Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Selection of 100 Basic Literary Works for Primary School Students Based on the Opinions of Primary School Teachers (Sample of Mersin Province)

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 1, 36 - 58, 31.12.2020

Öz

The purpose of this research is to identify a list of 100 books based on the opinions of primary school teachers. The study was performed with qualitative research methods. The study group of the research consists of 120 primary school teachers who were working in Yenişehir, Tarsus and Erdemli districts of Mersin city in 2017-2018 academic year. Interview forms were used during the data collection step. Some of the data were analysed via content analysis whereas the rest analyzed by using descriptive analysis. As a result, it have found that 60.9% of the primary school teachers do not consider the list of 100 books published by MoNE to be appropriate for earlier grades, of the type of books in the child literature they picked story most frequently, the most recommended book was Nasreddin Hodja Anectodes and this book, unsurprisingly was the most common book in classroom libraries. This was also the most common book which was in MoNE’s list.

Kaynakça

  • Acat, B., Demiral, H. ve Arın, A. (2008). Okuma alışkanlığı göstergelerine göre ilköğretim öğrencilerinin durumları. Türkçe Öğretimi Kongresi. (18-20 Mayıs 2008). MEB-Bahçeşehir Üniversitesi
  • Arıcı, A. F. (2008). Okumayı niye sevmiyoruz: Üniversite öğrencileriyle mülakatlar. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(10), 91-100.
  • Aytaş, G. (2005). Okuma eğitimi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(4), 461-470.
  • Baş, B. (2012). Türkçe öğretimi açısından çocuk edebiyatı. İstanbul: Kriter Yayın Evi
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. (23. Baskı). Pegem Akademi: Ankara.
  • Çocuk Vakfı. (2009). 100 Temel Eser raporu. İstanbul: Çocuk Vakfı Yayını.
  • Çocuk Vakfı. (2006). Türkiye’nin okuma alışkanlığı karnesi. İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Dökmen, Ü. (1990). Lise ve üniversite öğrencilerinin okuma becerileri, ilgileri, okuma ve kütüphane kullanma alışkanlıkları. Eğitim Bilimleri Dergisi, 23(2), 395-418.
  • Gümüş, S. (2019). En önemli 100 çocuk kitabı, Notos Edebiyat Dergisi, 74. 31-40.
  • Gündüz, O. ve Şimşek, T. (2011). Anlama teknikleri 1 uygulamalı okuma eğitimi el kitabı. Ankara: Grafiker Yayınları
  • MEB (2007). Öğrencilerin okuma düzeyleri. Ankara: EARGED
  • MEB (2005), İlköğretim Türkçe dersi (1-5. sınıflar) öğretim programı. Ankara: MEB Yayınları
  • Merriam, S. B. (1998). Qualitative research and case study applications in education. Jossey-Bass Publishers, San Francisco, CA 94104.
  • Mert, O., Albayrak, F. ve Serin, N. (2013). Çeviri çocuk kitaplarının kültür aktarımı açısından incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi. 1(3), 58-73.
  • Miles, M, B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Neydim, N. (2006). Çocuk edebiyatının durumu ve “100 Temel Eser” üzerine. Varlık Dergisi. Cilt: 112479. 3-7.
  • Önal, H. (1992). Bilgi gereksinimlerinin karşılanması ve okul kütüphaneleri. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Önal, H. İ. (2005). Okul kütüphanelerinde derme geliştirme: politikalar ve dermelerin betimlenmesi. Bilgi Dünyası, 6(2), 192-218.
  • Özbay, M., Bağcı, H. ve Uyar Y. (2008). Türkçe öğretmeni adaylarının okuma alışkanlığına yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 9 (15), 117-136.
  • Ungan, S. (2008). Okuma alışkanlığın kültürel altyapısı. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 218–228.
  • Paksu, Z. (2010). M.E.B'in 2005 yılında tavsiye ettiği 100 Temel Eser’de söz varlığı üzerine bir araştırma. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Parlak, M. (2014). M.E.B. Tarafından tavsiye edilen 100 Temel Eserin okunma oranları ve okunma sebepleri üzerine bir araştırma (Erzurum ili örneği). Erzurum: (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi.
  • Palavuzlar, T. (2009). Hikâye ve deneme türü metinlerde okuduğunu anlama becerilerinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Edirne: Trakya Üniversitesi.
  • Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326.
  • Sevim, O. (2006). Kitap okuma alışkanlığı kazandırma projesi. (2. Baskı). Ankara: Erdem Yayınları.
  • Soysal, Ö. (1988). Türkiye’de Gençlere Özgü Okuma Davranışları. Türk Kütüphaneciliği, (4): 151-158.
  • Sivrikaya, Ü. (2010). İlköğretimde küresel değerler 100 Temel Eser üzerine. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Niğde: Niğde Üniversitesi.
  • Şirin, M. R. (2016). Çocuk, çocukluk ve çocuk edebiyatı. İstanbul: Kapı Yayınları.
  • Tosunoğlu, M. (2002). Türkçe öğretiminde okuma alışkanlığı ve çocukların okuma eğilimleri. Türk Dili, 609, 547–563.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (10. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, N. (2007a). 100 temelsiz uygulama: İçinde 100 temel eser tartışması. İstanbul: Çağdaş Yaşamı Destekleme Derneği Yayınları.
  • Yılmaz, Z. A. (2007b). Sınıf öğretmenlerine Türkçe öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.

İlkokula Uygun 100 Temel Eser Listesinin Sınıf Öğretmenleri Görüşlerine Göre Belirlenmesi (Mersin İli Örneği)

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 1, 36 - 58, 31.12.2020

Öz

Bu araştırmada, sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre ilkokula uygun 100 Temel Eser listesinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışma nitel araştırma yöntemiyle yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında, Mersin iline bağlı Yenişehir, Tarsus, Erdemli ilçelerinde görev yapmakta olan 120 sınıf öğretmeni oluşturmuştur. Veri toplama sürecinde görüşme formundan yararlanılmıştır. Çalışmada elde edilen veriler betimsel ve içerik analizleri ile incelenmiştir. Araştırma sonucunda sınıf öğretmenlerinin %60,9’unun MEB tarafından belirlenen 100 Temel Eser listesini ilkokula uygun bulmadıkları, çocuk edebiyatı içinde yer alan kitap türlerinden en çok hikâye türünü seçtikleri, ilkokul öğrencileri için en çok Nasrettin Hoca fıkraları kitabını önerdikleri, sınıf kitaplıklarında da en çok Nasreddin Hoca Fıkraları kitabına yer verdikleri saptanmıştır. Mevcut 100 Temel Eser listesinde olup da sınıf kitaplıklarında yer verilen kitaplar içinde de en çok Nasreddin Hoca Fıkraları kitabının olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Acat, B., Demiral, H. ve Arın, A. (2008). Okuma alışkanlığı göstergelerine göre ilköğretim öğrencilerinin durumları. Türkçe Öğretimi Kongresi. (18-20 Mayıs 2008). MEB-Bahçeşehir Üniversitesi
  • Arıcı, A. F. (2008). Okumayı niye sevmiyoruz: Üniversite öğrencileriyle mülakatlar. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(10), 91-100.
  • Aytaş, G. (2005). Okuma eğitimi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(4), 461-470.
  • Baş, B. (2012). Türkçe öğretimi açısından çocuk edebiyatı. İstanbul: Kriter Yayın Evi
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. (23. Baskı). Pegem Akademi: Ankara.
  • Çocuk Vakfı. (2009). 100 Temel Eser raporu. İstanbul: Çocuk Vakfı Yayını.
  • Çocuk Vakfı. (2006). Türkiye’nin okuma alışkanlığı karnesi. İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Dökmen, Ü. (1990). Lise ve üniversite öğrencilerinin okuma becerileri, ilgileri, okuma ve kütüphane kullanma alışkanlıkları. Eğitim Bilimleri Dergisi, 23(2), 395-418.
  • Gümüş, S. (2019). En önemli 100 çocuk kitabı, Notos Edebiyat Dergisi, 74. 31-40.
  • Gündüz, O. ve Şimşek, T. (2011). Anlama teknikleri 1 uygulamalı okuma eğitimi el kitabı. Ankara: Grafiker Yayınları
  • MEB (2007). Öğrencilerin okuma düzeyleri. Ankara: EARGED
  • MEB (2005), İlköğretim Türkçe dersi (1-5. sınıflar) öğretim programı. Ankara: MEB Yayınları
  • Merriam, S. B. (1998). Qualitative research and case study applications in education. Jossey-Bass Publishers, San Francisco, CA 94104.
  • Mert, O., Albayrak, F. ve Serin, N. (2013). Çeviri çocuk kitaplarının kültür aktarımı açısından incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi. 1(3), 58-73.
  • Miles, M, B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Neydim, N. (2006). Çocuk edebiyatının durumu ve “100 Temel Eser” üzerine. Varlık Dergisi. Cilt: 112479. 3-7.
  • Önal, H. (1992). Bilgi gereksinimlerinin karşılanması ve okul kütüphaneleri. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Önal, H. İ. (2005). Okul kütüphanelerinde derme geliştirme: politikalar ve dermelerin betimlenmesi. Bilgi Dünyası, 6(2), 192-218.
  • Özbay, M., Bağcı, H. ve Uyar Y. (2008). Türkçe öğretmeni adaylarının okuma alışkanlığına yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 9 (15), 117-136.
  • Ungan, S. (2008). Okuma alışkanlığın kültürel altyapısı. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 218–228.
  • Paksu, Z. (2010). M.E.B'in 2005 yılında tavsiye ettiği 100 Temel Eser’de söz varlığı üzerine bir araştırma. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Parlak, M. (2014). M.E.B. Tarafından tavsiye edilen 100 Temel Eserin okunma oranları ve okunma sebepleri üzerine bir araştırma (Erzurum ili örneği). Erzurum: (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi.
  • Palavuzlar, T. (2009). Hikâye ve deneme türü metinlerde okuduğunu anlama becerilerinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Edirne: Trakya Üniversitesi.
  • Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326.
  • Sevim, O. (2006). Kitap okuma alışkanlığı kazandırma projesi. (2. Baskı). Ankara: Erdem Yayınları.
  • Soysal, Ö. (1988). Türkiye’de Gençlere Özgü Okuma Davranışları. Türk Kütüphaneciliği, (4): 151-158.
  • Sivrikaya, Ü. (2010). İlköğretimde küresel değerler 100 Temel Eser üzerine. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Niğde: Niğde Üniversitesi.
  • Şirin, M. R. (2016). Çocuk, çocukluk ve çocuk edebiyatı. İstanbul: Kapı Yayınları.
  • Tosunoğlu, M. (2002). Türkçe öğretiminde okuma alışkanlığı ve çocukların okuma eğilimleri. Türk Dili, 609, 547–563.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (10. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, N. (2007a). 100 temelsiz uygulama: İçinde 100 temel eser tartışması. İstanbul: Çağdaş Yaşamı Destekleme Derneği Yayınları.
  • Yılmaz, Z. A. (2007b). Sınıf öğretmenlerine Türkçe öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Leyla Başduvar 0000-0003-2849-114X

Serdarhan Musa Taşkaya 0000-0003-0618-0084

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 19 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Başduvar, L., & Taşkaya, S. M. (2020). İlkokula Uygun 100 Temel Eser Listesinin Sınıf Öğretmenleri Görüşlerine Göre Belirlenmesi (Mersin İli Örneği). International Primary Education Research Journal, 4(1), 36-58.