Bu araştırmada üniversitenin ilk yılında öğretmen adaylarının üniversiteye uyum düzeyleri ile akademik öz yeterlikleri ve akademik başarıları arasındaki ilişkiyi incelemek amaçlanmıştır. Araştırmanın katılımcılarını 2022-2023 eğitim-öğretim yılında bir üniversitenin eğitim fakültesi 1. sınıfında öğrenim görmekte olan 262 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırma ilişkisel tarama modeli çerçevesinde yürütülmüştür. Araştırmanın verileri “Üniversiteye Uyum Ölçeği”, “Akademik Öz Yeterlik Ölçeği” ve öğretmen adaylarının akademik not ortalamalarından elde edilmiştir. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının üniversiteye uyum puan ortalamaları toplam 189.45±47.7, alt boyutlardan akademik uyum 50.64±15.0, Sosyal uyum 59.28±15.08, Kuramsal uyum 36.2±15.6, Kişisel-duygusal uyum 41.6±14.4 olarak belirlenmiştir. Akademik öz yeterlik puan ortalamaları ise toplam 99.6±17.6, alt boyutlardan Sosyal statü boyutu 29.5±5.9, Bilişsel uygulamalar boyutu 65.4±9.88, Teknik beceriler boyutu 10.7±2.08 olarak belirlenmiştir. Araştırmanın katılımcıları olan öğretmen adaylarının üniversite uyum düzeyleri ve akademik öz yeterlikleri orta seviyede bulunmuştur. Öğrencilerin akademik başarı not ortalaması ise %66.4 oranında 2.50-3.49 puan aralığında olup iyi seviyededir. Araştırmanın sonucunda öğrencilerin üniversite uyum düzeyleri ile akademik öz yeterlikleri arasında yönü pozitif, anlamlı ve düşük düzeyde bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin üniversite uyum düzeyleri ve akademik başarı ortalamaları arasında ise anlamlı bir ilişki saptanmamıştır.
Öğretmen adayları üniversiteye uyum akademik öz yeterlik akademik başarı
In this study, it was aimed to examine the relationship between the level of university adjustment of teacher candidates in the first year of university, their academic self-efficacy and academic achievement. The sample of the research consists of 262 teacher candidates studying at the faculty of education of a university in the 2022-2023 academic year. The research was carried out according to the relational screening model and the data were obtained from the "University Adjustment Scale", "Academic Self-Efficacy Scale" and the academic grade averages of the teacher candidates. As a result of the research, the mean scores of pre-service teachers for university adjustment were determined as 189.45±47.7, sub-dimensions of academic adjustment as 50.64±15.0, social adjustment as 59.28±15.08, theoretical adjustment as 36.2±15.6, and personal-emotional adjustment as 41.6±14.4. Academic self-efficacy mean scores were determined as 99.6±17.6 in total, sub-dimensions Social status dimension was 29.5±5.9, Cognitive practices dimension was 65.4±9.88, Technical skills dimension was 10.7±2.08. The university adjustment levels and academic self-efficacy of the teacher candidates participating in the research were found to be moderate. The academic achievement grade point average of the students is in the range of 2.50-3.49 points at a rate of 66.4% and is at a good level. As a result of the research, a positive, significant and low level relationship was found between students' university adaptation levels and academic self-efficacy levels. No significant relationship was found between the university adjustment levels of the students and their academic achievement.
Teacher candidates university adjustment academic self-efficacy academic success
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcilerin Mesleki Gelişimi, Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 9 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 2 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 25 Sayı: 3 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.