The aim of this study is to develop the teachers' union organization expectation scale in order to determine teachers' views on the qualifications they want in unions operating in the field of education and to examine their union organization expectations in terms of various variables according to teachers' opinions. The research consists of two phases. At the first phase, it was aimed to develop the "Teachers' Union Organization Expectation Scale" in order to determine teachers' opinions about the qualities they want to have in unions operating in the field of education. The first phase of the research was conducted on a sample of 537 teachers. As a result of the exploratory factor analysis, a theoretically meaningful structure with 25 items, with factor loadings between .41 and .98, with 3 factors and eigenvalues over 1.00, was revealed, explaining 54.37% of the total variance. As a result of confirmatory factor analyses, Free Chi-square degree was 23; Comparative Fit Index (CFI) .93; Tucker Lewis Index TLI .92; Non-normed Fit Index (NNFI) .92; Bollen Fit Index (IFI) .93; Root Mean Square Errors of Prediction (RMSEA) .06; The Standardized Root Mean Square Error (SRMR) was found to be .06 and the Goodness of Fit Index (GFI) was .92. As a result, a structure with 17 items and 3 factors with factor loadings ranging from .41 to .88 was revealed. In the second phase of the research, possible changes in teachers' union organization expectations were examined in terms of gender, union membership status and age variables. According to the test results regarding union organization expectations, age, gender and union membership status, no significant relationship was found. It is recommended to conduct regression analysis studies to determine the variables affecting teachers' union organization expectations.
Professional organization Union expectation Scale development
Bu araştırmanın amacı; öğretmenlerin eğitim alanında faaliyet gösteren sendikalarda bulunmasını istedikleri niteliklere ilişkin görüşlerinin belirlenmesi amacıyla öğretmenlerin sendikal örgütlenme beklentisi ölçeğini geliştirmek ve öğretmenlerin görüşlerine göre sendikal örgütlenme beklentilerini çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Araştırma iki düzeyden oluşmaktadır. Birinci düzeyde öğretmenlerin eğitim alanında faaliyet gösteren sendikalarda bulunmasını istediği niteliklere ilişkin görüşlerinin belirlenmesi amacıyla “Öğretmenlerin Sendikal Örgütlenme Beklentisi Ölçeğinin” geliştirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın birinci aşaması 537 öğretmenden oluşan örneklem üzerinden yürütülmüştür. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda teorik açıdan anlamlı, toplam varyansın %54,37’sini açıklayan, faktör yükleri .41 ile .98 arasında bulunan, 3 faktörlü ve öz değerleri 1.00’in üzerinde olan 25 maddeli bir yapı ortaya konulmuştur. Doğrulayıcı faktör analizleri sonucunda Ki-kare serbestlik derecesi 23; Karşılaştırmalı Uyum İndeksi (CFI) .93; Tucker Lewis Indeksi TLI .92; Normlaştırılmamış Uyum İndeksini (NNFI) .92; Bollen Uyum İndeksinin (IFI) .93; Tahmin Hatalarının Ortalamasının Karekökü (RMSEA) .06; Standartlaştırılmış Hata Kareleri Ortalamasının Karekökü (SRMR) .06 ve İyilik Uyum İndeksi (GFI) .92 olarak tespit edilmiştir. Sonuç olarak faktör yükleri .41 ile .88 arasında değişen 17 maddeli ve 3 faktörleri bir yapı ortaya konmuştur. Araştırmanın ikinci aşamasında öğretmenlerin sendikal örgütlenme beklentilerinin cinsiyet, sendikal üyelik durumu ve yaş değişkenleri açısından olası değişim ilişkileri incelenmiştir. Sendikal örgütlenme beklentilerinin yaş, cinsiyet ve sendikal üyelik durumuna ilişkin test sonuçlarına göre anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Öğretmenlerin sendikal örgütlenme beklentilerine etki eden değişkenlerin belirlenmesine yönelik olarak regresyon analizi çalışmalarının yapılması önerilmektedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 22 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 27 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 25 Sayı: 3 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.