Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DUYUSAL MARKALAMA YAKLAŞIMININ BİBLİYOMETRİK ANALİZ İLE İNCELENMESİ

Yıl 2023, Cilt: 11 Sayı: 1, 35 - 56, 24.07.2023
https://doi.org/10.18825/iremjournal.1272720

Öz

İnsanlar duyuları aracılığıyla dünyayı algılamakta ve deneyimlemektedir. Son yıllarda pazarlama ve marka stratejilerinde tüketicilerin duyularına hitap edilmektedir. Özellikle duyusal markalama yaklaşımında tüketicilerin beş duyusuna hitap edilmektedir. Günümüzde duyusal markalama yaklaşımıyla ilgili araştırmalar giderek artmaktadır. Bu yüzden duyusal markalama konusunun literatürdeki gelişimini bütüncül bir şekilde tespit etmek için bibliyometrik araştırmalara ihtiyaç duyulmaktadır. Böylelikle bu araştırmada duyusal markalama konusu bibliyometrik analiz ile incelenmiştir. Araştırmada Scopus veri tabanından elde edilen duyusal markalamayla ilgili 204 adet yayının ilk olarak performans analizi yapılmış ve daha sonra görsel haritalama tekniği ile VOSviewer programı üzerinden bibliyometrik analizi gerçekleştirilmiştir. Bu araştırma sonucunda; (i) en çok yayın ve atıf sayısının “2022” yılında olduğu tespit edilmiş, (ii) en çok yayın yapan ülkenin “İngiltere” olduğu belirlenmiş, (iii) en çok yayın yapılan alanın “işletme, yönetim ve muhasebe” olduğu tespit edilmiş, (iv) en fazla yayın yapan yazarın “Spence, C.” olduğu belirlenmiş (v) en çok ortak yayın yapan yazarların (ortak yayın sayıları eşit) “Aryana, Boyko, Cooper, Dunn, Hands” olduğu saptanmış, (vi) en çok atıf alan yazarın “Spence” olduğu tespit edilmiş, (vii) en çok atıf alan kaynağın “Psychology and Marketing” olduğu saptanmış, (viii) en çok atıf alan ülkenin “İngiltere” olduğu belirlenmiş, (ix) en çok kullanılan anahtar kelimenin “duyusal pazarlama” olduğu tespit edilmiş, (x) bibliyografik eşleşme sayısı en çok olan yazarın dokümanı “Wörfel (2022)” olduğu saptanmış, (xi) en çok ortak atıf alan yazarın “Spence” olduğu belirlenmiştir.

Destekleyen Kurum

Bulunmamaktadır.

Proje Numarası

Bulunmamaktadır.

Teşekkür

Bulunmamaktadır.

Kaynakça

  • Al, U., Soydal, İ. & Yalçın, H. (2010). Bibliyometrik özellikleri açısından Bilig’in değerlendirilmesi. Bilig, 55, 1-20.
  • Anvar, M. (2016). The Effect of Multi-Sensory Branding on Purchase Intention at Coffee Shops in South Africa. Master’s Thesis. University of the Witwatersrand.
  • Ave, S. D., Venter, M., & Mhlophe, B. (2015). Sensory branding and buying behavior in coffee shops: A study on Generation Y. The Retail and Marketing Review, 11(2), 93-110.
  • Büdün, E., & Ertürk, Y. D. (2020). Beş Duyu Kullanımı ile Duyusal Markalama: Tüketici Tutumlarını Belirleme Üzerine Bir Odak Grup Çalışması. İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 3(5), 52-71.
  • Çakır, S. Y. (2010). Markaların Duyular Yoluyla Şekillenmesi: Duyusal Markalama. Erciyes İletişim Dergisi, 1(4), 39-62.
  • Daim, T., & Suntharasaj, P. (2009). Technology diffusion: forecasting with bibliometric analysis and Bass model. Foresight, 11(3), 45-55.
  • Donthu, N., Kumar, S., Mukherjee, D., Pandey, N., & Lim, W. M. (2021). How to conduct a bibliometric analysis: An overview and guidelines. Journal of Business Research, 133, 285-296.
  • Erenkol, H. A. D. (2017). Duyusal Markalamanın Marka Farkındalığı Üzerine Etkisi. Marmara Sosyal Araştırmalar Dergisi, (11), 16-36.
  • Galande, S. (2019). The Study of Impact of Sensory Branding on Consumers with Special Reference to Starbucks & KFC. International Journal of Creative and Innovative Research in All Studies, 1(10), 47-54.
  • Gülmez, E. (2017). Marka Tercihinde Duyuların Rolü: Starbucks ve Kahve Dünyası Markalarının Duyusal Markalama Açısından Karşılaştırılması. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(1), 58-84.
  • Hinestroza, N. B., & James, P. T. (2014). The effects of sensory marketing on the implementation of fast-food marketing campaigns. Journal of Management and Marketing Research, 14(1), 1-11.
  • Hultén, B. (2017). Branding by the five senses: A sensory branding framework. Journal of Brand Strategy, 6(3), 281-292.
  • Hultén, B. (2020). Sensory Marketing: An Introduction. New York: SAGE.
  • Hulten, B., Broweus, H., Van Dijk, M. (2009). Sensory Marketing, London: Palgrave Macmillan.
  • Hussain, S. (2014). The impact of sensory branding (five senses) on consumer: A case study on KFC (Kentucky Fried Chicken). International Journal of Research in Business Management, 2(5), 47-56.
  • Lindstrom, M. (2005). Broad sensory branding. Journal of Product & Brand Management, 14(2), 84-87.
  • Manojkumar, S. S., Vasavada, M., & Sharma, M. S. (2021). Influence of Sensory Branding on Consumer Buying Behavior: An Empirical Evidence with Reference to Coffee Outlets of India. International Journal of Management, 12(3), 654-668.
  • Rupini, R. V., & Nandagopal, R. (2015). A Study on the Influence of Senses and the Effectiveness of Sensory Branding. Journal of Psychiatry, 18(2), 1-7.
  • Soars, B. (2009). Driving sales through shoppers' sense of sound, sight, smell and touch. International Journal of Retail & Distribution Management, 37(3), 286-298.
  • Tosun, N. B., & Elmasoğlu, K. (2015). Duyusal markalamanın marka sadakati üzerindeki rolü. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2(1), 91-111.
  • Uddin, M. (2011). The Impact of Sensory Branding (five senses) on Consumer: A Case Study on" Coca Cola". Master’s Thesis. Karlstad Business School.
  • Zha, D., Foroudi, P., Melewar, T. C., & Jin, Z. (2022). Experiencing the sense of the brand: the mining, processing and application of brand data through sensory brand experiences. Qualitative Market Research, 25(2), 205-232.

EXAMINATION OF SENSORY BRANDING APPROACH WITH BIBLIOMETRIC ANALYSIS

Yıl 2023, Cilt: 11 Sayı: 1, 35 - 56, 24.07.2023
https://doi.org/10.18825/iremjournal.1272720

Öz

People perceive and experience the world through their senses. In recent years, marketing and branding strategies have begun to address consumers' senses. In particular, the sensory branding approach appeals to consumers' five senses. Nowadays, research on the sensory branding approach is increasing. Therefore, bibliometric research is needed to determine the development of sensory branding in the literature in a holistic way. Thus, in this research, the topic of sensory branding was investigated through bibliometric analysis. In the research, firstly, the performance analysis of 204 publications on sensory branding obtained from the Scopus database was carried out and then the bibliometric analysis was carried out using the VOSviewer program with visual mapping technique. As a result of this research, (i) the highest number of publications and citations was determined to be "2022", (ii) the country with the highest number of publications was identified as "England", (iii) the field with the highest number of publications was determined as "Business, Management and Accounting", (iv) the author with the highest number of publications was identified as "Spence, C. ", (v) the authors with the highest number of collaborative publications (equal number of collaborative publications) were determined to be "Aryana, Boyko, Cooper, Dunn, Hands", (vi) the most cited author was determined as "Spence", (vii) the most cited source was determined as "Psychology and Marketing", (viii) the most cited country was identified as "England", (ix) the most used keyword was determined as "sensory marketing", (x) the author's document with the highest number of bibliographic couplings was identified as "Wörfel (2022)", (xi) the most co-cited author was identified as "Spence".

Proje Numarası

Bulunmamaktadır.

Kaynakça

  • Al, U., Soydal, İ. & Yalçın, H. (2010). Bibliyometrik özellikleri açısından Bilig’in değerlendirilmesi. Bilig, 55, 1-20.
  • Anvar, M. (2016). The Effect of Multi-Sensory Branding on Purchase Intention at Coffee Shops in South Africa. Master’s Thesis. University of the Witwatersrand.
  • Ave, S. D., Venter, M., & Mhlophe, B. (2015). Sensory branding and buying behavior in coffee shops: A study on Generation Y. The Retail and Marketing Review, 11(2), 93-110.
  • Büdün, E., & Ertürk, Y. D. (2020). Beş Duyu Kullanımı ile Duyusal Markalama: Tüketici Tutumlarını Belirleme Üzerine Bir Odak Grup Çalışması. İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 3(5), 52-71.
  • Çakır, S. Y. (2010). Markaların Duyular Yoluyla Şekillenmesi: Duyusal Markalama. Erciyes İletişim Dergisi, 1(4), 39-62.
  • Daim, T., & Suntharasaj, P. (2009). Technology diffusion: forecasting with bibliometric analysis and Bass model. Foresight, 11(3), 45-55.
  • Donthu, N., Kumar, S., Mukherjee, D., Pandey, N., & Lim, W. M. (2021). How to conduct a bibliometric analysis: An overview and guidelines. Journal of Business Research, 133, 285-296.
  • Erenkol, H. A. D. (2017). Duyusal Markalamanın Marka Farkındalığı Üzerine Etkisi. Marmara Sosyal Araştırmalar Dergisi, (11), 16-36.
  • Galande, S. (2019). The Study of Impact of Sensory Branding on Consumers with Special Reference to Starbucks & KFC. International Journal of Creative and Innovative Research in All Studies, 1(10), 47-54.
  • Gülmez, E. (2017). Marka Tercihinde Duyuların Rolü: Starbucks ve Kahve Dünyası Markalarının Duyusal Markalama Açısından Karşılaştırılması. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(1), 58-84.
  • Hinestroza, N. B., & James, P. T. (2014). The effects of sensory marketing on the implementation of fast-food marketing campaigns. Journal of Management and Marketing Research, 14(1), 1-11.
  • Hultén, B. (2017). Branding by the five senses: A sensory branding framework. Journal of Brand Strategy, 6(3), 281-292.
  • Hultén, B. (2020). Sensory Marketing: An Introduction. New York: SAGE.
  • Hulten, B., Broweus, H., Van Dijk, M. (2009). Sensory Marketing, London: Palgrave Macmillan.
  • Hussain, S. (2014). The impact of sensory branding (five senses) on consumer: A case study on KFC (Kentucky Fried Chicken). International Journal of Research in Business Management, 2(5), 47-56.
  • Lindstrom, M. (2005). Broad sensory branding. Journal of Product & Brand Management, 14(2), 84-87.
  • Manojkumar, S. S., Vasavada, M., & Sharma, M. S. (2021). Influence of Sensory Branding on Consumer Buying Behavior: An Empirical Evidence with Reference to Coffee Outlets of India. International Journal of Management, 12(3), 654-668.
  • Rupini, R. V., & Nandagopal, R. (2015). A Study on the Influence of Senses and the Effectiveness of Sensory Branding. Journal of Psychiatry, 18(2), 1-7.
  • Soars, B. (2009). Driving sales through shoppers' sense of sound, sight, smell and touch. International Journal of Retail & Distribution Management, 37(3), 286-298.
  • Tosun, N. B., & Elmasoğlu, K. (2015). Duyusal markalamanın marka sadakati üzerindeki rolü. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2(1), 91-111.
  • Uddin, M. (2011). The Impact of Sensory Branding (five senses) on Consumer: A Case Study on" Coca Cola". Master’s Thesis. Karlstad Business School.
  • Zha, D., Foroudi, P., Melewar, T. C., & Jin, Z. (2022). Experiencing the sense of the brand: the mining, processing and application of brand data through sensory brand experiences. Qualitative Market Research, 25(2), 205-232.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Utku Tevfik Güleç 0000-0001-6222-6935

Proje Numarası Bulunmamaktadır.
Yayımlanma Tarihi 24 Temmuz 2023
Gönderilme Tarihi 28 Mart 2023
Kabul Tarihi 27 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Güleç, U. T. (2023). DUYUSAL MARKALAMA YAKLAŞIMININ BİBLİYOMETRİK ANALİZ İLE İNCELENMESİ. International Review of Economics and Management, 11(1), 35-56. https://doi.org/10.18825/iremjournal.1272720