Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An Investigation of the Relationship Between the Attitudes Towards Visual Arts Course and Life Satisfaction of Earthquake-Affected Students Living in Container Settlements

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: 24, 149 - 164, 24.10.2025
https://doi.org/10.29129/inujgse.1706305

Öz

This study aims to examine the relationship between middle school students’ attitudes towards the Visual Arts course and their life satisfaction in the aftermath of the February 6, 2023 earthquakes centered in Kahramanmaraş, Türkiye. The research focuses on students residing in container settlements, with the objective of identifying educational strategies that can support their psychosocial well-being in post-disaster contexts. The study was conducted using a descriptive survey model. Data were collected through the "Attitude Scale Towards Visual Arts Course" and the "Life Satisfaction Scale." The sample consisted of 116 middle school students living in the Renaissance Container City located in the Yeşilyurt district of Malatya. For data analysis, independent samples t-tests and one-way ANOVA were employed. Findings indicated that demographic variables (such as gender, age, number of siblings, birth order, number of household members, and parental education level) had no statistically significant effect on students’ attitudes or life satisfaction scores (p > .05). However, a significant difference was found in life satisfaction scores based on socio-economic status (p < .05). Although a positive correlation was observed between students’ attitudes toward the Visual Arts course and their life satisfaction, this relationship was not statistically significant. In light of the findings, it is recommended that post-disaster educational programs strengthen the role of visual arts education and take socio-economic disparities into account when supporting students’ well-being.

Kaynakça

  • Arslan, A., & Cengizhan, E. (2022). Görsel sanatlar derslerinin öğrencilerin sosyal gelişimlerine etkisi. Eğitim ve Sanat Dergisi, 8(2), 54–67. Aslantaş, E. (2014). Görsel sanatlar dersine yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 185–192.
  • Aydemir, S., & Öztürk, M. (2023). Afet sonrası geçici barınma alanlarında çocuk psikolojisi. Afet Psikolojisi Araştırmaları Dergisi, 5(1), 12–29.
  • Cropanzano, R., & Wright, T. A. (2001). When a “happy” worker is really a “productive” worker: A review and further refinement of the happy-productive worker thesis. Consulting Psychology Journal: Practice and Research, 53(3), 182–199. https://doi.org/10.1037/1061-4087.53.3.182
  • Dağlı, A., & Baysal, N. (2016). Yaşam doyumu ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(59), 1250–1262.

Konteynerde Yaşayan Depremzede Öğrencilerin Görsel Sanatlar Dersine Yönelik Tutumları İle Yaşam Memnuniyetleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: 24, 149 - 164, 24.10.2025
https://doi.org/10.29129/inujgse.1706305

Öz

Bu araştırma, 6 Şubat 2023 Kahramanmaraş merkezli depremler sonrasında konteyner kentlerde yaşamını sürdüren ortaokul öğrencilerinin Görsel Sanatlar dersine yönelik tutumları ile yaşam memnuniyetleri arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışma, afet sonrası süreçte öğrencilerin psikososyal iyilik hâlini destekleyebilecek eğitimsel uygulamaların belirlenmesine katkı sağlamayı hedeflemektedir. Betimsel tarama modelinde yürütülen araştırmada veri toplama aracı olarak “Görsel Sanatlar Dersine Yönelik Tutum Ölçeği” ve “Yaşam Memnuniyeti Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma, Malatya ili Yeşilyurt ilçesinde yer alan Rönesans Konteyner Kent’te yaşayan 116 ortaokul öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizinde bağımsız örneklemler t-testi ve tek yönlü ANOVA testleri uygulanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, öğrencilerin demografik değişkenleri (cinsiyet, yaş, kardeş sayısı, doğum sırası, evde yaşayan birey sayısı, ebeveyn eğitim durumu) ile yaşam memnuniyeti ve görsel sanatlar dersine yönelik tutum puanları arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır (p > .05). Ancak, sosyo-ekonomik düzeye göre yaşam memnuniyeti puanlarında anlamlı farklılık saptanmıştır (p < .05). Görsel sanatlar dersine yönelik olumlu tutum ile yaşam memnuniyeti arasında pozitif fakat istatistiksel olarak anlamlı olmayan bir ilişki belirlenmiştir. Elde edilen bulgular doğrultusunda, afet sonrası öğrencilere yönelik geliştirilecek eğitim programlarında görsel sanatlar eğitiminin güçlendirilmesi ve sosyo-ekonomik farklılıkların dikkate alınması gerektiği önerilmektedir.

Etik Beyan

GAZİ ÜNİVERSİTESİ REKTÖRLÜĞÜ Etik Komisyonu Araştırma Kod No: 2024 - 1859

Kaynakça

  • Arslan, A., & Cengizhan, E. (2022). Görsel sanatlar derslerinin öğrencilerin sosyal gelişimlerine etkisi. Eğitim ve Sanat Dergisi, 8(2), 54–67. Aslantaş, E. (2014). Görsel sanatlar dersine yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 185–192.
  • Aydemir, S., & Öztürk, M. (2023). Afet sonrası geçici barınma alanlarında çocuk psikolojisi. Afet Psikolojisi Araştırmaları Dergisi, 5(1), 12–29.
  • Cropanzano, R., & Wright, T. A. (2001). When a “happy” worker is really a “productive” worker: A review and further refinement of the happy-productive worker thesis. Consulting Psychology Journal: Practice and Research, 53(3), 182–199. https://doi.org/10.1037/1061-4087.53.3.182
  • Dağlı, A., & Baysal, N. (2016). Yaşam doyumu ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(59), 1250–1262.
Toplam 4 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sınıfiçi Ölçme Uygulamaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Duygu Bentli 0009-0005-9581-4465

Ali Ertuğrul Küpeli 0000-0003-3485-8489

Yayımlanma Tarihi 24 Ekim 2025
Gönderilme Tarihi 27 Mayıs 2025
Kabul Tarihi 13 Ekim 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 24

Kaynak Göster

APA Bentli, D., & Küpeli, A. E. (2025). Konteynerde Yaşayan Depremzede Öğrencilerin Görsel Sanatlar Dersine Yönelik Tutumları İle Yaşam Memnuniyetleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 12(24), 149-164. https://doi.org/10.29129/inujgse.1706305