ülke, F. ve Öztürk, H. (2006) Karadeniz Teknik Üniversitesi Trabzon Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Öğrencilerinin Doyum Düzeyleri. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 10 (3), 12-19.
- Kondakçı, Y. ve Yıldırım, A. (2004) Multi-dimensional change process in higher education: a qualitative investigation of organizational change in a public university in Turkey. Mediterranean Journal of Educational Studies, 9(1), 67-86
- Leckey, J. & Neill, N. (2001) Quantifying quality: the importance of student feedback, Quality in Higher Education, 7(1), 19–32.
- Leite, D., Santiago, R. A., Sarrico, C. S., Leite, C. L. ve Polidori, M. (2006) Students’ perceptions on the influence of institutional evaluation on universities. Assessment & Evaluation in Higher Education. 31(6), 625–638.
- Okçabol, R. (2007) Yükseköğretim Sistemimiz. Ankara: Ütopya Yayınevi.
- Penny, A.R. (2003) Changing the agenda for research into students’ views about university teaching: four shortcomings of SRT research. Teaching in Higher Education, 8(3), 399-411.
- Popli, S. (2005) Ensuring customer delights: a quality approach to excellence in management education. Quality in Higher Education, 11(1), 17-24.
- Şahin, İ., Fırat, Ş. N., Zoraloğlu, Y.R. ve Açıkgöz, K. (2009) Üniversite öğrencilerinin sorunları. e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 4(4), 1435-1449
- Şimşek, H. & Aytemiz, D. (1998) Anomaly-based change in higher education: the case of a large Turkish public university. Higher Education, 36, 155-179.
- Tam, M. (2001) Measuring quality and performance in higher education. Quality in Higher Education, 7(1), 47–54.
- YÖK (2007) Türkiye’nin yükseköğretim stratejisi.
- http://www.yok.gov.tr/duyuru/yok_strateji_kitabi.pdf (11.12.2009).
Üniversite Öğrencilerinin Eğitimsel Amaçlarına Ulaşmalarını Etkileyen Etkenlere İlişkin Görüşleri
Yıl 2010,
Cilt: 11 Sayı: 2, 133 - 154, 01.04.2010
İdris Şahin
Yunus Remzi Zoraloğlu
Necla Şahin Fırat
Öz
Bu makale kapsamlı bir araştırmanın bir bölümünü oluşturmaktadır Bu makalenin temel amacı üniversite öğrencilerinin eğitimsel amaçlarına ulaşmalarını etkileyen etkenlere ilişkin görüşlerini belirlemektir Araştırma verileri 13 devlet üniversitesinde birinci ve son sınıf öğrencisi toplam 1839 kişiden toplanmıştır Araştırmada ?Üniversite Öğrencilerinin Beklentileri ve Sorunları? adlı ölçek kullanılmıştır Ölçekte sıralama ve derecelendirmeye dönük maddeler ve açık uçlu sorular yer almaktadır Bu araştırmada ölçeğin ?eğitimsel amaçlara ulaşmayı etkileyen etkenlerin önemi? ve ?eğitimsel amaçlara ulaşmayı etkileyen etkenler açısından bölümün Kalitesi?ni ölçen aynı soru kökünden oluşan yirmi altı maddelik alt ölçekler kullanılmıştır Bu iki alt ölçeğin Cronbach Alpha Güvenirlik Katsayısı 0 91 iken ölçeğin tümünün Cronbach Alpha Güvenirlik Katsayısı 0 89 bulunmuştur Araştırma sonuçlarına göre öğrenciler eğitimsel amaçlara ulaşmadaki etkenlerden ?öğretimin Kalitesi?ni en yüksek oranda 95 2 önemli görmektedir Öğrencilerin 29 5?i öğretimin kalitesini ?az? ?zayıf? ya da ?çok zayıf?; 66 9?u ?iyi? ya da ?mükemmel? görmektedir Öğrencilerin öğretimin kalitesini zayıf bulma nedenlerinin başında ?öğretim elemanlarının ilgisizliği coşkusuzluğu? bulunmaktadır
Kaynakça
- Açıkgöz, K. (1993) Üniversite etkililiği ve üniversite öğrencilerinin eğitimsel amaçları, doyumları ve sorunları. Eğitim Bilimleri Dergisi, Buca Eğitim Fakültesi Yayını, 2 (4), 83–125
- Açıkgöz, K. Ü. (2003) Etkili öğrenme ve öğretme (4. baskı). İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
- Balcı, A. (1998) Yüksek öğretimde toplam kalite yönetimi ölçeği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 4 (15), 319-334
- Brown, N. (2004) What makes a good educator? The relevance of meta programmes. Assessment and Evaluation in Higher Education, 29(5), 515–533.
- Chiandotto, B., Bini, M. ve Bertaccini, B. (2007) Quality Assessment of the University Educational Process: an Application of the ECSI Model (43-54). Effectiveness of University Education in Italy: Employability, Competences, Human Capital (Ed. Fabbris, L.). Physica-Verlag A Springer Company.
- Ekinci, C.E . ve Burgaz B. (2007) Hacettepe Üniversitesi öğrencilerinin bazı akademik hizmetlere ilişkin beklenti ve memnuniyet düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 120-134
- Ergün, M. (2001) Üniversitelerde öğretim etkinliğinin geliştirilmesi. 2000 Yılında Türk Milli Eğitim Örgütü ve Yönetimi Ulusal Sempozyumu. 11–13 Ocak 2001. Ankara: Öğretmen Hüseyin Hüsnü Tekışık Eğitim Araştırma Geliştirme Vakfı Yayını, 188–192.
- Gizir, C. A. (2005) Orta Doğu Teknik Üniversitesi son sınıf öğrencilerinin problemleri üzerine bir çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1( 2), 196– 213.
- Harvey, L.& Green, D. (1993) Defining quality. Assessment & Evaluation in Higher Education, 18(1), 9-34.
- Karasar, N. (1994) Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler (6. baskı). Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd.
- Kaynar, A., Şahin, A., Bayrak, D., Karakoç, G., Ülke, F. ve Öztürk, H. (2006) Karadeniz Teknik Üniversitesi Trabzon Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Öğrencilerinin Doyum Düzeyleri. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 10 (3), 12-19.
- Kondakçı, Y. ve Yıldırım, A. (2004) Multi-dimensional change process in higher education: a qualitative investigation of organizational change in a public university in Turkey. Mediterranean Journal of Educational Studies, 9(1), 67-86
- Leckey, J. & Neill, N. (2001) Quantifying quality: the importance of student feedback, Quality in Higher Education, 7(1), 19–32.
- Leite, D., Santiago, R. A., Sarrico, C. S., Leite, C. L. ve Polidori, M. (2006) Students’ perceptions on the influence of institutional evaluation on universities. Assessment & Evaluation in Higher Education. 31(6), 625–638.
- Okçabol, R. (2007) Yükseköğretim Sistemimiz. Ankara: Ütopya Yayınevi.
- Penny, A.R. (2003) Changing the agenda for research into students’ views about university teaching: four shortcomings of SRT research. Teaching in Higher Education, 8(3), 399-411.
- Popli, S. (2005) Ensuring customer delights: a quality approach to excellence in management education. Quality in Higher Education, 11(1), 17-24.
- Şahin, İ., Fırat, Ş. N., Zoraloğlu, Y.R. ve Açıkgöz, K. (2009) Üniversite öğrencilerinin sorunları. e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 4(4), 1435-1449
- Şimşek, H. & Aytemiz, D. (1998) Anomaly-based change in higher education: the case of a large Turkish public university. Higher Education, 36, 155-179.
- Tam, M. (2001) Measuring quality and performance in higher education. Quality in Higher Education, 7(1), 47–54.
- YÖK (2007) Türkiye’nin yükseköğretim stratejisi.
- http://www.yok.gov.tr/duyuru/yok_strateji_kitabi.pdf (11.12.2009).