Safevî Devleti Oniki İmam Şia
inancı temelinde şekillenmiştir. Müesseseleşme sürecinde ise bu yaklaşımını
değiştirmemiştir. Ancak Kızılbaş sufiler olarak adlandırılan devletin kurucu
öğeleri yönetimden yavaş yavaş uzaklaştırılmıştır. Onların yerini bürokraside
gulam olarak tabir edilen Kafkas halklar, dini ve hukuki müesseselerde ise
muhacir ulema almıştır. Bu dönüşüm Şah İsmail tarafından başlatılmış Şah I.
Abbas tarafından tamamlanmıştır. 1501 yılında Şah İsmail hem siyasi hem de dini
otoritenin temsilcisidir. Devletin ikinci hükümdarı Tahmasb ise dini
yetkilerini büyük oranda Sadr’a devretmiştir. Ancak dini ve hukuki idarenin
sıkı takipçisi olmuştur. Nitekim bu çalışma kapsamında önce Safevî
hanedanlığının tarikat liderliğinden hükümdarlığa yükselişi incelenecektir.
Akabinde Şah’ın kendi bünyesinde topladığı dini yetkileri İran’da tesis ettiği
Şiî ulema sınıfıyla paylaşımı ortaya koyulacaktır. Ayrıca yeni devlet düzeninde
din adamlarının sorumlulukları üzerinde durulacak ve Şah ile münasebetleri tartışılacaktır.
The Safavid State have been formed
on the basis of the Twelve-Imam Shi‘ia. This approach of the state has not
changed in the period of institutionalization. However, the founding elements
of the state named as the Qizilbash sufis slowly has been deported from the
administration. The Caucasion nations who called as “gulam” in the bureaucracy
and the immigrant scholars in the religion and juristic institutions have took
the place of them. This transformation has been started by Shah Ismail
(1501-1524) and has been completed by Shah Abbas I (1587-1629). Shah Ismail
represented both the political and religious authority since 1501. Second king
of the state, Tahmasb handed over his own religious authorities in great
measure to the Sadr. But he was an strict follower of the religious and
juridical administrations. In this paper firstly the rising of Safavid Dynasty
from the order leadership to the sovereignty will be examinated. Then how the
Shah shared his religious authority with the group of Shiite scholars,
constituted by himself in Persia will be explained. Besides in the new state
system after Abbas I will be emphasized both the relations between the Shah
Safi-the scholars and will be defined authorities of the clergy.
The Safevîd Dynasty the Qizilbash sufis Shah Safi the scholars power
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 1 |
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY NC) International License.
İran Çalışmaları Dergisi bilginin yayılması ve zenginleşmesi için Açık Erişim Politikasına uymaktadır.