2011 yılında yayınlanan Tüketici Hakları Direktifi1 uzun bir hazırlık aşamasına sahiptir. 8.10.2008 yılında Avrupa Komisyonu tarafından sunulan tasarıda2, tüketici haklarına ilişkin dört Direktif üzerinde çalışılmış (Kapıdan Satışlara İlişkin Direktif, Mesafeli Satışlara İlişkin Direktif, Tüketici Satımlarına İlişkin Direktif ve Haksız Şartlara İlişkin Direktif), bu Direktiflerin tam uyum ilkesi benimsenerek, yeniden hazırlanması öngörülmüştür. 25.06.2010 yılında Avrupa Parlamentosu Ortak Pazar ve Tüketicinin Korunmasından Sorumlu Komisyonun yayınladığı raporda3ise “hedeflenen” tam uyumun sadece Ortak Pazar için önem arz eden mesafeli sözleşmeler ve kapıdan satışlar alanında kalması gerektiği belirtildi. Bu çalışmaların ardından 25.10.2011 tarihinde Tüketici Hakları Direktifi yayınlandı. Mesafeli sözleşmeler ve kapıdan satışlara ilişkin sözleşmelerde tam uyum ilkesinin benimsendiği Direktif, uygulama
Tüketici Tüketici Hakları Direktifi Tam Uyum İlkesi Cayma Hakkı Bilgilendirme Yükümlülükleri
long drafting period. On 08.10.2008 the draft prepared and presented by the European Commission aimed to harmonize the directives that are the Directive on Doorstep Selling, the Directive on Distance Contracts, the Directive on Consumer Sales and the Directive on Unfair Terms in Consumer Contracts. On 25.06.2010 it was asserted in the report formed by the Committee of Internal Market and Consumer Protection of the European Parliament that the objective of harmonization should only be related to distance contracts and doorstep selling due to its significance to Common Market. After the drafting period, the Directive on Consumer Rights signed into law on 25.10.2011. The Directive that harmonizes Distance Contracts and Doorstep Selling has the aim of the application of the same norms in the entire member states that will result in the better functioning of the Common Market and high-level protection of consumers. On 13.12.2013 the time for the implementation of the Directive by Member States has expired. Turkish Consumer Protection Act no. 6502 that came into force on 07.11. 2013 resembles the Directive on Consumer Rights. In this article, the application of the Directive, the changes that are brought and the effects on Turkish Law in the field of distance contracts will be presented
Consumer The Directive on Consumer Rights The Full Harmonization Principle Right of Withdrawal Informing Obligation
Diğer ID | JA35FT83RJ |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Temmuz 2016 |
Gönderilme Tarihi | 13 Temmuz 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 7 Sayı: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.