Purpose: The purpose of this research is firstly to
determine teachers’ perceived level of cronyism and trust in principal. It was,
also, aimed to determine whether perceived level of cronyism and trust in
principal differ according to the research variables. Finally, it was aimed to
explore the relationship between perceived level of cronyism and trust in
principal.
Design
& Methodology: Participants of the study was 255 teachers
working in city center of Darende-Malatya through 2015-2016 semester. “Omnibus
T Scale” and “Perceived Organizational Cronyism Scale” were conducted to the participating
teachers.
Findings: As a result of the analysis, it was
determined that teachers’ perceptions on cronyism and trust in principal differ
significantly in terms of gender, union membership and school type variables.
The findings showed that compared to female teachers, male teachers trust in
their principals more. Besides, teachers working in kindergartens & primary
schools trust in their principals more compared to the secondary and high
school teachers. Teachers who are member of teachers’ union and teachers
working in kindergartens & primary schools have lower levels of cronyism.
Regression analysis results showed that teachers’ perceived cronyism scores
explained about 70 % of the total variance of trust in their principal.
Implications
& Suggestions: Based on the research results it can be
said that trust-based relationships between school principals and teachers are
significantly influenced by favoritism of principals. In this context, it may
be suggested that school principals who want their teachers to be effective and
efficient at school should not discriminate among school staff, and avoid the
favorable attitudes and behaviors that would prevent them from developing
trust-based relationships with teachers.
Principal-teacher relationships teachers trust in principal cronyism
Amaç: Bu araştırma ile öncelikli olarak öğretmenlerin kronizm algıları
ve müdürlere güven düzeylerinin belirlenmesi, daha sonra ise bu iki değişkenin
bağımsız değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığı ve aralarındaki
ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Araştırmaya 2015-2016 eğitim öğretim yılında Malatya ili Darende
ilçe merkezinde görev yapan toplam 255 öğretmen katılmıştır. Araştırmaya
katılan öğretmenlere “Çok Amaçlı T Ölçeği” ve “Algılanan Örgütsel Kronizm
Ölçeği” uygulanmıştır.
Bulgular: Bağımsız değişkenler açısından yapılan analizler sonucunda
öğretmenlerin kronizm algıları ve müdürlere güven düzeylerinin cinsiyet,
sendika üyeliği ve okul türü değişkenlerine göre anlamlı şekilde farklılaştığı
belirlenmiştir. Bulgular kadın öğretmenlerle karşılaştırıldığında erkek
öğretmenlerin okul müdürlerine daha fazla güvendiklerini, sendika üyesi olmayan
öğretmenlerin okul müdürlerini daha kayırmacı olarak algıladıklarını, ortaokul
ve lise kademelerindeki öğretmenlerin okul müdürlerine daha az güvendikleri ve
okul müdürlerini daha kayırmacı algıladıklarını göstermiştir. Algılanan kronizm
düzeyinin, müdürlere duyulan güveni anlamlı şekilde yordayıp yordamadığını
belirlemek amacıyla yapılan regresyon analizi sonucunda, kronizm algısının müdüre
duyulan güvene ilişkin toplam varyansın yaklaşık %70’ini açıkladığı
belirlenmiştir.
Sonuçlar ve Öneriler: Araştırma bulgularından
hareketle müdürlerin kayırmacı davranışlarının, okul müdürleri ile öğretmenler
arasındaki güven dayalı ilişkilerin niteliğini önemli ölçüde etkilediği
söylenebilir. Bu bağlamda öğretmenlerinin okulda etkili ve verimli olmasını
isteyen okul müdürlerinin, okul çalışanları arasında ayrım yapmamaları,
öğretmenlerle güvene dayalı ilişkiler geliştirmelerini engelleyecek kayırmacı
tutum ve davranışlardan uzak durmaları önerilebilir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2016 |
Gönderilme Tarihi | 7 Ocak 2016 |
Kabul Tarihi | 20 Nisan 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 3 Sayı: 5 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.