Purpose: The purpose of this study was to analyze the studies conducted from
2000 to 2016 in a holistic point of view, to determine the research tendency in
teacher leadership studies and to detect the differences and similarities of
teacher leadership studies.
Design & Methodology: The
populations of the study conducted through descriptive content analysis as one
of the content analysis forms and categorical analysis techniques were studies
that were indexed about teacher leadership in Council of Higher Education
Thesis Center, TUBITAK ULAKBIM Social and Human Sciences Database, Google
Scholar, ERIC and EBSCOhost. The sample of the study described through
purposeful sampling method consisted of 50 studies (19 thesis - 31 articles)
that were conducted in Turkey from 2000 to 2016 and were open to access. The
data of the study were gathered through The
Form for Analysing Studies on Teacher Leadership.”
Findings: The results of the study
revealed that the national studies on teacher leadership were conducted mainly
the years between 2012 and 2016 and that most of the teacher leadership studies
were single-authored and conducted in İstanbul, Mediterranean Region and West
Anatolia. The results also mirrored that most of the studies on teacher
leadership were articles and conducted in primary education level. Majority of
the studies examined demographic variables as independent variables, were
designed in quantitative research method, used surveys to gather data and
simple random sampling method to choose the participants and descriptive
analyses to analyze the data.
Conclusion
& Suggestions: Results
of the current study were discussed in line with the related literature and
some suggestions were presented.
Teacher leadership Descriptive content analysis Categorical analysis
Amaç: Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de 2000-2016 yılları arasında öğretmen
liderliği konusunda yapılan çalışmaların kapsamlı ve bütüncül bir şekilde
analiz edilmesi, öğretmen liderliği alanındaki eğilimin belirlenmesi ve
öğretmen liderliği konusunda yapılmış olan çalışmaların benzerlik ve
farklılıklarının ortaya konmasıdır.
Yöntem: İçerik analizi türlerinden betimsel içerik analizi yöntemi ve kategorik
çözümleme tekniği kullanılarak yürütülen mevcut çalışmanın evrenini YÖK Ulusal
Tez Merkezi, TÜBİTAK ULAKBİM Sosyal ve Beşeri
Bilimler Veri Tabanı, Google Akademik, ERIC ve EBSCOhost veri
tabanlarında dizinlenen öğretmen liderliğiyle ilgili çalışmalar
oluşturmaktadır. Amaçlı örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenen araştırmanın
örneklemini, 2000-2016 yılları arasında Türkiye’de yapılan ve erişime açık olan
toplam 50 (19 tez - 31 makale) çalışma oluşturmaktadır. Araştırmanın
verileri araştırma grubu tarafından geliştirilen Öğretmen Liderliğine İlişkin
Yapılan Çalışmaları İnceleme Formu aracılıyla toplanmıştır.
Bulgular: Araştırma sonuçları, öğretmen liderliği ile ilgili ulusal çalışmaların
daha çok 2012-2016 tarihleri arasında gerçekleştirildiğini, üretilen
çalışmaların daha çok tek yazarlı olduğunu, çalışmaların en çok İstanbul,
Akdeniz ve Batı Anadolu’da yürütüldüğünü, yapılan çalışmaların yarıdan
fazlasını makalelerin oluşturduğu, çalışmaların çoğunluğunun ilköğretim kurumunda
gerçekleştirildiğini, öğretmen liderliği konusunda yapılan çalışmalarda
çoğunlukla demografik değişkenlerin bağımsız değişken olarak çalışıldığını,
çalışmaların çoğunlukla nicel yöntemlerle yapıldığı, yapılan çalışmaların
yarıdan fazlasında veri toplama aracı olarak anketin kullanıldığını,
örneklemlerin genelde basit seçkisiz örnekleme yöntemiyle belirlendiğini ve
analiz yöntemi olarak çoğunlukla betimsel istatistiklerin kullanıldığını
göstermektedir.
Sonuçlar
ve Öneriler: Araştırma
sonuçları ilgili alan yazınla ilişkili bir biçimde tartışılmış ve bazı öneriler
sunulmuştur.
Öğretmen liderliği Betimsel içerik analizi Kategorik çözümleme
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2017 |
Gönderilme Tarihi | 31 Mayıs 2017 |
Kabul Tarihi | 20 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 7 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.