Cognitive flexibility is the ability to adapt between different cognitive strategies in response to changing demands. Psychological well-being refers to an individual's level of self-acceptance in terms of finding meaning in one's life, living according to one's beliefs, and making use of one's potential and limitations. The concept of cognitive emotion regulation refers to the deliberate cognitive methods people use to manage their emotional encounters. This study investigates the mediating role of cognitive emotion regulation in the relationship between cognitive flexibility and psychological well-being. The research was conducted using a relational scanning model with 312 students from various universities. 216 of the participants are women and 96 are men, aged between 18 and 55. Among them, 53 were in their first, 34 in their second, 87 in their third, and 138 in their fourth year of study. The research instruments included the Psychological Well-Being Scale, Cognitive Flexibility Inventory, Cognitive Emotion Regulation Scale. Regression-based bootstrapping was used to analyse the data, and positive, statistically significant relationships were found between cognitive flexibility, psychological well-being, and adaptive sub-dimensions of cognitive emotion regulation. Furthermore, the indirect effect of cognitive emotion regulation on the cognitive flexibility-psychological well-being link was found to be significant. Specifically, refocus on planning, positive refocusing and positive reappraisal sub-dimensions exhibited a partial mediating role in this relationship, whereas the mediating role of the putting into perspective sub-dimension was not supported. In conclusion, as levels of cognitive flexibility increase, concurrent rises in cognitive emotion regulation are observed, thereby contributing to enhanced psychological well-being.
Cognitive Flexibility Psychological Well-Being Cognitive Emotion Regulation
Bilişsel esneklik, değişen taleplere yanıt olarak farklı bilişsel stratejiler veya görevler arasında uyum sağlama ve geçiş yapma becerisidir. Psikolojik iyi oluş, bireyin hayatını anlamlı bulması, kişisel inançları doğrultusunda yaşaması, kişisel potansiyellerini kullanması ve sınırlılıklarıyla kendini kabul düzeyini belirtmektedir. Bilişsel duygu düzenleme kavramı, insanların duygusal deneyimlerini şekillendirmek için kullandıkları kasıtlı bilişsel yöntemleri ifade etmektedir. Bu araştırma, bilişsel esneklik ile psikolojik iyi oluş arasındaki ilişkide bilişsel duygu düzenlemenin aracılık rolünü incelemektedir. Araştırmaya farklı üniversitelere devam eden 312 öğrenci katılmıştır. Bu öğrencilerin 216’sı kadın ve 96’sı erkektir. Katılımcıların yaşları 18-55 arasında değişmektedir. Katılımcıların 53’ü birinci, 34’ü ikinci, 87’si üçüncü ve 138’i dördüncü sınıfa devam etmektedir. Araştırmada Psikolojik İyi Oluş Ölçeği, Bilişsel Esneklik Envanteri, Bilişsel Duygu Düzenleme Ölçeği ile Demografik Bilgi Formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde regresyon temelli bootstrapping işlemi yapılmış ve bilişsel esneklik, psikolojik iyi oluş ve bilişsel duygu düzenlemenin uyumlu alt boyutları arasında pozitif yönlü istatistiksel olarak anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Ayrıca bilişsel esneklik ile psikolojik iyi oluş arasındaki ilişkide bilişsel duygu düzenlemenin oluşturduğu dolaylı etkinin anlamlı olduğu saptanmıştır. Buna göre bilişsel esneklik ile psikolojik iyi oluş arasında ilişkide plana tekrar odaklanma, pozitif tekrar odaklanma ve pozitif yeniden gözden geçirme alt boyutlarının kısmi aracılık rolü olduğu tespit edilmiştir. Bakış açısına yerleştirmek alt boyutunun ise aracılık rolü bulunmamıştır. Sonuç olarak bilişsel esneklik düzeyleri arttıkça bilişsel duygu düzenleme düzeyleri de artmakta ve bilişsel duygu düzenlemedeki bu artış psikolojik iyi oluşu da artırmaktadır.
Bilişsel esneklik psikolojik iyi oluş bilişsel duygu düzenleme
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 10 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 28 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 25 Sayı: 3 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.