In recent years, as awareness has increased regarding the role of cultural elements in the field of counseling, the need for multiculturalism in counseling has become imperative. Counselors need to be culturally sensitive in order to provide quality services to clients from various cultural groups. Supervision, as a critical component of counseling education, plays a significant role in cultivating multicultural competencies among counselors, alongside its influence on various knowledge and skills. Given this, there is a perceived need for the supervision processes offered within counseling education programs in Turkey to include multicultural elements. As Turkey stands as a country abundant in every facet of culture, it is considered essential that the counseling services provided to clients embody multiculturalism. It is believed that this path is paved through supervision, a significant component of counseling education. In this context, the aim of the research is to compile the literature on multicultural counseling supervision and provide insights that will shed light on efforts to incorporate multicultural elements into supervision. Within this scope, the research examines, in light of the literature, the role of cultural elements in supervision, multicultural supervision competencies, multicultural supervision models, multiculturalism in the supervision relationship, and examples of multicultural practices for supervisors. Additionally, the research includes some studies conducted on multicultural supervision in both Turkish and international literature. In the conclusion part of the study, several recommendations are provided to further integrate multicultural elements into supervision practices.
Kültürel ögelerin psikolojik danışma alanındaki önemli rolüne yönelik farkındalığın artmasıyla birlikte son yıllarda psikolojik danışmada çok kültürlülük ihtiyaç haline gelmiştir. Psikolojik danışmanların çeşitli kültürel gruplara mensup danışanlara nitelikli hizmet sunması için kültüre duyarlı olması gerekmektedir. Psikolojik danışma eğitiminin kritik bir tamamlayıcısı olan süpervizyon birçok bilgi ve beceride olduğu gibi psikolojik danışmanlara çok kültürlü yeterliklerin kazandırılmasında da önemli rol oynamaktadır. Bu durum göz önüne alındığında Türkiye’deki psikolojik danışma eğitim programları kapsamında sunulan süpervizyon süreçlerinin çok kültürlü unsurları içermesine ihtiyaç olduğu düşünülmektedir. Zira kültürün her bir ögesi açısından zengin bir ülke olan Türkiye’de danışanlara sunulan psikolojik danışma hizmetlerinin çok kültürlülüğü barındırması gerekli görülmekte, bunun da yolunun psikolojik danışma eğitiminin önemli bir parçası olan süpervizyondan geçtiğine inanılmaktadır. Bu bağlamda araştırmanın amacı, çok kültürlü psikolojik danışma süpervizyonuna ilişkin alanyazını derlemek ve süpervizyonda çok kültürlü unsurların dâhil edilmesine yönelik çalışmalara ışık tutacak bilgiler sunmaktır. Bu kapsamda araştırmada kültürel ögelerin süpervizyondaki rolü, çok kültürlü süpervizyon yeterlikleri, çok kültürlü süpervizyon modelleri, süpervizyon ilişkisinde çok kültürlülük ve süpervizörler için çok kültürlü uygulama örnekleri alanyazın ışığında incelenmektedir. Araştırmada ayrıca Türkiye ve yurt dışı alanyazınında çok kültürlü süpervizyon üzerine yapılan bazı araştırmalara yer verilmektedir. Araştırmanın sonuç bölümünde ise süpervizyonda çok kültürlü unsurların daha çok yer edinmesine yönelik birtakım önerilerde bulunulmuştur.
Çok kültürlülük Derleme Psikolojik danışma eğitimi Süpervizyon Süpervizyon
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Psikolojik Danışmanlık Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 15 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 4 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 25 Sayı: 3 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.