Eğlendiren eğlendirirken de bilgilendiren televizyon 20. yüzyıldan bu yana birçok olumlu ve olumsuz etkileriyle yaşamın bir parçası durumundadır. Böylesi etkili bir teknolojinin yuvaların içine girdiği ve eğlence programlarından reklamlara kadar tüm programların insanların yaşamlarını etkilediği bir gerçektir. Bu etkilerin olumsuz yönlerinin en aza indirgenmesi için de televizyonun tüm programlarını denetleme amacıyla üst kurullar kurulmuştur. Üst kurulların tüm kanalların tüm programlarını denetlemeleri ne yazık ki olası değildir. Ancak, yetişkinleri ve çocukları televizyonun istenmeyen olumsuz etkilerinden uzaklaştırmanın yollarından en önemlilerinden biri, belki de en başında geleni bilinçli izleyici kitlesi yaratmakla olasıdır. Özellikle televizyonun çocukların fiziksel ve zihinsel gelişimleri üzerindeki olumsuz etkilerini en aza indirmek için ailelere önemli görevler düşmektedir.
İletişim mecraları içinde özellikle televizyon, çocukların ilgi alanının içinde yer alırken, televizyon reklamları; rengiyle, sesiyle ve hareketliliğiyle çocukların ilgisini en uç noktalara taşır. Ancak reklamları izleyen çocuklar reklamların olumsuz etkilerine hedef olabilirler. Çocuklar reklamlardan, reklamı izleyen ve reklam filminde oynayan çocuk olarak iki türlü etkilenmektedir. Çalışmada üzerinde özellikle durulması gereken konu, reklamı izleyen çocuklar ve reklamların olumsuz etkilerinin neler olduğudur. Bu bağlamda yapılacak çalışmada, çocuk ürününü sunan ve çocuk oyuncuları kullanan reklam filmleri içinden seçilen ve 2007 yılında gösterime giren “pınar sosis” reklamlarından iki reklam filmi incelenecektir. Reklam filmlerinin konusu, çocukların büyüklerine öykünüp aynı onlar gibi davranmalarını içerir. Bu bağlamda seçilen reklam filmi göstergebilimsel çözümleme yöntemiyle incelenecektir. Çözümlemenin amacı, izlenen reklam filminin çocuklar üzerindeki olumsuz etkilerinin ortaya çıkarılmasıdır. Bu etkiler konuyla ilgili bazı kuramlarla desteklenecektir.
Television as a means of entertainment and learning has become part of our daily lives since the mid 20th century, despite its positive and negative effects. Television programming including entertainment and advertising has become an important influence on peoples‟ lives. In order to minimize the impact of negative aspects, regulatory commissions have been established to review programming. Unfortunately, however it has been impossible for these regulatory bodies to review all the programs in all the channels. One of the most important ways to minimize negative impacts is to create an informed audience. Families have an especially important role and responsibility in minimize the negative impacts of television programming on children‟s physical and mental development.
All types of communication, but especially television programs with colour, action, and all types of audio visual effects attract children‟s attention to the maximum degree. However children who are exposed to commercials may be influenced by their negative effects. Children are affected in two different ways from commercials; those that watch the commercials and those that act in them. One of the major topics that I deal in my analysis is the impact of commercials on children and the reasons of their negative impacts. It is especially important to increase the literacy and media awareness of families in order to minimize the impact of commercials once the negative aspects have been identified. In this context the research undertaken will be based on a commercial titled “pınar sosis” which promotes its products tochildren and uses children actors. The subject of this commercial emphasizes how children imitate adults and behave like them. This advertising clip will be studied using the means and tools of semiotics. The purpose of semiotic analysis is to bring out the negative aspects of certain types of advertising on children.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2012 |
Gönderilme Tarihi | 2 Ocak 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 1 Sayı: 1 |