Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Problems of Preschool Teacher Candidates Facing in Teaching Practice (Inonu University Sample)

Yıl 2019, , 108 - 122, 30.10.2019
https://doi.org/10.29129/inujgse.416019

Öz

Purpose: All the behaviors necessary for the teacher to be qualified
and able to fulfill his responsibilities are directly related to the training
he / she will receive during pre-service.
Pre-service training includes theoretical knowledge
and skills as well as practical work carried out in schools. This study aims to
investigate the problems of preschool teacher candidates facing in teaching
practice.

 

Design & Methodology: Relational survey model was used in the research. The
sample of the study consists of 4th grade students that take Teaching Practice
course at Inonu University, Faculty of Education, Preschool Teaching Programme.
The data was collected through the questionnaire developed by the researchers.
The questionnaire was implemented on 99 preservice teacher.  The data analysis were done by using frequencies,
percentage, mean and chi square via statistical package programme.

 









Implications & Suggestions: It is concluded that teachers partially, face the lack
of material, paying all the expences for the materials, crowded classrooms, not
being able to implement the theoretical knowledge they had at university;
students’ not following the teachers’ instructions, being in different levels,
being unwilling towards the activities and being unwilling to take part in the activities.
Based on these results, some suggestions have been made.

Kaynakça

  • Atmiş, S. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik uygulaması sürecini değerlendirmelerine yönelik görüşlerinin incelenmesi (Yüksek lisans tezi), Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Azar, A. (2003). Okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması derslerine ilişkin görüşlerinin yansımaları. Milli Eğitim Dergisi, 159(4). Erişim adresi: https://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/159/azar.htm
  • Baştürk, S. (2009). Öğretmenlik uygulaması dersinin öğretmen adaylarının görüşlerine göre incelenmesi. İlköğretim Online, 8(2), 439-456.
  • Çakır, M. A. (2015). Meslek ve öğretmenlik .Eğitim bilimine giriş. (Ed. V.Sönmez), (12. baskı), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çetinkaya, E. (2014). Öğretmenlik uygulaması dersinin etkililik düzeyinin okul yöneticisi, sınıf öğretmeni ve öğretmen adayı görüşlerine göre incelenmesi (Yüksek lisans tezi), Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Çiçek, Ş & İnce, M. L. (2005). Öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması sürecine ilişkin görüşleri. Spor Bilimleri Dergisi, 16(3), 146-155.
  • Demir, Ö. & Çamlı, Ö. (2011). Öğretmenlik uygulaması dersinde uygulama okullarında karşılaşılan sorunların sınıf ve okul öncesi öğretmenliği öğrenci görüşleri çerçevesinde incelenmesi: Nitel bir çalışma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 117-139.
  • Demircioğlu, İ. H. (2010). Etkili öğretmen. Aday öğretmenler için okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması. (Ed. İ.H.Demircioğlu) (2. baskı), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Eraslan, A. (2009). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının ‘öğretmenlik uygulaması’ üzerine görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 3(1), 207-221.
  • Eskicumalı, A. (2013). Eğitimin temel kavramları. Eğitim bilimine giriş. (Ed. Y. Özden- S. Turan ), (3. baskı), Ankara: Pegem Akademi.
  • Gülmez-Dağ, G. (2012). Okul öncesi öğretmen eğitimi programlarının etkililiği: okul öncesi öğretmenlerinin algıları (Yüksek lisans tezi), Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kasap, G. (2015). Öğretmen adaylarının okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması derslerine yönelik görüşlerinin belirlenmesi (Yüksek lisans tezi), Giresun Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Giresun.
  • Özkılıç, R., Bilgin, A. & Kartal, H. (2008). Öğretmenlik uygulaması dersinin öğretmen adaylarının görüşlerine göre değerlendirilmesi. İlköğretim Online Dergisi, 7(3), 726-737 . Ramazan, O. & Yılmaz, E. (2017). Okul öncesi öğretmen adaylarının okul deneyimi ve öğretmenlik uygulamalarına yönelik görüşlerinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 332-349.
  • Seçer, Z., Çeliköz, N. & Kayılı, G. (2010). Okul öncesi öğretmenliği okul uygulamalarında yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 128-149.
  • Seçkin Çetin, N. (2005). Öğretmenlik uygulaması dersine ilişkin fizik öğretmeni adaylarının, öğretim elemanlarının ve uygulama öğretmenlerinin görüşleri üzerine bir araştırma (Yüksek lisans tezi), Ortadoğu Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Severcan, S. (2007). Okul öncesi öğretmen adaylarının uygulama yaptıkları okul öncesi eğitim kurumlarında karşılaştıkları sorunların belirlenmesi (Yüksek lisans tezi), Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Şahin, E. (2003). Okul öncesi eğitimi öğretmenliği programında öğrenim gören öğretmen adayları ile uygulama okullarındaki öğretmenlerin mesleki uygulamalara ilişkin bakış açıları. Eğitim Araştırmaları Dergisi, Yıl 4, Sayı 13, 98-110.
  • Şahin, E. & Özkılıç, R. (2005). Okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının uygulama dersleri için hazırlanan uygulama kılavuzu hakkındaki görüşleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2), 115-133.
  • Taşdere, A. (2014). Sınıf öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması dersine yönelik yaşadıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(2), 1477-1497.
  • Tuğluk, M. (2007). Okul öncesi öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulamalarında karşılaştıkları problemlerin değerlendirilmesi (Yüksek lisans tezi), Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Ünal, S. & Ada, S. (2011). Eğitim bilimine giriş (3. baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Yıldız, M. (2012). Türkçe öğretmenliği lisans programında yer alan öğretmenlik uygulaması dersinin değerlendirilmesi (Yüksek lisans tezi), Kilis 7 Aralık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kilis.
  • YÖK (1998). Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Programlarının Yeniden Düzenlenmesi. Ankara.

Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Uygulamasında Karşılaştıkları Sorunlar (İnönü Üniversitesi Örneği)

Yıl 2019, , 108 - 122, 30.10.2019
https://doi.org/10.29129/inujgse.416019

Öz

Amaç: Öğretmenin
nitelikli olması ve sorumluluklarını yerine getirebilmesi için gerekli bütün
davranışları üst düzeyde kazanmaları, hizmet öncesinde alacakları eğitimle
doğrudan ilişkilidir. Hizmet öncesi eğitim, teorik bilgi ve beceriler yanında
okullarda yürütülecek uygulama çalışmalarını da içermektedir. Bu araştırma okul
öncesi öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulamasında karşılaştıkları sorunları
belirlemek amacıyla yapılmıştır.

 

Yöntem: Araştırmada
ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma grubunu 2016-2017 öğretim
yılında İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nin okul öncesi öğretmenliği
programındaki Öğretmenlik Uygulaması dersini alan 4. sınıf öğrencileri
oluşturmaktadır. Araştırmada veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen
anket aracılığıyla toplanmıştır. Anket 99 öğretmen adayına uygulanmıştır. Elde
edilen verilerin analizi, istatistik paket programından yararlanılarak frekans,
yüzde, aritmetik ortalama ve ki-kare kullanılarak yapılmıştır.

 









Sonuçlar ve Öneriler: Araştırmada
öğretmen adaylarının sınıftaki uygulama sürecinde materyal eksikliği, materyal
hazırlamak için gerekli malzemeleri kendi bütçelerinden karşılamaları, sınıfın
kalabalık olması, üniversitede aldıkları teorik bilgileri tamamen
uygulayamamaları, etkinliklerde çocukların söz dinlememeleri, aynı seviyede
olmamaları, etkinliklere karşı isteksiz olmaları ve etkinliğe katılmak
istememeleri gibi sorunlarla kısmen karşılaştıkları sonucuna ulaşılmıştır. Bu
sonuçlara dayalı olarak, bazı önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Atmiş, S. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik uygulaması sürecini değerlendirmelerine yönelik görüşlerinin incelenmesi (Yüksek lisans tezi), Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Azar, A. (2003). Okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması derslerine ilişkin görüşlerinin yansımaları. Milli Eğitim Dergisi, 159(4). Erişim adresi: https://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/159/azar.htm
  • Baştürk, S. (2009). Öğretmenlik uygulaması dersinin öğretmen adaylarının görüşlerine göre incelenmesi. İlköğretim Online, 8(2), 439-456.
  • Çakır, M. A. (2015). Meslek ve öğretmenlik .Eğitim bilimine giriş. (Ed. V.Sönmez), (12. baskı), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çetinkaya, E. (2014). Öğretmenlik uygulaması dersinin etkililik düzeyinin okul yöneticisi, sınıf öğretmeni ve öğretmen adayı görüşlerine göre incelenmesi (Yüksek lisans tezi), Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Çiçek, Ş & İnce, M. L. (2005). Öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması sürecine ilişkin görüşleri. Spor Bilimleri Dergisi, 16(3), 146-155.
  • Demir, Ö. & Çamlı, Ö. (2011). Öğretmenlik uygulaması dersinde uygulama okullarında karşılaşılan sorunların sınıf ve okul öncesi öğretmenliği öğrenci görüşleri çerçevesinde incelenmesi: Nitel bir çalışma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 117-139.
  • Demircioğlu, İ. H. (2010). Etkili öğretmen. Aday öğretmenler için okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması. (Ed. İ.H.Demircioğlu) (2. baskı), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Eraslan, A. (2009). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının ‘öğretmenlik uygulaması’ üzerine görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 3(1), 207-221.
  • Eskicumalı, A. (2013). Eğitimin temel kavramları. Eğitim bilimine giriş. (Ed. Y. Özden- S. Turan ), (3. baskı), Ankara: Pegem Akademi.
  • Gülmez-Dağ, G. (2012). Okul öncesi öğretmen eğitimi programlarının etkililiği: okul öncesi öğretmenlerinin algıları (Yüksek lisans tezi), Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kasap, G. (2015). Öğretmen adaylarının okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması derslerine yönelik görüşlerinin belirlenmesi (Yüksek lisans tezi), Giresun Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Giresun.
  • Özkılıç, R., Bilgin, A. & Kartal, H. (2008). Öğretmenlik uygulaması dersinin öğretmen adaylarının görüşlerine göre değerlendirilmesi. İlköğretim Online Dergisi, 7(3), 726-737 . Ramazan, O. & Yılmaz, E. (2017). Okul öncesi öğretmen adaylarının okul deneyimi ve öğretmenlik uygulamalarına yönelik görüşlerinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 332-349.
  • Seçer, Z., Çeliköz, N. & Kayılı, G. (2010). Okul öncesi öğretmenliği okul uygulamalarında yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 128-149.
  • Seçkin Çetin, N. (2005). Öğretmenlik uygulaması dersine ilişkin fizik öğretmeni adaylarının, öğretim elemanlarının ve uygulama öğretmenlerinin görüşleri üzerine bir araştırma (Yüksek lisans tezi), Ortadoğu Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Severcan, S. (2007). Okul öncesi öğretmen adaylarının uygulama yaptıkları okul öncesi eğitim kurumlarında karşılaştıkları sorunların belirlenmesi (Yüksek lisans tezi), Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Şahin, E. (2003). Okul öncesi eğitimi öğretmenliği programında öğrenim gören öğretmen adayları ile uygulama okullarındaki öğretmenlerin mesleki uygulamalara ilişkin bakış açıları. Eğitim Araştırmaları Dergisi, Yıl 4, Sayı 13, 98-110.
  • Şahin, E. & Özkılıç, R. (2005). Okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının uygulama dersleri için hazırlanan uygulama kılavuzu hakkındaki görüşleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2), 115-133.
  • Taşdere, A. (2014). Sınıf öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması dersine yönelik yaşadıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(2), 1477-1497.
  • Tuğluk, M. (2007). Okul öncesi öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulamalarında karşılaştıkları problemlerin değerlendirilmesi (Yüksek lisans tezi), Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Ünal, S. & Ada, S. (2011). Eğitim bilimine giriş (3. baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Yıldız, M. (2012). Türkçe öğretmenliği lisans programında yer alan öğretmenlik uygulaması dersinin değerlendirilmesi (Yüksek lisans tezi), Kilis 7 Aralık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kilis.
  • YÖK (1998). Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Programlarının Yeniden Düzenlenmesi. Ankara.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Oğuz Gürbüztürk

Nuran Çalış

Yayımlanma Tarihi 30 Ekim 2019
Gönderilme Tarihi 17 Nisan 2018
Kabul Tarihi 23 Ekim 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Gürbüztürk, O., & Çalış, N. (2019). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Uygulamasında Karşılaştıkları Sorunlar (İnönü Üniversitesi Örneği). İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(12), 108-122. https://doi.org/10.29129/inujgse.416019