Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ACE Döngüsüne Dayalı Öğrenme Ortamı Hakkında Öğrenci Görüşleri

Yıl 2022, , 65 - 81, 16.10.2022
https://doi.org/10.29129/inujgse.1164109

Öz

Bu çalışmada APOS teorisi temelli pedogolojik bir yaklaşım aynı zamanda yapılandırmacı felsefeye dayalı öğrenme ortamlarından biri olan ACE döngüsüne dayalı öğrenme ortamı hakkında öğrenci görüşlerini incelemek amaçlanmıştır. Çalışmanın amacı doğrultusunda nitel araştırma desenlerden biri olan durum çalışması kullanılmıştır. Ölçüt örnekleme yöntemine göre 8 katılımcı belirlenmiştir. Veri toplama aracı olarak odak grup görüşmesi kullanılmıştır. Toplanan veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Son olarak araştırmacılar arası uyuma bakılmıştır. Katılımcıların, ACE döngüsüne dayalı öğrenme ortamına yönelik düşünceleri incelendiğinde; her soruya yönelik farklı kodların ve bu kodların birleşiminde farklı kategorilerin ortaya çıktığı görülmüştür. Bu araştırmacının sonucunda öğrencilerin ACE döngüsüne dayalı öğrenme ortamlarına yönelik olumlu düşüncelere sahip oldukları görülmüştür. Bu çalışmadan elde edilen sonuçlar dikkate alınarak bu öğrenme ortamına yönelik farklı kademelerde benzer araştırmalar yapılabilir. Ayrıca matematik ve diğer derslerde bu döngüye dayalı öğrenme ortamlarında dersler yürütülebilir.

Kaynakça

  • Açıl, E. (2015). Ortaokul 3. sınıf öğrencilerin denklem kavramına yönelik soyutlama süreçlerinin incelenmesi: APOS teorisi (Doktora Tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Afgani, M. W., Suryadi, D., & Dahlan, J. A. (2019, February). Self-concept of pre-service mathematics teachers who gets a pedagogic approach suggested by APOS theory and direct learning as a comparison. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1157, No. 4, p. 042071). IOP Publishing. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1157/4/042071
  • Ahmadi, S. (2014). The development of freshman precalculus students' understanding of exponential and logarithmic functions. (Doctoral disertitaon). Morgan State University.
  • Altaylı-Özgül, D. (2018). Ortaokul öğrencilerinin çokgenler konusundaki soyutlama süreçlerinin incelenmesi: RBC+C modeli (Doktora Tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Arnawa, I. (2010). Mengembangkan kemampuan mahasiswa dalam memvalidasi bukti pada aljabar abstrak melalui pembelajaran berdasarkan teori APOS. Jurnal Matematika & Sains, 14(2), 62-68.
  • Arnawa, I. D., Sumarno, U., Kartasasmita, B., & Baskoro, E. T. (2007). Applying the APOS theory to improve students ability to prove in elementary abstract algebra. Journal of the Indonesian Mathematical Society, 133-148.
  • Arnawa, I. M., Yerizon & Nita, S. (2020, June). Improvement students’ achievement in elementary linear algebra through APOS theory approach. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1567, No. 2, p. 022080). IOP Publishing. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1567/2/022080
  • Arnon, I., Cottrill, J., Dubinsky, E., Oktac, A., Fentes, S. R., Trigueros, M., & Weller, K. (2014). Apos Theory. A Framework for Research and Curriculum Development in Mathematics Education. New York: Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-7966-6
  • Balas, A., Goulet, M., & Smith, A. (2002). A case study in the history of calculus reform. In Second International Conference on the Teaching of Mathematics at the Undergraduate Level (ICTME2), Crete. Retrieved July (Vol. 30, p. 2004).
  • Batdı, V. (2021). Nitel verilerin toplanması ve analizi. B. Çetin, M. İlhan, & M. G. Şahin (Ed.), Eğitimde Araştırma yöntemleri, temel kavramlar, ilkeler ve süreçler içinde (ss. 201-228). Ankara. Pegem Akademi.
  • Baykul, Y. (2014). Ortaokulda matematik öğretimi (5-8. Sınıflar) (2.Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Baykul, Y. (2020). Ortaokulda matematik öğretimi (5-8. Sınıflar) (4.Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Berg, B. L., & Lune, H. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskıdan Çeviri). Çev. Ed.: H. Aydın). Konya: Eğitim Yayınevi. (Eserin orijinali 2012’de yayınlandı).
  • Borji, V., & Martínez-Planell, R. (2019). What does ‘y is defined as an implicit function of x’mean?: An application of APOS-ACE. The Journal of Mathematical Behavior, 56, 100739. https://doi.org/10.1016/j.jmathb.2019.100739 Borji, V., & Voskoglou, M. G. (2017). Designing an ACE Approach for teaching the polar coordinates. American Journal of Educational Research, 5(3), 303-309. https://doi.org/10.12691/education-5-3-11
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz Ş., & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri (15. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Christensen, L. B., Johnson, B. R., & Turner, L. A. (2020). Araştırma yöntemleri desen ve analiz. (A. Aypay, Çev.) Ankara: Anı Yayıncılık. (Eserin orijinali 2015’de yayınlandı).
  • Creswell, J. W. (2016). Karma yöntemler. (G. Hacıömeroğlu, Çev.). S. B. Demir (Ed.), Araştırma deseni- Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları (2. baskı) içinde (s. 215-240). Ankara: Eğiten Kitap. (Orijinal çalışma basım tarihi 2014, 4. Baskı).
  • Çekmez, E. (2013). Dinamik matematik yazılımı kullanımının öğrencilerin türev kavramının geometrik boyutuna ilişkin anlamalarına etkisi (Doktora tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Çetin, İ. (2009). Students’ understanding of limit concept: An APOS perspective (Doktora tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara. Çetin, İ., & Top E., (2014). Programlama eğitiminde görselleştirme ile ACE döngüsü. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 5(3), 274-303.
  • Domínguez Patiño, D. L. (2016). Secuencia didáctica que le permite a los estudiantes de octavo y noveno interpretar y usar las nociones de conteo en la solución de problemas de combinación y permutación (Doctoral dissertation). Universidad Nacional de Colombia.
  • Dubinsky, E. (1991). Reflective Abstraction in Advanced Mathematical Thinking. In David O. Tall (Ed.), Advanced Mathematical Thinking (pp. 95–123). Kluwer: Dordrecht.
  • Dubinsky, E. (2001). Using a theory of learning in college mathematics courses. MSOR Connections, 1(2), 10-15.
  • Dubinsky, E., & McDonald, M. A. (2001). APOS: A constructivist theory of learning in undergraduate mathematics education research. In The teaching and learning of mathematics at university level (pp. 275-282). Springer, Dordrecht. https://doi.org/10.1007/0-306-47231-7_25
  • Ertekin, E. (2016). İşlemsel ve yapısal kavrayış teorisi. Bingölbali, E., Arslan, S., & Zembat, İ.Ö (Ed.). Matematik eğitiminde teoriler içinde (s. 149-162). Ankara: Pegem Akademi.
  • Gaisman, M. T., Martínez-Planell, R., & McGee, D. (2018). Student understanding of the relation between tangent plane and the total differential of two-variable functions. International Journal of Research in Undergraduate Mathematics Education, 4(1), 181-197. https://doi.org/10.1007/s40753-017-0062-5
  • Gliner, J.A., Morgan, G.A., & Leech, N.L. (2015). Uygulamada araştırma yöntemleri: Desen ve analizi bütünleştiren yaklaşım (Çev.: Volkan Bayar, Çev. Ed.: Selahattin Turan). Ankara: Nobel yayın dağıtım. (Eserin orijinali 2011’de yayınlandı).
  • Gürbüz, S., & Şahin, F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri (5.Basım). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Jojo, Z. M. M., Maharaj, A., & Brijlall, D. (2012). Reflective Abstraction and Mathematics Education: The Genetic Decomposition of the Chain Rule--Work in Progress. Online Submission.
  • Kaleli-Yılmaz, G. (2015). Durum çalışması. Metin, M. (Ed.). Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (2.baskı) (s. 261-285). Ankara: Pegem Akademi.
  • Kaptan, F. (1999). Fen Bilgisi Öğretimi. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Karadağ, E., Deniz, S., Korkmaz, T., & Deniz, G. (2008). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı: Sınıf öğretmenleri görüşleri kapsamında bir araştırma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 383-402.
  • Khairani, N. (2016). Pembelajaran Matematika Menggunakan teori APOS di Perguruan Tinggi. Paradıkma: Jurnal Pendıdıkan Matematıka, 1(2), 47-55.
  • Kızıltepe, Z. (2021). İçerik analizi. Nevra Seggie, F. & Bayyurt, Y. (Ed.). Nitel araştırma yöntem, teknik, analiz ve yaklaşımlar (3. Baskı) içinde (s.261-274). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Koparan, T., Karpuz, Y., & Güven, B. (2014). İstatistik öğretiminde öğrencilerin proje tabanlı öğrenme yaklaşımı hakkındaki görüşleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 51-64.
  • Maharaj, A. (2013). An APOS analysis of natural science students' understanding of derivatives. South African Journal of Education, 33(1), 1-19.
  • Merriam, S. B. (2018). Nitel Araştırma: Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber (3. Baskıdan Çeviri). (Çev. S. Turan). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. (Eserin orijinali 2009’da yayınlandı).
  • Ningsih, Y. L. (2016). Kemampuan pemahaman konsep matematika mahasiswa melalui penerapan lembar aktivitas mahasiswa (LAM) berbasis teori APOS pada materi turunan. Edumatica: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(01), 1-8. https://doi.org/10.22437/edumatica.v6i01.2994
  • Oktaç A., & Çetin İ. (2016). APOS teorisi ve matematiksel kavramların öğrenimi. Bingölbali, E., Arslan, S., & Zembat, İ.Ö (Ed.). Matematik eğitiminde teoriler içinde (s. 163-182). Ankara: Pegem Akademi.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri (3. Baskıdan Çeviri). M. Üstün & S.B. Demir (Çeviri Ed.). Ankara: Pegem Akademi. (Eserin orijinali 2002’de yayınlandı).
  • Piaget J. (1970). Genetic Epistemology. New York: Columbia University Press.
  • Poçan, S. (2019). Mobil teknoloji destekli dikişsiz öğrenme ortamlarının 7. sınıf cebir ünitesinde öğrenci başarı ve motivasyonuna etkisi ile sürece ilişkin öğrenci ve veli görüşleri (Doktora Tezi). İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Reed, B. M. (2007). The effects of studying the history of the concept of function on student understanding of the concept (Doctoral Dissertation). Kent State University, Ohio.
  • Santos, E. M. (2019, December). A look into students’ conceptual understanding of the definite integral via the APOS model. In AIP Conference Proceedings (Vol. 2194, No. 1, p. 020110). AIP Publishing LLC. https://doi.org/10.1063/1.5139842
  • Septriani, N. (2014). Pengaruh penerapan pendekatan scaffolding terhadap kemampuan pemahaman konsep matematika siswa kelas VIII SMP Pertiwi 2 Padang (Doctoral dissertation). Universitas Negeri Padang.
  • Sholihah, U., & Mubarok, D. A. (2016). Analisis pemahaman integral taktentu berdasarkan teori apos (action, process, object, scheme) pada mahasiswa tadris matematika (TMT) IAIN Tulungagung. Cendekia: Jurnal Kependidikan Dan Kemasyarakatan, 14(1), 123-136.
  • Silverman, D. (2018). Nitel verileri yorumlama. (Çev. Edt. E. Dinç). Ankara: Pegem Akademi. (Eserin orijinali 2012’de yayınlandı).
  • Suwanto, F. R., Aprisal, M., Putra, W. D. P., & Sari, R. H. Y. (2017). APOS theory towards algebraic thinking skill. In Proceedings of Ahmad Dahlan International Conference on Mathematics and Mathematics Education (pp. 52-58).
  • Syarifuddin, H. (2013). Effectiveness of the use of activity, classroom discussion, and exercise (ACE) Teaching cycle in elementary linear algebra course at Padang State University (Doctoral dissertation). Curtin University, Western Australia.
  • Tzirias, W. (2011). APOS theory as a framework to study the conceptual stages of related rates problems (Dissertation masters thesis). Concordia University, Canada.
  • Voskoglou, M. (2019). Comparing teaching methods of mathematics at university level. Education Sciences, 9(3), 204.
  • Voskoglou, M. G. (2013). An application of the APOS/ACE approach in teaching the irrational numbers. Journal of Mathematical Sciences and Mathematics Education, 8(1), 30-47.
  • Yenilmez, K., & Dereli, A. (2009). İlköğretim okullarında matematiğe karşı olumsuz önyargı oluşturan etkenler. Education Sciences, 4(1), 25-33.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9.baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11.baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yorgancı, S. (2019). Bilgisayar destekli soyut cebir öğretiminin başarıya ve matematiğe karşı tutuma etkisi: ISETL Örneği. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 10(1), 260-289. https://doi.org/10.16949/turkbilmat.473030
Toplam 55 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ferhat Özdemir 0000-0002-8913-531X

Recep Aslaner 0000-0003-1037-6100

Yayımlanma Tarihi 16 Ekim 2022
Gönderilme Tarihi 18 Ağustos 2022
Kabul Tarihi 28 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Özdemir, F., & Aslaner, R. (2022). ACE Döngüsüne Dayalı Öğrenme Ortamı Hakkında Öğrenci Görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 9(18), 65-81. https://doi.org/10.29129/inujgse.1164109