Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Analysis of Multiple Intelligence Types of Social Sciences and Science High School Students in Terms of Different Variables

Yıl 2020, , 1 - 17, 30.04.2020
https://doi.org/10.29129/inujgse.570417

Öz

Purpose: This study
was conducted to determine the intelligence areas of the social sciences and
science high school students and to examine them in terms of different
variables.

 

Design & Methodology: Screening method was used. This study
was carried out with a total of 322 students at 9th and 10th grades in
2017-2018 academic year in Trabzon province, 150 students from Social Sciences
High School and 172 students from Science High School. In this study, multiple
intelligence inventory, biology attitude test and high school biology averages
were used as data collection tools. The data obtained from these tools were
analyzed using the SPSS 22 program; Mann-Whitney-U test for independent groups
and Kruskal Wallise H test for one-way variance analysis.

 

Findings: According to the data obtained, the dominant multiple
intelligence types in science and social sciences high school are logical /
mathematical, visual / spatial and musical / rhythmic intelligence. It was
found that the multiple intelligences of social sciences high school students
had no effect on the average academic achievement and biology course attitude
and there were differences in most sub-dimensions in science high schools.

 













Implications & Suggestions: The results of the research showed that the multiple
intelligence fields of the students attending high school of science and social
sciences differed, and accordingly, the academic achievement averages of
biology and course attitudes towards biology showed variability. In different
provinces, different data collection scales and more than one science and
social science high school students who will form a larger sample can be
applied and different studies can be performed to obtain general results.

Kaynakça

  • Altınsoy, A.B.(2011). Fen ve teknoloji dersinde çoklu zekâ kuramına dayalı öğretimin öğrencilerin başarılarına etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Aşılıoğlu, G. & Aytaç, Ö. (2002). Biyoloji eğitiminde yeni gelişmeler. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi içinde (s.22-28). Ankara: Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Bümen, N. (2003). Gözden geçirme stratejisi ile desteklenmiş çoklu zeka kuramı uygulamalarının erişi, tutum ve kalıcılığa etkisi. Ege Eğitim Dergisi, 3(2), 65-78.
  • Campbell, L. & Campbell, B. (1999). Multiple intelligences and student achievement: Success stories from six schools. USA: ASCD.
  • Checkley, K. (1997). The first seven and the eight, Educational Leadership, 55(1), 8-13.
  • Dunn, R. & Dunn, K. (1993). Learning styles of the multiculturally diverse, Emergency Librarian, 20(4), 24–33.
  • Ekici, G. & Hevedanlı, M. (2010). Lise öğrencilerinin biyoloji dersine yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(4), 97-109.
  • Gardner, H. (1983). Frames of mind: the theory of multiple intelligences. New York: Basic Books.
  • Gardner, H. (2004). Zihin çerçeveleri: Çoklu zekâ kuramı. (Çev. Ebru Kılıç). İstanbul: Alfa Yayıncılık.
  • Geban, Ö., Ertepınar, H., Yılmaz, G., Altın, A., & Şahbaz, F. (1994). Bilgisayar destekli eğitimin öğrencilerin fen başarılarına ve fen bilgisi ilgilerine etkisi. I. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu Bildiri Özetleri Kitabı, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Goodnough, K. (2001). Multiple intelligences theory: A framework for personalizing science curricula. School Science and Mathematics, 101(4), 180-194.
  • Gözüm, A.İ.C. (2011). Çoklu zeka kuramına göre işlenen enzimler konusunun fen bilgisi öğretmen adayları üzerindeki başarısının incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Kafkas Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kars.
  • Gül, Ş. & Yeşilyurt, S. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin biyoloji ve biyoloji dersine yönelik tutumları (Pilot uygulama). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (1)20, 28 – 47.
  • Harms, G.D. (1998). Self-perceptions of multiple intelligences among selected third-, seventh-, and eleventh-grade students in South Dakota. Dissertation Abstracts International. 59(8), 2850.
  • İnaltekin, T. (2008). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin genetik ve kalıtımsal yapı konusundaki başarılarına, fen bilgisi dersine karşı tutum ve algılamalarına çoklu zekâ kuramının etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Kafkas Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kars.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayıncılık. Ankara
  • Korkmaz, Ö. & Yeşil, R. (2011). Orta öğretim son sınıf öğrencilerinin öz algıları çerçevesinde çoklu zeka profilleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3), 117-135.
  • Kırıcı, M. (2009). Ortaöğretim fen bölümü öğrencilerinin çoklu zeka kuramına göre zeka alanlarıyla öğrenme stratejileri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Norela M. & Lauren, A. R. (2011). Student’s learning style and multiple intelligence profile. Journal of Educational Sciences & Psychology, 1(1).80 – 85.
  • Oral, B. (2001) Branşlarına göre üniversite öğrencilerinin zeka alanlarının incelenmesi, Eğitim ve Bilim, 122, 19-31.
  • Öztürkmen, B. (2006). Ortaöğretim öğrencilerinin çoklu zeka kuramına göre zeka alanlarıyla öğrenme stratejileri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Pehlivan, H. & Köseoğlu, P. (2010). Ankara Fen Lisesi öğrencilerinin biyoloji dersine yönelik tutumları ile akademik benlik tasarımları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 225-235.
  • Pekel , F.O. (2005). DNA, gen, kromozom kavramlarının anlaşılmasında kavramsal değişim yaklaşımının etkinliğinin incelenmesi (Doktora Tezi). Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Rahbarnia, F., Hamedian, S. & Radmehr, F. (2014). A study on the relationship between multiple intelligences and mathematical problem solving based on Revised Bloom Taxonomy. Journal of Interdisciplinary Mathematics, 17(2), 109-134.
  • Saban, A. (2002). Çoklu zeka teorisi ve eğitimi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Şahan, A. (2018). Fen bilimleri öğretiminde çoklu zekâ destekli eğitim modelinin öğrenci başarısına ve fen tutumuna etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Kırıkkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kırıkkale.

Sosyal Bilimler ve Fen Lisesi Öğrencilerinin Çoklu Zekâ Alanlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi

Yıl 2020, , 1 - 17, 30.04.2020
https://doi.org/10.29129/inujgse.570417

Öz

Amaç: Bu
araştırma, sosyal bilimler ve fen lisesi öğrencilerinin sahip oldukları zeka
alanlarını belirleyip farklı değişkenler açısından incelemek amacı ile
yapılmıştır.

 

Yöntem: Araştırmada
tarama yöntemi kullanılmıştır. Bu araştırma, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında
Trabzon ilinde bulunan Sosyal bilimler lisesinden 150 ve Fen lisesinden 172
öğrenci olmak üzere 9. ve 10. sınıflarda öğrenim gören toplam 322 öğrenci ile
gerçekleştirilmiştir. Çalışmada veri toplama aracı olarak Çoklu Zeka Envanteri,
Biyoloji tutum testi ve lise biyoloji akademik başarı ortalamaları
kullanılmıştır. Bu araçlardan elde edilen verilerin analizinde SPSS.22 paket
programı kullanılarak; bağımsız gruplar için Mann-Whitney-U testi, tek
yönlü varyans analizi Kruskal Wallis H testi kullanılarak yapılmıştır.

 

Bulgular: Elde
edilen verilere göre fen ve sosyal bilimler lisesinde baskın çoklu zeka
türlerinin mantıksal/matematiksel, görsel/uzamsal ve müziksel/ritmik zeka
olduğu ortaya çıkmıştır. Sosyal bilimler lisesi öğrencilerinin çoklu
zekalarının biyoloji akademik başarı ortalamasına ve biyoloji ders tutumuna
genel olarak bir etkisinin olmadığı, fen lisesinde ise çoğu alt boyutta fark
gözlendiği tespit edilmiştir.

 













Sonuçlar ve Öneriler:
Araştırma sonuçları fen ve sosyal bilimler lisesinde öğrenim gören öğrencilerin
sahip olduğu çoklu zeka alanlarının farklılık gösterdiği, buna bağlı olarak da
biyoloji akademik başarı ortalamalarının ve biyolojiye karşı ders tutumlarının
da değişkenlik gösterdiği tespit edilmiştir. Başka illerde farklı veri toplama
ölçekleri ve daha büyük örneklem oluşturacak birden fazla fen ve sosyal
bilimler lisesi öğrencisine uygulamalar yapılarak geneli kapsayacak sonuçlar
elde edilebilecek farklı çalışmalar yapılabilir.

Kaynakça

  • Altınsoy, A.B.(2011). Fen ve teknoloji dersinde çoklu zekâ kuramına dayalı öğretimin öğrencilerin başarılarına etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Aşılıoğlu, G. & Aytaç, Ö. (2002). Biyoloji eğitiminde yeni gelişmeler. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi içinde (s.22-28). Ankara: Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Bümen, N. (2003). Gözden geçirme stratejisi ile desteklenmiş çoklu zeka kuramı uygulamalarının erişi, tutum ve kalıcılığa etkisi. Ege Eğitim Dergisi, 3(2), 65-78.
  • Campbell, L. & Campbell, B. (1999). Multiple intelligences and student achievement: Success stories from six schools. USA: ASCD.
  • Checkley, K. (1997). The first seven and the eight, Educational Leadership, 55(1), 8-13.
  • Dunn, R. & Dunn, K. (1993). Learning styles of the multiculturally diverse, Emergency Librarian, 20(4), 24–33.
  • Ekici, G. & Hevedanlı, M. (2010). Lise öğrencilerinin biyoloji dersine yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(4), 97-109.
  • Gardner, H. (1983). Frames of mind: the theory of multiple intelligences. New York: Basic Books.
  • Gardner, H. (2004). Zihin çerçeveleri: Çoklu zekâ kuramı. (Çev. Ebru Kılıç). İstanbul: Alfa Yayıncılık.
  • Geban, Ö., Ertepınar, H., Yılmaz, G., Altın, A., & Şahbaz, F. (1994). Bilgisayar destekli eğitimin öğrencilerin fen başarılarına ve fen bilgisi ilgilerine etkisi. I. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu Bildiri Özetleri Kitabı, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Goodnough, K. (2001). Multiple intelligences theory: A framework for personalizing science curricula. School Science and Mathematics, 101(4), 180-194.
  • Gözüm, A.İ.C. (2011). Çoklu zeka kuramına göre işlenen enzimler konusunun fen bilgisi öğretmen adayları üzerindeki başarısının incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Kafkas Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kars.
  • Gül, Ş. & Yeşilyurt, S. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin biyoloji ve biyoloji dersine yönelik tutumları (Pilot uygulama). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (1)20, 28 – 47.
  • Harms, G.D. (1998). Self-perceptions of multiple intelligences among selected third-, seventh-, and eleventh-grade students in South Dakota. Dissertation Abstracts International. 59(8), 2850.
  • İnaltekin, T. (2008). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin genetik ve kalıtımsal yapı konusundaki başarılarına, fen bilgisi dersine karşı tutum ve algılamalarına çoklu zekâ kuramının etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Kafkas Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kars.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayıncılık. Ankara
  • Korkmaz, Ö. & Yeşil, R. (2011). Orta öğretim son sınıf öğrencilerinin öz algıları çerçevesinde çoklu zeka profilleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3), 117-135.
  • Kırıcı, M. (2009). Ortaöğretim fen bölümü öğrencilerinin çoklu zeka kuramına göre zeka alanlarıyla öğrenme stratejileri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Norela M. & Lauren, A. R. (2011). Student’s learning style and multiple intelligence profile. Journal of Educational Sciences & Psychology, 1(1).80 – 85.
  • Oral, B. (2001) Branşlarına göre üniversite öğrencilerinin zeka alanlarının incelenmesi, Eğitim ve Bilim, 122, 19-31.
  • Öztürkmen, B. (2006). Ortaöğretim öğrencilerinin çoklu zeka kuramına göre zeka alanlarıyla öğrenme stratejileri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Pehlivan, H. & Köseoğlu, P. (2010). Ankara Fen Lisesi öğrencilerinin biyoloji dersine yönelik tutumları ile akademik benlik tasarımları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 225-235.
  • Pekel , F.O. (2005). DNA, gen, kromozom kavramlarının anlaşılmasında kavramsal değişim yaklaşımının etkinliğinin incelenmesi (Doktora Tezi). Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Rahbarnia, F., Hamedian, S. & Radmehr, F. (2014). A study on the relationship between multiple intelligences and mathematical problem solving based on Revised Bloom Taxonomy. Journal of Interdisciplinary Mathematics, 17(2), 109-134.
  • Saban, A. (2002). Çoklu zeka teorisi ve eğitimi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Şahan, A. (2018). Fen bilimleri öğretiminde çoklu zekâ destekli eğitim modelinin öğrenci başarısına ve fen tutumuna etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Kırıkkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kırıkkale.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fadime Güloğlu Bu kişi benim 0000-0003-0276-6598

Esra Özay Köse 0000-0001-9085-7478

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2020
Gönderilme Tarihi 27 Mayıs 2019
Kabul Tarihi 25 Ekim 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Güloğlu, F., & Özay Köse, E. (2020). Sosyal Bilimler ve Fen Lisesi Öğrencilerinin Çoklu Zekâ Alanlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(13), 1-17. https://doi.org/10.29129/inujgse.570417