The aim of this study is to examine the relationship between primary school teachers' 21st century skills self-efficacy levels and their computational thinking skills and STEM implementations self-efficacy levels. The sample of the study consists of 440 primary school teachers. While determining the sample of the research, convenience sampling technique, one of the purposeful sampling methods, was used. In order to collect data within the scope of the research, "Personal Information Form", "STEM Implementations Teacher Self-Efficacy Scale", "Computational Thinking Skill Scale" and "21st Century Skills Self-Efficacy Perception Scale" were applied. SPSS 22 package program was used to analyze the data obtained in the study. Since the data of the research showed normal distribution, Pearson correlation and multiple regression were analyzed. According to the results of Pearson correlation analysis conducted in this study, it was determined that there was a weak positive relationship between STEM implementations self-efficacy variable and 21st century skills self-efficacy computational thinking skills variables. In addition, it was determined that the relationship between the 21st century skills self-efficacy variable and the computational thinking skills variable was positive and moderate. According to the results of multiple regression, it was determined that primary school teachers' computational thinking and 21st century skills self-efficacy levels significantly predicted STEM implementations teacher self-efficacy level. As a result, it was determined that 21st century skills self-efficacy and computational thinking skills affect STEM implementation self-efficacy levels.
Primary school teachers STEM implementation self-efficacy 21st century skills computational thinking skills
Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri öz yeterlik düzeyleri ve bilgi işlemsel düşünme becerileri ile STEM uygulamaları öz yeterlik düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmanın örneklemini 440 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi belirlenirken amaçlı örnekleme yöntemlerinden uygun örnekleme tekniği kullanılmıştır. Araştırma kapsamında verilerin toplanması maksadıyla öğretmenlere ait “Kişisel Bilgi Formu” ile “STEM Uygulamaları Öğretmen Özyeterlik Ölçeği”, “Bilgi İşlemsel Düşünme Beceri Ölçeği” ve “21. Yüzyıl Becerileri Özyeterlik Algı Ölçeği” uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen verilerini analiz etmek amacı ile SPSS 22 paket programı kullanılmıştır. Araştırmanın verileri normal dağılım gösterdiği için Pearson korelasyon ve çoklu regresyon uygulanarak analiz edilmiştir. Bu çalışma da yapılan Pearson korelasyon analiz sonuçlarına göre STEM uygulamaları öz yeterlik değişkeni ile 21. yüzyıl becerileri öz yeterlik bilgi işlemsel düşünme becerileri değişkenleri arasında pozitif yönlü zayıf bir ilişkinin olduğu belirlenmiştir. Ayrıca 21. yüzyıl becerileri öz yeterlik değişkeni ile bilgi işlemsel düşünme becerisi değişkeni arasındaki ilişkinin ise pozitif yönlü orta düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Çoklu regresyon sonuçlarına göre ise sınıf öğretmenlerinin bilgi işlemsel düşünme ve 21. yüzyıl becerileri öz yeterlik düzeyleri, STEM uygulamaları öğretmen öz yeterlik düzeyini anlamlı düzeyde yordadığı tespit edilmiştir. Sonuç olarak 21. yüzyıl becerileri öz yeterlik ve bilgi işlemsel düşünme becerileri STEM uygulama öz yeterlik düzeylerini etkilediği belirlenmiştir.
Sınıf öğretmenleri STEM uygulama öz yeterlik 21. yüzyıl becerileri bilgi işlemsel düşünme becerisi
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sınıf Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 4 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2024 |
Gönderilme Tarihi | 12 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 31 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.