Percival E. Fansler adındaki ünlü girişimcinin Tampa ve St. Petersburg şehirleri arasını kısaltmak için üretici Thomas Benoist’ten almış olduğu hava
araçları ile başlayan ticari havacılık sektörü bugün 103.yılını kutlamaktadır.
O gün Fansler’in hava aracı ile
seyahati için 400 $ (yaklaşık bugünkü 10.000 $) vermek gerekirken, bugün orta gelir gruplarına dahil olan insanlar
dahi bu hava taşımacılığının konfor ve zaman kazandıran kalitesinden
yararlanabilmektedirler. Öte yandan havayolu şirketleri-işletmeciler yahut
operatörler- kârlılıklarını korumak için birbirleri ile kiralama (lease), çarter (charter) yahut değiş tokuş (interchange)
gibi birtakım özel hukuk anlaşmaları yapmak suretiyle karşılıklı ticarî
havacılık faaliyetinde bulunmaktadırlar. Tescil devletinin yükünü azaltmak,
kendisinin kontrolünden uzaklaşan hava aracı üzerinde denetimi sağlamak
maksadıyla tescil devletinde yer alan hava aracını işletecek operatörün esas
idare merkezi, eğer öyle bir merkez yoksa, daimî ikametgâhının bulunduğu âkit
operator devletinin tescil devleti ile yapacağı anlaşma ile Şikago Konvansiyonunun
12 (Havacılık Kuralları) 30 (Hava aracı Radyo Teçhizatı), 31 (Uçuşa
Elverişlilik Belgesi) ve 32 (a) (Personel lisansları) maddelerinde yer alan
fonksiyon ve yükümlülüklerin tamamı yahut bir kısmını üstlenmesini sağlayan
transfer anlaşması bağıtlama imkânı veren 83 BIS Protokolü, bu Protokol'ün uluslararası hukukta ve Türk
Hukukundaki kapsam ve etkileri bu makalenin
konusunu oluşturmaktadır.
Şikago Konvansiyonu 83 BIS Tescil Devleti Operatör Devleti kiralama çarter değiş tokuş
The commercial aviation sector celebrates its one
hundred and third anniversary of the day the famous entrepreneur named Percival E. Fansler managed to shorten the duration of the trip between the two cities of Tampa and St. Petersburg.
The first ticket was sold to a businessman for 400$ (approximately
today’s 10.000$). Today, not only businessmen but also persons with moderate
income can benefit from the comfortability and the time
saving qualifications of air
transportation. On the other hand airlines in order to protect their costs have
been seeking some commercial operations of lease, charter and interchange of
aircraft by making private law agreements. Here, the Protocol in question aims at
reducing the burdens of State of Registry
when the aircraft has been leased, chartered to the foreign operator which has principal
place of business or if he has no such place of business, his permanent
residence in other contracting State, namely State of Operator. According to
the Protocol 83 BIS State of Registry
may, by agreement with the State of Operator, transfer to it all or part of its
functions and duties as State of Registry in respect of that aircraft under
articles 12 (Rules of the air), 30 (Aircraft Radio Equipment), 31 (Certificate
of Airworthiness) and 32(a)(Licences of Personnel) by relieving of
responsibility in respect of the functions and duties transferred. In this Article we focused on the history of the enactment of this Protocol, scope and
the effects thereof in
international and Turkish Law. In
Turkish law we focused on esp. the dry
lease agreements between the foreign and national operators. According to the
By-Law on LEASING of the Directorate General of Civil Aviation, for the validity of the dry-lease agreements, the state of registry and the state of
operator has to conclude a 83 BIS
transfer agreement.
Chicago Convention 83 BIS State of Registry State of Operator lease charter interchange
Konular | Hukuk |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2017 |
Gönderilme Tarihi | 2 Haziran 2017 |
Kabul Tarihi | 29 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 8 Sayı: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.