Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EĞİTİM SENDİKALARI YÖNETİCİLERİNİN GEÇİCİ KORUMA STATÜSÜNDEKİ SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN EĞİTİMİ KONUSUNDAKİ GÖRÜŞLERİ: GAZİANTEP ÖRNEĞİ

Yıl 2023, Cilt: 4 Sayı: 1, 1 - 13, 18.10.2023

Öz

Ülkelerindeki iç savaştan kaçarak Türkiye'ye sığınan geçici koruma statüsündeki Suriyeli öğrencilerin eğitim öğretim faaliyetlerinin en önemli aktörü eğitim camiasıdır. Eğitim sendikaları eğitimcilerden oluşan ve eğitimcilerin temsilcileri konumundaki sivil toplum kuruluşlarıdır. Bu çalışma ile eğitim sendikalarının geçici koruma statüsündeki Suriyeli öğrencilerin eğitim öğretim faaliyetlerine dair bakışlarını ele almak ve sendikaların görüşlerinin varsa farklılıklarını ve benzerliklerini ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Birer sivil toplum kuruluşu olarak toplumun öncüleri ve şekillendiricileri sayılabilecek eğitim sendikaları temsil ettikleri üye potansiyeliyle eğitim camiasında hatta ülke genelinde önemli bir güç pozisyonundadırlar. Bu araştırma nitel araştırma desenlerinden çoklu durum deseninde yürütülmüştür. Örneklem olarak seçilmiş olan ve mevcut eğitim çalışanlarının %66'sını bünyesinde kayıtlı üye olarak barındıran dört büyük sendika Eğitim Bir Sen, Türk Eğitim Sen, Eğitim Sen ve Eğitim İş sendikaları yalnız eğitimle ilgili değil ülke genelindeki birçok konuda da politika üretebilmektedirler. Çalışma grubu örneklem seçimi, sendikaların Türkiye'deki tüm illerde etkin varlığı dikkate alınarak belirlenmiştir. Bu bağlamda, Eğitim Bir Sen, Türk Eğitim Sen, Eğitim Sen ve Eğitim İş sendikaları örneklem olarak belirlenmiştir. Veriler %17 oranıyla Suriyelilerin en yoğun olduğu ikinci il olan Gaziantep ilindeki sendika yöneticileri ile görüşmeler yapılarak toplanmıştır. Yarı yapılandırılmış sorular yordamıyla yapılan görüşmelerde elde edilen veriler betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda sendikaların aynı sorulara aynı cevaplar verdikleri gibi farklı cevaplar da verdikleri ortaya çıkmıştır. Sendikacılık yaklaşımları birbirine yakın görünen sendikaların farklı fikirlerinin olduğu, sendikacılık yaklaşımları örtüşmeyen sendikaların ise benzer fikirlerde olabildikleri ortaya çıkmıştır.

Etik Beyan

Yayınlanmış tez'den türetilmiştir. 793382 numara ile daha yöktez sayfasında yayımlanmıştır.

Kaynakça

  • Aslan, A. (2017). Online Hate Discourse: A Study on Hatred Speech Directed Against Syrian Refugees on Youtube. Journal of Media Critiques, 221-256.
  • Ager, A., & Strang, A. (2008). Understanding integration: A conceptual framework. Journal of Refugee Studies, 21(2), 166–191. https://doi.org/10.1093/jrs/fen016
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. (2. Baskı).Pegem Akademi.
  • Cerna, L. (2019). Refugee Education: Integration Models and Practices in OECD Countries [E-book].Organisation for Economic Cooperation and Development. https://doi.org/10.1787/a3251a00-en
  • Çaltak, U. (2019). Eğitim politikalarına etkisi açısından Almanya’da ve Türkiye’de eğitim sendikacılığı.(Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi.
  • Eraslan, L. (2011). Sivil toplum ve eğitim (ESTK) (1. Baskı) Maya Akademi.
  • Eraslan, L. (2012). Türkiye’de eğitim sendikacılığının tarihsel perspektifi ve günümüz eğitim sendikacılığınındeğerlendirilmesi.Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,28, 1-16.
  • Erdoğan, Ç. & Güneş Karaman, H. (2016). Türkiye’deki eğitim sendikalarına yönelik bir inceleme: Amaçlar, beklentiler ve sorunlar. Sakarya UniversityJournal of Education, 6 (2), 123-140. https://doi.org/10.19126/suje.62122
  • Göç idaresi. (2021). Göç idaresi başkanlığı,https://www.goc.gov.tr/gecici-koruma5638 adresinden15.11.2021tarihinde erişim sağlanmıştır.
  • Göç İdaresi (2022). Göç İdaresi Başkanlığı, https://www.goc.gov.tr/gecici-koruma5638 adresinden 18.10.2022 tarihinde erişim sağlanmıştır.
  • Gözübüyük, M. (2002). Türkiye’de demokrasileşme ve hoşgörü kültür ve eğitiminin yaygınlaştırılmasında sivil toplum kuruluşlarının yeri ve önemi(Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara Üniversitesi.
  • IOM. (2009). Göç Terimleri Sözlüğü. Cenevre: IOM
  • Kahraman, S. (2018). Eğitim hakkının korunması açısından PICTES projesinin değerlendirilmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi.
  • Kap, D. (2014). Suriyeli mülteciler: Türkiye’nin müstakbel vatandaşları. Akademik Perspektif Dergisi, Aralık, 30-35.Kıncal, R. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (Ed., 4. Basım). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kuş, O. (2016). Dijital Nefret Söylemini Anlamak: Suriyeli Mülteci Krizi Örnek Olayı Bağlamında BBC World Service Facebook Sayfasına Gelen Yorumların Metin Madenciliği Tekniği ile Analizi. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi. 2016(I), 97-121.
  • Loescher, G. (1993) Beyond Charity: International Co-Operation and the Global Refugee Crisis, Oxford University Press, New York.
  • McBrien, J. L. (2005). Educational needs and barriers for refugee students in the United States: A review of the literature. Review of Educational Research, 75(3), 329–364. https://doi.org/10.3102/00346543075003329
  • MEB(2021). 2020 İzleme ve Değerlendirme Raporu. http://hbogm.meb.gov.tr adresinden 10.10.2022 tarihinde erişim sağlanmıştır.
  • MEB(2022).2021-2022 Eğitim-Öğretim Yılı Verileri http://hbogm.meb.gov.tr adresinden 20.10.2022 tarihinde erişim sağlanmıştır.
  • Özdemir, M. &Aypay, A. (2022). Türkiye’de bulunan geçici koruma altındaki Suriyeli öğrencilere yönelik eğitim politikaları: Retrospektif bir değerlendirme. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 577-602.https://doi.org/10.33711/yyuefd.1100730
  • PİKTES (2022). https://piktes.gov.tr/cms/Home/Hakkimizda. adresinden 06.12.2022 tarihinde erişim sağlanmıştır.
  • Resmî Gazete. (2022). 31884 Sayılı Resmî Gazete.
  • Saklan, E. &Karakütük, K. (2022). Türkiye'deki Suriyeli eğitim çağı çocuklarının eğitim süreçleri üzerine bir çözümleme. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 51-76. https://doi.org/10.17860/mersinefd.975386
  • Silverman, D.(2006). Nitel verileri yorumlama(Dinç, E. Çev.) Pegem Akademi.
  • SUMMIT. (2020) Türkiye'de kalkınmaya duyarlı göç yönetimi politikalarının uygulanmasına destek projesi “Suriyeli yatırımcıların Gaziantep ekonomisine etkileri analiz raporu” https://www.ika.org.tr/assets/upload/dosyalar/suriyeli-yatirimcilarin-gaziantep-ekonomisine-etkileri-analizi-raporu.pdf adresinden 12/12/2022 tarihinde erişim sağlanmıştır.
  • Yıldırım, A.& Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. baskı). Seçkin Yayınevi.
  • Yılmaz, İ. H. & Sağıroğlu, A. Z. (2022). Türkiye’deki Suriyeli öğrencilerin Türkçe ve ana dil becerilerine ilişkin algıları ve gündelik hayattaki dil tercihleri. MSGSÜ Sosyal Bilimler, 2(26), 472-494. DOI: 10.56074/msgsusbd.1175922
  • Talas, M. (2011). Sivil toplum kuruluşları ve Türkiye perspektifi. Türklük Bilim Araştırmaları, 29, 387- 401.

PERCEPTIONS OF EDUCATION UNION MANAGERS ON EDUCATION OF SYRIAN STUDENTS IN TEMPORARY PROTECTION STATUS: THE CASE OF GAZIANTEP

Yıl 2023, Cilt: 4 Sayı: 1, 1 - 13, 18.10.2023

Öz

Ülkelerindeki iç savaştan kaçarak Türkiye'ye sığınan geçici koruma statüsündeki Suriyeli öğrencilerin eğitim öğretim faaliyetlerinin en önemli aktörü eğitim camiasıdır. Eğitim sendikaları eğitimcilerden oluşan ve eğitimcilerin temsilcileri konumundaki sivil toplum kuruluşlarıdır. Bu çalışma ile eğitim sendikalarının geçici koruma statüsündeki Suriyeli öğrencilerin eğitim öğretim faaliyetlerine dair bakışlarını ele almak ve sendikaların görüşlerinin varsa farklılıklarını ve benzerliklerini ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Birer sivil toplum kuruluşu olarak toplumun öncüleri ve şekillendiricileri sayılabilecek eğitim sendikaları temsil ettikleri üye potansiyeliyle eğitim camiasında hatta ülke genelinde önemli bir güç pozisyonundadırlar. Bu araştırma nitel araştırma desenlerinden çoklu durum deseninde yürütülmüştür. Örneklem olarak seçilmiş olan ve mevcut eğitim çalışanlarının %66'sını bünyesinde kayıtlı üye olarak barındıran dört büyük sendika Eğitim Bir Sen, Türk Eğitim Sen, Eğitim Sen ve Eğitim İş sendikaları yalnız eğitimle ilgili değil ülke genelindeki birçok konuda da politika üretebilmektedirler. Çalışma grubu örneklem seçimi, sendikaların Türkiye'deki tüm illerde etkin varlığı dikkate alınarak belirlenmiştir. Bu bağlamda, Eğitim Bir Sen, Türk Eğitim Sen, Eğitim Sen ve Eğitim İş sendikaları örneklem olarak belirlenmiştir. Veriler %17 oranıyla Suriyelilerin en yoğun olduğu ikinci il olan Gaziantep ilindeki sendika yöneticileri ile görüşmeler yapılarak toplanmıştır. Yarı yapılandırılmış sorular yordamıyla yapılan görüşmelerde elde edilen veriler betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda sendikaların aynı sorulara aynı cevaplar verdikleri gibi farklı cevaplar da verdikleri ortaya çıkmıştır. Sendikacılık yaklaşımları birbirine yakın görünen sendikaların farklı fikirlerinin olduğu, sendikacılık yaklaşımları örtüşmeyen sendikaların ise benzer fikirlerde olabildikleri ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Aslan, A. (2017). Online Hate Discourse: A Study on Hatred Speech Directed Against Syrian Refugees on Youtube. Journal of Media Critiques, 221-256.
  • Ager, A., & Strang, A. (2008). Understanding integration: A conceptual framework. Journal of Refugee Studies, 21(2), 166–191. https://doi.org/10.1093/jrs/fen016
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. (2. Baskı).Pegem Akademi.
  • Cerna, L. (2019). Refugee Education: Integration Models and Practices in OECD Countries [E-book].Organisation for Economic Cooperation and Development. https://doi.org/10.1787/a3251a00-en
  • Çaltak, U. (2019). Eğitim politikalarına etkisi açısından Almanya’da ve Türkiye’de eğitim sendikacılığı.(Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi.
  • Eraslan, L. (2011). Sivil toplum ve eğitim (ESTK) (1. Baskı) Maya Akademi.
  • Eraslan, L. (2012). Türkiye’de eğitim sendikacılığının tarihsel perspektifi ve günümüz eğitim sendikacılığınındeğerlendirilmesi.Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,28, 1-16.
  • Erdoğan, Ç. & Güneş Karaman, H. (2016). Türkiye’deki eğitim sendikalarına yönelik bir inceleme: Amaçlar, beklentiler ve sorunlar. Sakarya UniversityJournal of Education, 6 (2), 123-140. https://doi.org/10.19126/suje.62122
  • Göç idaresi. (2021). Göç idaresi başkanlığı,https://www.goc.gov.tr/gecici-koruma5638 adresinden15.11.2021tarihinde erişim sağlanmıştır.
  • Göç İdaresi (2022). Göç İdaresi Başkanlığı, https://www.goc.gov.tr/gecici-koruma5638 adresinden 18.10.2022 tarihinde erişim sağlanmıştır.
  • Gözübüyük, M. (2002). Türkiye’de demokrasileşme ve hoşgörü kültür ve eğitiminin yaygınlaştırılmasında sivil toplum kuruluşlarının yeri ve önemi(Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara Üniversitesi.
  • IOM. (2009). Göç Terimleri Sözlüğü. Cenevre: IOM
  • Kahraman, S. (2018). Eğitim hakkının korunması açısından PICTES projesinin değerlendirilmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi.
  • Kap, D. (2014). Suriyeli mülteciler: Türkiye’nin müstakbel vatandaşları. Akademik Perspektif Dergisi, Aralık, 30-35.Kıncal, R. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (Ed., 4. Basım). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kuş, O. (2016). Dijital Nefret Söylemini Anlamak: Suriyeli Mülteci Krizi Örnek Olayı Bağlamında BBC World Service Facebook Sayfasına Gelen Yorumların Metin Madenciliği Tekniği ile Analizi. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi. 2016(I), 97-121.
  • Loescher, G. (1993) Beyond Charity: International Co-Operation and the Global Refugee Crisis, Oxford University Press, New York.
  • McBrien, J. L. (2005). Educational needs and barriers for refugee students in the United States: A review of the literature. Review of Educational Research, 75(3), 329–364. https://doi.org/10.3102/00346543075003329
  • MEB(2021). 2020 İzleme ve Değerlendirme Raporu. http://hbogm.meb.gov.tr adresinden 10.10.2022 tarihinde erişim sağlanmıştır.
  • MEB(2022).2021-2022 Eğitim-Öğretim Yılı Verileri http://hbogm.meb.gov.tr adresinden 20.10.2022 tarihinde erişim sağlanmıştır.
  • Özdemir, M. &Aypay, A. (2022). Türkiye’de bulunan geçici koruma altındaki Suriyeli öğrencilere yönelik eğitim politikaları: Retrospektif bir değerlendirme. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 577-602.https://doi.org/10.33711/yyuefd.1100730
  • PİKTES (2022). https://piktes.gov.tr/cms/Home/Hakkimizda. adresinden 06.12.2022 tarihinde erişim sağlanmıştır.
  • Resmî Gazete. (2022). 31884 Sayılı Resmî Gazete.
  • Saklan, E. &Karakütük, K. (2022). Türkiye'deki Suriyeli eğitim çağı çocuklarının eğitim süreçleri üzerine bir çözümleme. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 51-76. https://doi.org/10.17860/mersinefd.975386
  • Silverman, D.(2006). Nitel verileri yorumlama(Dinç, E. Çev.) Pegem Akademi.
  • SUMMIT. (2020) Türkiye'de kalkınmaya duyarlı göç yönetimi politikalarının uygulanmasına destek projesi “Suriyeli yatırımcıların Gaziantep ekonomisine etkileri analiz raporu” https://www.ika.org.tr/assets/upload/dosyalar/suriyeli-yatirimcilarin-gaziantep-ekonomisine-etkileri-analizi-raporu.pdf adresinden 12/12/2022 tarihinde erişim sağlanmıştır.
  • Yıldırım, A.& Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. baskı). Seçkin Yayınevi.
  • Yılmaz, İ. H. & Sağıroğlu, A. Z. (2022). Türkiye’deki Suriyeli öğrencilerin Türkçe ve ana dil becerilerine ilişkin algıları ve gündelik hayattaki dil tercihleri. MSGSÜ Sosyal Bilimler, 2(26), 472-494. DOI: 10.56074/msgsusbd.1175922
  • Talas, M. (2011). Sivil toplum kuruluşları ve Türkiye perspektifi. Türklük Bilim Araştırmaları, 29, 387- 401.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Göç
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bestami Tunç

Ertan Bayaktemur 0000-0003-3722-4481

Mesut Ademoğlu Bu kişi benim 0009-0009-6837-3851

Yayımlanma Tarihi 18 Ekim 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Tunç, B., Bayaktemur, E., & Ademoğlu, M. (2023). EĞİTİM SENDİKALARI YÖNETİCİLERİNİN GEÇİCİ KORUMA STATÜSÜNDEKİ SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN EĞİTİMİ KONUSUNDAKİ GÖRÜŞLERİ: GAZİANTEP ÖRNEĞİ. International Review of Migration and Refugee Studies, 4(1), 1-13.