In this research students attending the Department of Musical Education were examined for any significant difference between their scores on the musical aptitude test and their achievement scores in their disciplinary lessons in terms of their high school background: ?Anatolian Fine Arts High School? and ?Other High Schools? Datas for this research consisted of the scores students were given at the musical aptitude test for enrolment to Abant İzzet Baysal University Faculty of Education Department of Fine Arts Education Musical Education Main Art Discipline in 2003 and the scores they have got during their undergraduate education The scores from musical aptitude test and achievement scores in disciplinary subjects were analysed for any significant difference between groups using Mann Whitney U test The subjects taught at the first second third and fourth grades were grouped as performance performance theory and theoretical under three main categories which constituted the basis for the examination of disciplinary subjects in this study According to the results no significant difference were determined between groups in terms of musical aptitude test scores and lessons they had during the undergraduate programme according to the types of schools they graduated from
Bu araştırmada, Müzik Eğitimi Anabilim Dalları’na kaynaklık eden öğrenciler,
geldikleri lise türlerine göre “Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri” (AGSL) ve “Diğer
Liseler” olmak üzere iki grupta ele alınmış; öğrencilerin yetenek sınavı
puanlarının ve lisans eğitimleri boyunca aldıkları alana yönelik derslerin başarı
puanlarının anlamlı bir farklılık gösterip göstermediği incelenmiştir. Veriler
Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü
Müzik Eğitimi Anabilim Dalı’na 2003 yılında giren öğrencilerin yetenek
sınavında aldıkları puanlar ve lisans süreçleri boyunca alana yönelik derslerde
aldıkları puanlardan oluşmaktadır. Elde edilen bu puanlar sonrasında
öğrencilerin yetenek sınavında aldıkları puanlar ve lisans alan ders başarıları
arasında anlamlı bir farklılık gösterip göstermediği Mann-Whitney U testi ile
incelenmiştir. Öğrencilerin 1. ,2. , 3. ve 4. sınıf dersleri performans, performans-kuram
ve kuramsal dersler olarak üç ana grupta toplanmış ve alana yönelik
derslerin incelemeleri bu üç ana grup üzerinden yürütülmüştür.
Elde edilen sonuçlara göre; öğrencilerin özel yetenek sınav puanları ile
geldikleri lise türlerine arasında ve geldikleri lise türlerine göre lisans eğitimi
boyunca aldıkları alana yönelik derslerin hiç birinde anlamlı bir farklılık
bulunmamaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2007 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2007 Cilt: 8 Sayı: 13 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.