The purpose of this research is to examine the relationship between 21st century skills and competitive styles of preschool children. The study was carried out as a relational survey study within the framework of quantitative research methods. The research sample included 358 preschool children (173 female, 185 male) between 5-6 years old, from eight public kindergartens. The data were collected using the Personal Information Form, the 21st Century Skills Scale for 5-6 Year Old Children (DAY-2), and the Preschool Competition Scale. The findings emphasize that there is a reciprocal relationship between 21st century skills and competitive styles. It was also revealed that children's 21st century skills differ significantly according to family income level, duration of preschool education, mother's employment status and father's occupation group. It was found that children from upper- and middle- income families had higher scores than those from low-income families. Similarly, it was observed that children in their second year of preschool scored higher than those in their first year. Moreover, children with employed mothers and those with fathers working in the public sector had significantly higher scores than their peers in other groups. It has been observed that increasing task-oriented competition scores positively predict children's learning and innovation skills, life and career skills, and information, media, and technology skills. Further research is recommended to examine these dynamics in different contexts and to better understand competition styles in early childhood education.
Bu araştırmanın amacı, okul öncesi dönemdeki çocukların 21. yüzyıl becerileri ile rekabet stilleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modelinde yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemini, 173 kız ve 185 erkek olmak üzere, 5-6 yaş aralığındaki sekiz resmî anaokuluna devam eden çocuklar oluşturmaktadır. Veriler; Kişisel Bilgi Formu, 5-6 Yaş Çocuklar için 21. Yüzyıl Becerileri Ölçeği (DAY-2) ve Okul Öncesi Rekabet Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Bulgular, 21. yüzyıl becerileri ile rekabet stilleri arasında karşılıklı bir ilişki olduğunu vurgulamaktadır. Ayrıca çocukların 21. yüzyıl becerilerinin; aile gelir düzeyi, okul öncesi eğitime devam süresi, annenin çalışma durumu ve babanın meslek grubuna göre anlamlı şekilde farklılık gösterdiğini ortaya koymuştur. Üst ve orta aile gelir grubundaki çocukların puanlarının, düşük gelir grubundaki çocuklara göre daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Benzer şekilde okul öncesi eğitimde ikinci yılında olan çocukların puanlarının, ilk yılındaki çocukların puanlarına kıyasla daha yüksek olduğu görülmüştür. Ayrıca, çalışan annelerin çocuklarının ve babası kamu çalışanı olan çocukların puanlarının diğer gruplara kıyasla daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Göreve yönelik rekabet puanlarındaki artışın, çocukların öğrenme ve yenilik becerilerini, yaşam ve kariyer becerilerini ve bilgi, medya ve teknoloji becerilerini olumlu yönde yordadığı görülmüştür. Bu dinamiklerin farklı bağlamlarda incelenmesi ve erken çocukluk eğitiminde rekabet stillerinin daha iyi anlaşılması için ileri araştırmalar önerilmektedir.
Bu çalışma için İnönü Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Etik Kurulu'nun 11.02.2021 tarihli ve 2021/4-5 karar sayılı etik izni alınmıştır.
Destekleyen herhangi bir kuruluş bulunmamaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Okul Öncesi Eğitim |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 9 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 26 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 26 Sayı: 2 |