Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmenlik Uygulaması Dersinin Öğretmen Adaylarının Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi (Dicle Üniversitesi Örneği)

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 19, 56 - 71, 05.04.2023

Öz

Bu araştırmanın amacı, üniversite son sınıftaki öğretmen adaylarının
öğretmenlik uygulaması dersine ilişkin görüşlerinin öğretmen-öğrenme
süreçleri, zamanı verimli kullanma, uygulama öğretmeni ve uygulamadan
sorumlu öğretim görevlisi tarafından bilgilendirme düzeyleri, uygulama
öğretmeni ve uygulamadan sorumlu öğretim görevlisi tarafından
desteklenme düzeyleri, Fakültedeki öğretmenlik uygulaması dersinin katkı
düzeyi ve uygulama okulundaki tarafların katkı düzeyi açısından görüşlerinin
belirlenmesidir. Veriler Özkılıç vd.(2008) tarafından geliştirilen 27 maddelik
bilgi toplama formu aracılığıyla elde edilmiştir. Çalışmanın araştırma
grubunu Eğitim Fakültesi son sınıfında öğrenim gören 268 öğretmen adayı
oluşturmaktadır. Verilerin analizinde maddelerin her biri için yüzde ve
frekans hesaplanmıştır. Araştırma sonuçları değerlendirildiğinde veriler
öğretmen adaylarının birçok durumda öğretimle ilgili kendilerini yeterli
değerlendiklerini göstermiştir. Bunun yanı sıra adaylar zamanı kullanma
biçimlerini kısmen yeterli olarak belirtmişlerdir. Öğretmenlik uygulaması
dersinde uygulamadan sorumlu öğretim elemanı ve uygulama okulundaki
öğretmenlerinden bu ders sürecinde aldıkları desteği yeterli düzeyde
desteklendim olarak belirttikleri bulgusuna varılmıştır. Ayrıca uygulamadan
sorumlu öğretim elemanı tarafından yapılan bilgilendirme çalışmalarını
kısmen yeterli olarak belirtirken uygulama okulundaki öğretmen tarafından
bilgilendirilme düzeyi hakkında kısmen yeterli olarak görüş belirtmişlerdir.
Öğretmen adayları Fakültedeki uygulamadan sorumlu öğretim elemanı
tarafından uygulamaya yönelik yapılan derslerin katkısı hakkındaki fikirlerini
kısmen yeterli olarak belirtmişlerdir. Bu dersin yürütülmesine katkısı
olabilecek diğer taraflar hakkındaki düşünceleri ise kısmen yeterli olarak
değerlendirmişlerdir. Bu araştırma sonucunda elde edilen bulgulardan yola
çıkılarak çeşitli önerilerde bulunulmuştur.

Destekleyen Kurum

yok

Proje Numarası

yok

Kaynakça

  • AKSU, M. B.(2004). Fakülte-okul işbirliği semineri ve uygulama sürecinin değerlendirilmesi: Malatya ili örneği, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, Malatya Üniversitesi, İnönü 2004, 6-9 Temmuz, Malatya. Bildiriler Kitabı.
  • AYTAÇLI, B. (2012). İlköğretim matematik öğretmenliği lisans programında yer alan okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması derslerinin değerlendirilmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Azar, A. (2003). Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması Derslerine İlişkin Görüşlerinin Yansımaları. Milli Eğitim, 158.
  • Baştürk, S. (2009). Öğretmenlik Uygulaması Dersinin Öğretmen Adaylarının Görüşlerine Göre İncelenmesi. İlköğretim Online, 8(2), 439-456. http://ilkogretim-online.org.tr
  • Canbolat, C. (2014). Grafik ve görsel sanatlar öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması dersine yönelik görüşleri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Çepni, O. ve Aydın, F. (2015). Coğrafya öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması dersi kapsamında karşılaştığı sorunlar ve çözüm önerileri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 19 (2), 285-304.
  • Çetin, Ö. F., ve Bulut, H. (2002). Okul Deneyimi I, II ve Öğretmenlik Uygulaması Derslerinin Uygulama Öğretmenleri ve Öğretmen Adayları Tarafından Değerlendirilmesinin İncelenmesi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 75.
  • Demir, Y. (2012). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının okul deneyimi dersi kapsamında karşılaştığı sorunlar ve çözüm önerileri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Demircioğlu, İ. H.(2008). Etkili Öğretmen. İ.H. Demircioğlu. (Editörler) . Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması. Ankara. Anı Yayıncılık, ss. 2.
  • Demirel, Ö.(1999). Planlamadan Değerlendirmeye Öğretme Sanatı. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Demirtaş, H., Güneş H., (2004).Okul Deneyimi I-II ve Öğretmenlik Uygulaması Dersleri Etkinlik Hazırlama Kılavuzu. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ergenekon, Y., Özen, A. ve Batu, E.S. (2008). Zihin engelliler öğretmenliği adaylarının öğretmenlik uygulamasına ilişkin görüş ve önerilerinin değerlendirilmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 8(3), 857891.
  • Erkılıç, T.A. (2007). Zaman yönetimi. H. Kıran (Editör).Etkili sınıf yönetimi. Üçüncü Baskı. Ankara. Anı yayıncılık, ss.119-141.
  • Gedik, N., Göktaş Y. (2008). Öğretmenlik Uygulaması. İ. H. Demircioğlu (Editör). Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması. Ankara. Anı Yayıncılık, ss. 70.
  • Gökçe, E., Demirhan, C. (2005). Öğretmen Eğitiminde Yenilikçi Bir Yaklaşım mı Yoksa Geleneksel Bir Anlayış mı?. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 38(2),187-195.
  • Görgen, İ., Çokçalışkan, H. ve Korkut, Ü. (2012). Öğretmenlik uygulaması dersinin öğretmen adayları, uygulama öğretmenleri ve uygulama öğretim üyeleri açısından işlevselliği. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28, 56-72.
  • Gültekin, M. (2006). Öğretmen Adayları ve Öğretmenler için Öğretmenlik Uygulaması Kılavuzu. Gültekin. M.(Editör). Dördüncü Baskı. Eskişehir. Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Harmandar, M., Bayrakçeken, S.,Kıncal, R.Y., Büyükkasap, E., ve Kızılkaya, S.(2000). Kazım Karabekir Eğitim Fakültesinde Okul Deneyimi Uygulaması ve Sonuçlarının Değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 148.
  • https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/Fakulte-Okul-Isbirligi.pdf
  • Karadüz A., Eser Y., Şahin C., ve İlbay B., (2009). Eğitim Fakültesi Son Sınıf Öğrencilerinin Görüşlerine Göre Öğretmenlik Uygulaması Dersinin Etkililik Düzeyi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 442-455-449
  • Kiraz, E. (2001). Aday öğretmen-rehber öğretmen etkileşimi: Mesleki gelişimde diğer boyut. Eğitim Araştırmaları, 1(5), 85-90.
  • Kiraz, E. (2002). Öğretmen Adaylarının Hizmet Öncesi Mesleki Gelişiminde Uygulama Öğretmenlerinin işlevi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 2(1), 183-196.
  • Köksal, D. (2008). Yabancı Dil Eğitimi Bölümleri için Teoriden Pratiğe Öğretmenlik Uygulaması. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Küçükahmet, L.(2004), Öğretmenlik Mesleğine Giriş. (5.Baskı). Ankara: Nobel Yayınevi. MEB (1998). Öğretmen Adaylarının Milli Eğitim Bakanlığına bağlı eğitim öğretim kurumlarında yapacakları öğretmenlik uygulamasına ilişkin yönerge. Erişim Tarihi 02 Nisan 2019,
  • http://mevzuat.meb. gov.tr/dosyalar/263.pdf
  • Özbek, R. (2007). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini tercih etmelerinde kişisel, ekonomik ve sosyal faktörlerin etkililik derecesine ilişkin algıları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1), 146.
  • Özkılıç, R., Bilgin, A. ve Kartal, H. (2008). Öğretmenlik Uygulaması Dersinin Öğretmen Adaylarının Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. ilköğretim Online, 7(3), 726- 737.
  • SÖNMEZ, V.(2000). Eğitimin tarihsel temelleri öğretmenlik mesleğine giriş. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sünbül, A. M. (2005).Bir Meslek Olarak Öğretmenlik. Ö. Demirel ve Z. Kaya. (Editörler). Öğretmenlik Mesleğine Giriş. (6. Baskı). Ankara. Pegem A yayıncılık, s. 245-248
  • Şahin, Ç. (2004). Okul Deneyimi-II İşbirliğinde Tarafların Karşılıklı Beklentileri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1, 13-27.
  • Şimşek, H. (2005). Ortaöğretim alan öğretmenliği tezsiz yüksek lisans programına devam eden öğrencilerin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Elektronik Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 25-26
  • Tüfekçi, S. (1998). Öğretmenlik Uygulamasının Değerlendirilmesi: Gazi Eğitim Fakültesi’nde Bir Uygulama. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara
  • Yeşilyurt, E. (2010). Öğretmenlik uygulaması öğretim programının standart temelli ve ihtiyaca cevap verici modeller ışığında değerlendirilmesi (Yayınlanmamış doktora tezi). Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • YÖK (1998). Aday Öğretmen kılavuzu. Erişim Tarihi: 02 Nisan 2019, https://www.yok.gov.tr/ kurumsal/idari-birimler/egitim-ogretim-dairesi/ogretmen-yetistirme
  • YÖK (2006). Eğitim fakültelerinde uygulanacak yeni programlar hakkında açıklama. Erişim Tarihi: 02
  • Nisan 2019, https://www.yok.gov.tr/kurumsal/idari-birimler/egitim-ogretim-dairesi/ogretmenyetistirme Yüksel, S. (2003). Sınıf ortamında etkili öğretmen davranışları. L. Küçükahmet (Editör). Sınıf Yönetimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, s.312-32

EVALUATION OF THE TEACHING PRACTICE COURSE ACCORDING TO THE OPINIONS OF THE TEACHER CANDIDATES (Example of Dicle University)

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 19, 56 - 71, 05.04.2023

Öz

The purpose of this research is to determine the views of the pre-service
teachers in the last year of the university on the teaching practice course,
their teacher-learning processes, efficient use of time, the level of
information provided by the practice teacher and the lecturer in charge of
the practice, the level of support by the practice teacher and the lecturer
responsible for the practice, the contribution of the teaching practice
course in the faculty. level and the opinions of the parties in the practice
school in terms of the level of contribution. The data were obtained
through the 27-item data collection form developed by Özkılıç et al. (2008).
The research group of the study consists of 268 teacher candidates
studying in the last year of the Faculty of Education. In the analysis of the
data, percentage and frequency were calculated for each of the items.
When the results of the research were evaluated, the data showed that
pre-service teachers evaluated themselves adequately about teaching in
many cases. In addition, the candidates stated their use of time as partially
sufficient. It was found that the teaching staff responsible for the practice
in the teaching practice course and the teachers in the practice school
stated that the support they received during this course was adequately
supported. In addition, while they stated that the information activities
carried out by the teaching staff responsible for the implementation were
partially sufficient, they expressed a partially sufficient opinion about the
level of information provided by the teacher in the practice school. The preservice teachers expressed their opinions about the contribution of the
practical lessons made by the faculty member responsible for the practice
as partly sufficient. They considered their opinions about other parties that
could contribute to the conduct of this course as partially sufficient. Based
on the findings obtained as a result of this research, various suggestions
were made.

Proje Numarası

yok

Kaynakça

  • AKSU, M. B.(2004). Fakülte-okul işbirliği semineri ve uygulama sürecinin değerlendirilmesi: Malatya ili örneği, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, Malatya Üniversitesi, İnönü 2004, 6-9 Temmuz, Malatya. Bildiriler Kitabı.
  • AYTAÇLI, B. (2012). İlköğretim matematik öğretmenliği lisans programında yer alan okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması derslerinin değerlendirilmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Azar, A. (2003). Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması Derslerine İlişkin Görüşlerinin Yansımaları. Milli Eğitim, 158.
  • Baştürk, S. (2009). Öğretmenlik Uygulaması Dersinin Öğretmen Adaylarının Görüşlerine Göre İncelenmesi. İlköğretim Online, 8(2), 439-456. http://ilkogretim-online.org.tr
  • Canbolat, C. (2014). Grafik ve görsel sanatlar öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması dersine yönelik görüşleri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Çepni, O. ve Aydın, F. (2015). Coğrafya öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması dersi kapsamında karşılaştığı sorunlar ve çözüm önerileri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 19 (2), 285-304.
  • Çetin, Ö. F., ve Bulut, H. (2002). Okul Deneyimi I, II ve Öğretmenlik Uygulaması Derslerinin Uygulama Öğretmenleri ve Öğretmen Adayları Tarafından Değerlendirilmesinin İncelenmesi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 75.
  • Demir, Y. (2012). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının okul deneyimi dersi kapsamında karşılaştığı sorunlar ve çözüm önerileri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Demircioğlu, İ. H.(2008). Etkili Öğretmen. İ.H. Demircioğlu. (Editörler) . Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması. Ankara. Anı Yayıncılık, ss. 2.
  • Demirel, Ö.(1999). Planlamadan Değerlendirmeye Öğretme Sanatı. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Demirtaş, H., Güneş H., (2004).Okul Deneyimi I-II ve Öğretmenlik Uygulaması Dersleri Etkinlik Hazırlama Kılavuzu. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ergenekon, Y., Özen, A. ve Batu, E.S. (2008). Zihin engelliler öğretmenliği adaylarının öğretmenlik uygulamasına ilişkin görüş ve önerilerinin değerlendirilmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 8(3), 857891.
  • Erkılıç, T.A. (2007). Zaman yönetimi. H. Kıran (Editör).Etkili sınıf yönetimi. Üçüncü Baskı. Ankara. Anı yayıncılık, ss.119-141.
  • Gedik, N., Göktaş Y. (2008). Öğretmenlik Uygulaması. İ. H. Demircioğlu (Editör). Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması. Ankara. Anı Yayıncılık, ss. 70.
  • Gökçe, E., Demirhan, C. (2005). Öğretmen Eğitiminde Yenilikçi Bir Yaklaşım mı Yoksa Geleneksel Bir Anlayış mı?. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 38(2),187-195.
  • Görgen, İ., Çokçalışkan, H. ve Korkut, Ü. (2012). Öğretmenlik uygulaması dersinin öğretmen adayları, uygulama öğretmenleri ve uygulama öğretim üyeleri açısından işlevselliği. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28, 56-72.
  • Gültekin, M. (2006). Öğretmen Adayları ve Öğretmenler için Öğretmenlik Uygulaması Kılavuzu. Gültekin. M.(Editör). Dördüncü Baskı. Eskişehir. Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Harmandar, M., Bayrakçeken, S.,Kıncal, R.Y., Büyükkasap, E., ve Kızılkaya, S.(2000). Kazım Karabekir Eğitim Fakültesinde Okul Deneyimi Uygulaması ve Sonuçlarının Değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 148.
  • https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/Fakulte-Okul-Isbirligi.pdf
  • Karadüz A., Eser Y., Şahin C., ve İlbay B., (2009). Eğitim Fakültesi Son Sınıf Öğrencilerinin Görüşlerine Göre Öğretmenlik Uygulaması Dersinin Etkililik Düzeyi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 442-455-449
  • Kiraz, E. (2001). Aday öğretmen-rehber öğretmen etkileşimi: Mesleki gelişimde diğer boyut. Eğitim Araştırmaları, 1(5), 85-90.
  • Kiraz, E. (2002). Öğretmen Adaylarının Hizmet Öncesi Mesleki Gelişiminde Uygulama Öğretmenlerinin işlevi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 2(1), 183-196.
  • Köksal, D. (2008). Yabancı Dil Eğitimi Bölümleri için Teoriden Pratiğe Öğretmenlik Uygulaması. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Küçükahmet, L.(2004), Öğretmenlik Mesleğine Giriş. (5.Baskı). Ankara: Nobel Yayınevi. MEB (1998). Öğretmen Adaylarının Milli Eğitim Bakanlığına bağlı eğitim öğretim kurumlarında yapacakları öğretmenlik uygulamasına ilişkin yönerge. Erişim Tarihi 02 Nisan 2019,
  • http://mevzuat.meb. gov.tr/dosyalar/263.pdf
  • Özbek, R. (2007). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini tercih etmelerinde kişisel, ekonomik ve sosyal faktörlerin etkililik derecesine ilişkin algıları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1), 146.
  • Özkılıç, R., Bilgin, A. ve Kartal, H. (2008). Öğretmenlik Uygulaması Dersinin Öğretmen Adaylarının Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. ilköğretim Online, 7(3), 726- 737.
  • SÖNMEZ, V.(2000). Eğitimin tarihsel temelleri öğretmenlik mesleğine giriş. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sünbül, A. M. (2005).Bir Meslek Olarak Öğretmenlik. Ö. Demirel ve Z. Kaya. (Editörler). Öğretmenlik Mesleğine Giriş. (6. Baskı). Ankara. Pegem A yayıncılık, s. 245-248
  • Şahin, Ç. (2004). Okul Deneyimi-II İşbirliğinde Tarafların Karşılıklı Beklentileri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1, 13-27.
  • Şimşek, H. (2005). Ortaöğretim alan öğretmenliği tezsiz yüksek lisans programına devam eden öğrencilerin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Elektronik Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 25-26
  • Tüfekçi, S. (1998). Öğretmenlik Uygulamasının Değerlendirilmesi: Gazi Eğitim Fakültesi’nde Bir Uygulama. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara
  • Yeşilyurt, E. (2010). Öğretmenlik uygulaması öğretim programının standart temelli ve ihtiyaca cevap verici modeller ışığında değerlendirilmesi (Yayınlanmamış doktora tezi). Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • YÖK (1998). Aday Öğretmen kılavuzu. Erişim Tarihi: 02 Nisan 2019, https://www.yok.gov.tr/ kurumsal/idari-birimler/egitim-ogretim-dairesi/ogretmen-yetistirme
  • YÖK (2006). Eğitim fakültelerinde uygulanacak yeni programlar hakkında açıklama. Erişim Tarihi: 02
  • Nisan 2019, https://www.yok.gov.tr/kurumsal/idari-birimler/egitim-ogretim-dairesi/ogretmenyetistirme Yüksel, S. (2003). Sınıf ortamında etkili öğretmen davranışları. L. Küçükahmet (Editör). Sınıf Yönetimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, s.312-32
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Arzu Ekin 0000-0002-6469-6751

Ezlam Susam 0000-0002-8942-7590

Proje Numarası yok
Yayımlanma Tarihi 5 Nisan 2023
Gönderilme Tarihi 17 Şubat 2022
Kabul Tarihi 12 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 19

Kaynak Göster

APA Ekin, A., & Susam, E. (2023). Öğretmenlik Uygulaması Dersinin Öğretmen Adaylarının Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi (Dicle Üniversitesi Örneği). İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10(19), 56-71. https://doi.org/10.29129/inujgse.1075315