Parliamentarism, presidential and semi-presidential systems are all the democratic systems. The powers in U.K., the British representative regime is the cradle of parliamentary government, there are equality and balance as theorically but the executive body is above all them in practice. The Council of Ministers in Parliamentarism has been criticized in practice that taking its monopoly not only the executive but also legislative authority U.S. presidential system, contributes to the stability of the government and politics. Consisted of a cumbersome bureaucracy from the center of everything in Turkey been solved, rather than centralized, decentralized management should be based on. There is a two-party system in the United States, the President is a two-round system selected. The judiciary, the legislature and the executive is strong enough. Legislative power is completely independent of the executive to submit to Parliament the draft law does not exist. The Congress serves as the legislative and audit, and ministers (secretaries) outside the Assembly appointed by the president. Turkish Prime Minister, according to the President of the United States, 2 or 3 times more powerful. The implementation of the budget in the U.S. Congress, the Government is authorized to Turkey. Implementation of the budget in the United States Congress, the Government is authorized to Turkey.Semi-presidential system features are applicable in France. Public chooses the President, as well as the management of parliamentary government under two headings, the President and the Prime Minister. In France, there are two chambers, 491-seat Senate and 315-member National Assembly.As explained in this paper, a semi-presidential system, instead of standing in close proximity to the country been made in adaptation, addressed aspects of the clunky, Turkey will be appropriate for the benefit of a presidential system in Turkey
Parlamentarizm, Başkanlık ve yarı-başkanlık sistemlerinin hepsi de demokratik sistemlerdir. Parlamentarizmin beşiği olan İngiliz temsili rejiminde, kuvvetler arasında hukuken eşitlik ve denge vardır ama uygulamada yürütme organının üstünlüğü vardır. Parlamentarizmde Bakanlar Kurulu, fiiliyatta yalnız yürütme görevini değil, yasama yetkisini de tekeline aldığı için eleştirilmektedir. ABD’nin Başkanlık sistemi, hükümetin ve siyasetin istikrarına katkıda bulunmaktadır. Türkiye’de her şey merkezden çözülmekle hantal bir bürokrasi oluşmuştur; merkeziyetçi değil de, yerinden yönetim esas alınmalıdır. ABD’de iki parti sistemi vardır; Başkan iki turlu bir sistemle seçilmektedir. Yargı, yasama ve yürütme kadar güçlüdür. Yasama gücü tamamen bağımsız olup, yürütmenin Meclise yasa tasarısı sunması söz konusu değildir. Kongre, sadece yasama ve denetim işlevi görmektedir; bakanlar (sekreterler) Meclis dışından Başkan tarafından atanmaktadır. Türkiye’de Başbakan, ABD Başkanı’na göre, 2 veya 3 kat daha güçlüdür. Bütçenin uygulamasında ABD’de Kongre, Türkiye’de ise Hükümet yetkilidir.Fransa’da uygulanan Yarı-Başkanlık sisteminin özellikleri şunlardır. Cumhurbaşkanını halk seçer, yönetim parlamentarizmde olduğu gibi iki başlıdır; Cumhurbaşkanı ve Başbakan. Fransa'da iki meclis vardır; 491 üyeli Millet Meclisi ve 315 kişilik Senato. Bu yazıda açıklandığı üzere, yarı-başkanlığa yakın bir yerde duran sistemimiz yerine, ülkeye adaptasyonu sağlanabilmiş, belirtilen aksak yanları giderilmiş, Türkiye’ye uygun bir başkanlık sistemi Türkiye’nin yararına olacaktır
Konular | Hukuk |
---|---|
Diğer ID | JA34TK74AM |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Temmuz 2016 |
Gönderilme Tarihi | 13 Temmuz 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 3 Sayı: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.