Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Özel Okullarda Çalışan Tarih Öğretmenlerinin Özel Okul Yönetimi ile İlgili Yaşadıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 10, 49 - 67, 31.10.2018
https://doi.org/10.29129/inujgse.446906

Öz

Amaç: Araştırmada
özel okullarda çalışan tarih öğretmenlerinin özel okul yönetimi ile yaşadıkları
sorunları ve bu sorunlara getirilen çözümlere ilişkin görüşlerini belirlemek
amaçlanmıştır.

 

Yöntem: Özel
okullarda çalışan tarih öğretmenlerinin özel okul yönetimi ile yaşadıkları
sorunları ve bu sorunlara getirilen çözümlere ilişkin görüşlerini belirlemek
için yapılan bu araştırmada nicel yaklaşım benimsenmiş olup, tarama modeli
kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Malatya
ilinde bulunan 32 özel okulda çalışan 44 tarih öğretmeni oluşturmaktadır.
Araştırmada örneklem alma yoluna gidilmemiş olup evreninin tamamına
ulaşılmıştır. Araştırmada kullanılan veri toplama aracı üç bölümden
oluşmaktadır. Birinci bölümde yönerge ikinci bölümde kişisel bilgi formu ve
üçüncü bölümde Uğraş (2009) tarafından geliştirilen anket kullanılmıştır.
Araştırma için toplanan veriler SPSS 25. Paket programı aracılığıyla analiz
edilmiştir. Anket maddelerinin analizinde frekans ve yüzde hesaplamaları
yapılmıştır.

 

Bulgular: Araştırmada özel okul
yönetimlerinin tarih öğretmenlerinin işsizlik problemi yaşamalarını
öğretmenlere baskı aracı olarak kullanıp sözleşmeleri buna göre yapmaya
çalıştıkları görülmüştür. Bu konuda sorun olduğunu belirten tarih öğretmenlerin
sayısı katılımcıların büyük çoğunluğunu oluşturmaktadır.

 













Sonuçlar ve Öneriler: Araştırma
sonucunda özel okul yönetimlerinin yalnızca öğrenci beklentilerini dikkate
aldıkları, öğretmenleri çalışan olarak gördükleri ve veliye müşteri her zaman
haklıdır tutumu ile yaklaştıkları belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Aydoğan, İ. (1998). Özel okullarda yönetim süreçlerinin işleyişi, Kayseri ili örneği (Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Balcı, A. (2002). Türkiye'de Eğitim Yöneticilerinin Yetiştirilmesi Nasıl Olmalı? Panelist Olarak Konuşmacı, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, 21.Yüzyıl Eğitim Yöneticilerinin Yetiştirilmesi Sempozyumu, Ankara.
  • Demirci, M. K., Taşkın E. & Yuca, U. (2006). Öğrenen örgüt/pazarlama yönelimli öğrenen okul boyutlarının analizi: Kütahya ili özel eğitim kurumları uygulaması. Akademik Bakış, 9, 1-12.
  • Dönmez, M. A. (2015). Özel okullarda tutundurma uygulamaları: Ankara’daki özel okullarda bir alan çalışması (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Eren, H. (2005). Özel okullar, İstanbul: Türkiye Özel Okullar Birliği Yayınları.
  • Izgar, H. & Gürsel, M. (2001). Eğitim bilimlerinin gelişimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • MEB. (2015). Milli Eğitim Bakanlığı İstatistik, https://www.meb.gov.tr adresinden erişilmiştir.
  • Nohutçu, A. (1999). Velilerin özel okul tercihlerini etkileyen faktörler ve özel okulların reklam stratejileri (Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • ÖSYM, (2018). 2017-Kamu Personeli Seçme Sınavı Lisans (Genel Yetenek – Genel Kültür, Eğitim Bilimleri, Alan Bilgisi) Sonuçları https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2017/KPSS/KPSS16062017SayisalVeriler.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Özel Öğretim Kurumları Kanunu, (2007). T.C. Resmi Gazete. 26434. 8Şubat 2007.Subaşı, B. & Dinler, A. (2003).
  • Dünya’da ve Türkiye’de özel okullar, İstanbul: İTO Yayınları.
  • Şahin, M. T. (2006). Özel dershanelerde tarih öğretimi ve tarih öğretmenlerinin sorunları: Kastamonu ili örneği (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Şişman, M. (2002). Örgütler ve kültürler. Ankara: Pegem A.
  • Tekeli, İ. (2004). Eğitim üzerine düşünmek. Ankara: Türkiye Bilim Akademisi.
  • Uğraş, K. (2009). Özel dershanelerde çalışan tarih öğretmenlerinin sorunları ve çözüm önerileri (Ankara ili örneği) (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ülken, H. Z. (2001). Eğitim felsefesi. İstanbul: Ülken.
  • Yapıcı, M. (2004). Okul ve insan. Ankara: Ocak.

The Problems Experienced by Private School History Teachers with Schools Management and the Solution Offers to These Problems

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 10, 49 - 67, 31.10.2018
https://doi.org/10.29129/inujgse.446906

Öz

Purpose: This study aims to
determine the opinions of history teachers working in private schools about the
problems experienced with school management and the solutions to these
problems.

 

Design & Methodology: A quantitative
approach was adopted in this study to determine the views of history teachers
working in private schools on the problems
experienced with school management and the solutions to these problems,
and a screening model was used. The study's population is made of 44 history
teachers who work in 32 private schools in the province of Malatya in the
academic year of 2017-2018. No sampling was made in the study; rather, the
whole
universe
was reached. The data collection tool used in the research consists of three
parts. In the first part, the instruction was given. In the second part, the
personal information form was presented, and in the third part, the scale
developed by Uğraş (2009) was used. The data collected for the study were
analysed using the SPSS 25 package program. Frequency and percentage
calculations were made in the analysis of scale items.

 

Findings: In the study, it has
been seen that private school managements use history teachers' unemployment
problem as a pressure tool for teachers and try to make contracts with them accordingly.
The number of history teachers who point out that this is a problem constitutes
the majority of the participants.

 













Implications
& Suggestions:
As a result of the research, it has been found
out that private school managements care only about student expectations, that
they see teachers as employees, and that for them parents are always right.

Kaynakça

  • Aydoğan, İ. (1998). Özel okullarda yönetim süreçlerinin işleyişi, Kayseri ili örneği (Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Balcı, A. (2002). Türkiye'de Eğitim Yöneticilerinin Yetiştirilmesi Nasıl Olmalı? Panelist Olarak Konuşmacı, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, 21.Yüzyıl Eğitim Yöneticilerinin Yetiştirilmesi Sempozyumu, Ankara.
  • Demirci, M. K., Taşkın E. & Yuca, U. (2006). Öğrenen örgüt/pazarlama yönelimli öğrenen okul boyutlarının analizi: Kütahya ili özel eğitim kurumları uygulaması. Akademik Bakış, 9, 1-12.
  • Dönmez, M. A. (2015). Özel okullarda tutundurma uygulamaları: Ankara’daki özel okullarda bir alan çalışması (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Eren, H. (2005). Özel okullar, İstanbul: Türkiye Özel Okullar Birliği Yayınları.
  • Izgar, H. & Gürsel, M. (2001). Eğitim bilimlerinin gelişimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • MEB. (2015). Milli Eğitim Bakanlığı İstatistik, https://www.meb.gov.tr adresinden erişilmiştir.
  • Nohutçu, A. (1999). Velilerin özel okul tercihlerini etkileyen faktörler ve özel okulların reklam stratejileri (Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • ÖSYM, (2018). 2017-Kamu Personeli Seçme Sınavı Lisans (Genel Yetenek – Genel Kültür, Eğitim Bilimleri, Alan Bilgisi) Sonuçları https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2017/KPSS/KPSS16062017SayisalVeriler.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Özel Öğretim Kurumları Kanunu, (2007). T.C. Resmi Gazete. 26434. 8Şubat 2007.Subaşı, B. & Dinler, A. (2003).
  • Dünya’da ve Türkiye’de özel okullar, İstanbul: İTO Yayınları.
  • Şahin, M. T. (2006). Özel dershanelerde tarih öğretimi ve tarih öğretmenlerinin sorunları: Kastamonu ili örneği (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Şişman, M. (2002). Örgütler ve kültürler. Ankara: Pegem A.
  • Tekeli, İ. (2004). Eğitim üzerine düşünmek. Ankara: Türkiye Bilim Akademisi.
  • Uğraş, K. (2009). Özel dershanelerde çalışan tarih öğretmenlerinin sorunları ve çözüm önerileri (Ankara ili örneği) (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ülken, H. Z. (2001). Eğitim felsefesi. İstanbul: Ülken.
  • Yapıcı, M. (2004). Okul ve insan. Ankara: Ocak.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Ali Onaran

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2018
Gönderilme Tarihi 23 Temmuz 2018
Kabul Tarihi 11 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 10

Kaynak Göster

APA Onaran, M. A. (2018). Özel Okullarda Çalışan Tarih Öğretmenlerinin Özel Okul Yönetimi ile İlgili Yaşadıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(10), 49-67. https://doi.org/10.29129/inujgse.446906