The aim of this study is to examine the views of mathematics student teachers about the School Experience I II and the Teaching Practice courses enabled to their acquisition of the professional pre practice experience 36 mathematics student teachers from four different state universities in their last year of the Department of Secondary Mathematics Teacher Education in the 2006 2007 academic year participated Data were collected using six open ended questions oriented to the mathematics student teachers The student teachers? written responses to these questions were analyzed with content analysis In this research it was found that an important part of mathematics student teachers do not find sufficient these courses in terms of the way they are administered and applied since the guide teacher and the faculty member could not fulfill their duties and responsibilities that the theoretical knowledge and applications gained through teacher education could not be reflected to the training courses and on the other hand student teachers lean toward sharing experiences during those courses to acquire different applications and experiences It is thought that this research will contribute to the design of professional pre practice experiences Some suggestions are provided according to the research findings
Professional Pre-Practice Experience School Experience Teaching Practice Mathematics Student Teachers.
Bu çalışmanın amacı ortaöğretim matematik öğretmen adaylarının mesleki ön uygulama deneyimi kazanmalarına yönelik Okul Deneyimi I II ve Öğretmenlik Uygulaması derslerine ilişkin görüşlerini belirlemektir Çalışmaya 2006 2007 öğretim yılında dört farklı devlet üniversitesinin Ortaöğretim Matematik Eğitimi Anabilim Dalı son sınıfında öğrenim gören 36 öğretmen adayı katılmıştır Araştırmanın verileri öğretmen adaylarına yöneltilen altı açık uçlu soru yardımıyla toplanmıştır Öğretmen adaylarının bu sorulara yanıtları içerik analizi yoluyla çözümlenmiştir Araştırmada öğretmen adaylarının önemli bir bölümünün uygulama öğretmeni ve öğretim elemanı görev ve sorumluluklarını yerine getirmediği için bu derslerin işleniş ve uygulama biçimini yeterli görmediği öğretmen yetiştirme sürecinde alınan teorik bilgi ve uygulamaların mesleki ön uygulama deneyimlerine yansıtılamadığı ve farklı uygulama ve yaşantıları görmek adına derslerde yapılan deneyim paylaşımlarına olumlu baktıkları sonuçlarına ulaşılmıştır Araştırmanın mesleki ön uygulama deneyimlerinin biçimi ve içeriği düzenlenirken katkı sağlayacağı düşünülmektedir Araştırmanın sonuçları doğrultusunda bazı önerilerde bulunulmuştur
Mesleki ön uygulama deneyimi okul deneyimi öğretmenlik uygulaması matematik öğretmen adayları.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2009 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2009 Cilt: 10 Sayı: 3 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.