Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Views of Classroom Teachers on Teaching History Subjects

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 1, 72 - 80, 31.12.2020

Öz

The aim of this study was to reveal the opinions of the classroom teachers on teaching history subjects. Basic qualitative research method was used in the research. The study group consisted of 31 classroom teachers who were determined on a voluntary basis among the classroom school teachers working in different primary schools affiliated to the Ministry of National Education in Antalya in the 2019-2020 academic year. The research data were collected through a questionnaire with open-ended questions created by the researcher. The collected data were analyzed by descriptive analysis. When the results obtained from the study were evaluated in general, it can be said that classroom teachers found history education in primary school necessary to create historical awareness and national consciousness and even suggested that history education should be given in pre-school period. In addition, it is possible to say that they enriched the narration of history with activities and materials but they needed some improvement in this subject; they found themselves sufficient in history education but they found history education at primary school level inadequate; they criticized the textbooks for their deficiency in concretizing history subjects; that the textbooks didn’t provide with the integrity of the subject properly and they provided much detailed information.

Kaynakça

  • Aktın, K. ve Dilek, G. (2014). Tarih/sosyal bilgiler öğretim programlarında okul öncesi dönemde tarih öğretimi: ABD örneği. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 5(16), 36-56.
  • Aslan, E. (2006). Neden tarih öğretiyoruz?. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 162-174.
  • Ata, B. (2017). İlkokul düzeyinde tarih öğretimi. Turkish History Education Journal, 6(2), 469-481.
  • Boadu, G. (2015). Effective teaching in history: the perspectives of history student-teachers. International Journal of Humanities and Social Sciences, 3(1), 38-51.
  • Cresswell, J. W. (2018). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches) (4th Ed.). (Trans. Edt.: Mesut Bütün and Selçuk Beşir Demir). Siyasal.
  • Çoldur, M. (2019). Sınıf öğretmenlerinin milli tarih öğretimi hakkındaki görüşleri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Giresun Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Giresun.
  • Demir, H. (2017, Nisan). İlköğretim 1-4. sınıf kitaplarında Atatürk konularının öğretim yeterliliği konusunda sınıf öğretmenlerinin görüşleri: Isparta örneği. 26. Uluslararası Eğitim Bilimleri Kongresi, Antalya.
  • Derya, R. (2018). Sınıf öğretmenlerinin yerel tarih öğretimi ile ilgili görüşlerinin değerlendirilmesi (4. sınıf örneği) (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Giresun Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Giresun.
  • Elban, M. (2015). Tarih eğitimi ve vatanseverlik üzerine bazı düşünceler. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 4(3), 1302-1319.
  • Godsell, S. (2016). What is history? views from a primary school teacher education programme. South African Journal of Childhood Education, 6(1), 1-10.
  • Güler, T. & Tuğrul, B. (2007). Okul öncesi çocuklarına yönelik sosyal çalışma alanında tarih ve coğrafya eğitimi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(33), 29-35.
  • Gürkan, H. (2017). Türkiye’de ilkokullarda tarih öğretimi: ders kitapları örneği (1869-1920). Uluslararası Tarih ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 18, 197-230.
  • Işık, H. (2008). İlköğretim 4. sınıf sosyal bilgiler tarih konularının öğretiminde kanıt temelli öğrenme modeli: bir aksiyon araştırma. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kaymakcı, S. (2017). Türkiye’de tarih öğretiminin yönelimi üzerine bir değerlendirme. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(6), 2153-2172.
  • Kazmer, M. M. & Xie, B. (2008). Qualitative interviewing in internet studies playing with the media, playing with the method. Information, Communication & Society, 11 (2), 257–278.
  • Kılıç, P. İ. (2019). Tarih öğretimi ve coğrafya. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(2), 869-883.
  • Köksal, H. (2008). Çocukluk, değişen dünya ve tarih öğretiminden beklentiler. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(4), 388-396.
  • Meho, I. L. (2006). E-mail interviewing in qualitative research: a methodological discussion. Journal of the Amerıcan Socıety for Information Science and Technology, 57(10), 1284–1295.
  • Mendoza, B. I. U. (2017). History of science, what is it and whatever for?. Revista Odontologica Mexicana, 21(2), 78-79.
  • Merriam, S. B. (1998). Qualitative research and case study applications in education. Jossey-Bass Publishers.
  • Miles, M.B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded source book. (2nd ed). Sage.
  • Öner, D. (2018). Okul öncesinde sosyal bilgiler eğitimi: öğretmen görüşlerinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Öner, G. (2015). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin okul dışı tarih öğretimine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Türk Tarih Eğitimi Dergisi, 4(1), 89-121.
  • Özcan, E. (2019). İlkokul 4. sınıf sosyal bilgiler dersi tarih konularının aktif öğrenme modeliyle öğretilmesine ilişkin bir eylem araştırması. Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, 2(1), 58-74.
  • Poyraz, H. (2007). Tarihin amacı ve tarihçinin rolü üzerine bir deneme. Akademik İncelemeler Dergisi, 2(1), 27-36.
  • Sezginsoy, B. ve Akkoyunlu, B. (2011). Sosyal bilgiler dersinde tarih bilinci oluşturmada dizgeli öğretimin etkililiği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 411-422.
  • Sidekli, S. ve Gökdemir, A. (2016). Hayat bilgisi öğretiminde tarih ve çocuk. (Eds. S. Güven ve S. Kaymakçı) Hayat Bilgisi Öğretimi içinde (ss.402-435). Ankara: Pegem Akademi.
  • Şimşek, A. (2010). Sınıf ve sosyal bilgiler öğretmen adaylarının tarih öğretimine ilişkin tutumları. International Online Journal of Educational Sciences, 2(1), 181-203.
  • Tan, H. D. (2004). What is history teaching and learning. Teaching and Learning, 25(2), 197-206.
  • Yalçınkaya, E. (2013). Tarih kavramına yönelik sınıf öğretmeni adaylarının ürettikleri metaforların incelenmesi. Zeitschrift für die Welt der Türken/Journal of World of Turks, 5(3), 95-112.
  • Yıldırım. A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. Baskı).Seçkin Yayınları.

Sınıf Öğretmenlerinin Tarih Konularının Öğretimine Yönelik Görüşleri

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 1, 72 - 80, 31.12.2020

Öz

Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin derslerinde gösterdikleri tarih konularının öğretimi konusundaki görüşlerini ortaya koymaktır. Araştırmada temel nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2019- 2020 eğitim öğretim döneminde Antalya ilinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığına bağlı farklı ilkokullarda görev yapan sınıf öğretmenleri arasından gönüllülük esasına dayalı olarak belirlenen 31 sınıf öğretmeni oluşturmuştur. Araştırmanın verileri, araştırmacı tarafından oluşturulan açık uçlu soruların yer aldığı soru formu aracılığıyla toplanmıştır. Toplanan veriler betimsel analiz ile çözümlenmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlar genel olarak değerlendirildiğinde, sınıf öğretmenlerinin ilkokulda tarih eğitimini, tarih bilinci ve milli bilinç uyandırmada oluşturmada gerekli buldukları ve hatta okul öncesi dönemde de tarih eğitiminin verilmesini önerdikleri söylenebilir. Ayrıca tarih konularının anlatımını etkinliklerle ve materyallerle zenginleştirdikleri fakat bu konuda gelişime ihtiyaç duydukları, kendilerini tarih eğitiminde yeterli buldukları, fakat ilkokul düzeyinde verilen tarih eğitimini yetersiz bulduklarını, ders kitaplarını ise tarih konularını somutlaştırmada eksikliklerinin olduğu, konu bütünlüğünün tam olarak sağlanamadığı ve ayrıntılı bilgi verdiği yönünde eleştirdiklerini söylemek mümkündür.

Kaynakça

  • Aktın, K. ve Dilek, G. (2014). Tarih/sosyal bilgiler öğretim programlarında okul öncesi dönemde tarih öğretimi: ABD örneği. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 5(16), 36-56.
  • Aslan, E. (2006). Neden tarih öğretiyoruz?. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 162-174.
  • Ata, B. (2017). İlkokul düzeyinde tarih öğretimi. Turkish History Education Journal, 6(2), 469-481.
  • Boadu, G. (2015). Effective teaching in history: the perspectives of history student-teachers. International Journal of Humanities and Social Sciences, 3(1), 38-51.
  • Cresswell, J. W. (2018). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches) (4th Ed.). (Trans. Edt.: Mesut Bütün and Selçuk Beşir Demir). Siyasal.
  • Çoldur, M. (2019). Sınıf öğretmenlerinin milli tarih öğretimi hakkındaki görüşleri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Giresun Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Giresun.
  • Demir, H. (2017, Nisan). İlköğretim 1-4. sınıf kitaplarında Atatürk konularının öğretim yeterliliği konusunda sınıf öğretmenlerinin görüşleri: Isparta örneği. 26. Uluslararası Eğitim Bilimleri Kongresi, Antalya.
  • Derya, R. (2018). Sınıf öğretmenlerinin yerel tarih öğretimi ile ilgili görüşlerinin değerlendirilmesi (4. sınıf örneği) (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Giresun Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Giresun.
  • Elban, M. (2015). Tarih eğitimi ve vatanseverlik üzerine bazı düşünceler. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 4(3), 1302-1319.
  • Godsell, S. (2016). What is history? views from a primary school teacher education programme. South African Journal of Childhood Education, 6(1), 1-10.
  • Güler, T. & Tuğrul, B. (2007). Okul öncesi çocuklarına yönelik sosyal çalışma alanında tarih ve coğrafya eğitimi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(33), 29-35.
  • Gürkan, H. (2017). Türkiye’de ilkokullarda tarih öğretimi: ders kitapları örneği (1869-1920). Uluslararası Tarih ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 18, 197-230.
  • Işık, H. (2008). İlköğretim 4. sınıf sosyal bilgiler tarih konularının öğretiminde kanıt temelli öğrenme modeli: bir aksiyon araştırma. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kaymakcı, S. (2017). Türkiye’de tarih öğretiminin yönelimi üzerine bir değerlendirme. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(6), 2153-2172.
  • Kazmer, M. M. & Xie, B. (2008). Qualitative interviewing in internet studies playing with the media, playing with the method. Information, Communication & Society, 11 (2), 257–278.
  • Kılıç, P. İ. (2019). Tarih öğretimi ve coğrafya. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(2), 869-883.
  • Köksal, H. (2008). Çocukluk, değişen dünya ve tarih öğretiminden beklentiler. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(4), 388-396.
  • Meho, I. L. (2006). E-mail interviewing in qualitative research: a methodological discussion. Journal of the Amerıcan Socıety for Information Science and Technology, 57(10), 1284–1295.
  • Mendoza, B. I. U. (2017). History of science, what is it and whatever for?. Revista Odontologica Mexicana, 21(2), 78-79.
  • Merriam, S. B. (1998). Qualitative research and case study applications in education. Jossey-Bass Publishers.
  • Miles, M.B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded source book. (2nd ed). Sage.
  • Öner, D. (2018). Okul öncesinde sosyal bilgiler eğitimi: öğretmen görüşlerinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Öner, G. (2015). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin okul dışı tarih öğretimine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Türk Tarih Eğitimi Dergisi, 4(1), 89-121.
  • Özcan, E. (2019). İlkokul 4. sınıf sosyal bilgiler dersi tarih konularının aktif öğrenme modeliyle öğretilmesine ilişkin bir eylem araştırması. Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, 2(1), 58-74.
  • Poyraz, H. (2007). Tarihin amacı ve tarihçinin rolü üzerine bir deneme. Akademik İncelemeler Dergisi, 2(1), 27-36.
  • Sezginsoy, B. ve Akkoyunlu, B. (2011). Sosyal bilgiler dersinde tarih bilinci oluşturmada dizgeli öğretimin etkililiği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 411-422.
  • Sidekli, S. ve Gökdemir, A. (2016). Hayat bilgisi öğretiminde tarih ve çocuk. (Eds. S. Güven ve S. Kaymakçı) Hayat Bilgisi Öğretimi içinde (ss.402-435). Ankara: Pegem Akademi.
  • Şimşek, A. (2010). Sınıf ve sosyal bilgiler öğretmen adaylarının tarih öğretimine ilişkin tutumları. International Online Journal of Educational Sciences, 2(1), 181-203.
  • Tan, H. D. (2004). What is history teaching and learning. Teaching and Learning, 25(2), 197-206.
  • Yalçınkaya, E. (2013). Tarih kavramına yönelik sınıf öğretmeni adaylarının ürettikleri metaforların incelenmesi. Zeitschrift für die Welt der Türken/Journal of World of Turks, 5(3), 95-112.
  • Yıldırım. A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. Baskı).Seçkin Yayınları.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Osman Akhan 0000-0001-6532-7985

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 9 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Akhan, O. (2020). Sınıf Öğretmenlerinin Tarih Konularının Öğretimine Yönelik Görüşleri. International Primary Education Research Journal, 4(1), 72-80.