Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kredi Kartı Kullanımına Yönelik Genel Tutumu Etkileyen Faktörler: Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma

Yıl 2014, Cilt: 3 Sayı: 6, 102 - 123, 01.11.2014

Öz

Her geçen gün kredi kartı kullanımı insanların yaşamına daha fazla
girmektedir, özellikle geleceğin tüketicileri olacak gençlerin kredi kartlarına
yönelik mevcut tutumları pazarlama sektörü açısından önem kazanmaktadır. Bu
araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinin kredi kartı sahipliği ve
kullanımına ilişkin tutum ve davranış faktörlerini belirlemektir. Bu amaçla,
veri toplama aracı olarak bilgisayar destekli telefonla anket (ÇATI) yöntemi
kullanılarak bir alan araştırması yapılmış, bir bankanın veri tabanından
sistematik örneklem yolu ile seçilen 4000 numara aranmış bunun 1097'sinde
görüşme yapmak isteyen üniversite öğrencileri ile görüşülmüş ve araştırma 880
kişi üzerinden raporlanmıştır. Çalışmanın sonuç bölümünde ise bulgular ilgili
literatür ışında tartışılmış ve yorumlanmıştır

Kaynakça

  • Aşan, Z., (2007). Kredi Kartı Kullanan Müşterilerin Sosyo Ekonomik Özelliklerinin Kümeleme Analiziyle İncelenmesi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Sayı 17, 256-267.
  • Başaran, B., Budak, S.G., Yılmaz, H., (2012). Kredi Kartlarının Rasyonel Kullanımını Etkileyen Bireysel Faktörler. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi ÎİBF Dergisi, Ekim 2012, 7 (2), 67-93
  • Çatı, K., ve Koçoglu, C. M., (2008). Müşteri Sadakati ile Müşteri Tatmini Arasındaki İlişkiyi Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 167-188.
  • Çavuş, Mustafa F., (2006). Bireysel Finansmanın Temininde Kredi Kartları: Türkiye’de Kredi Kartı Kullanımı Üzerine Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 15, 173-187.
  • DeVellis F. R., 2003. Scale Development: Theory and Applications. Thousand Oaks, CA: Sage Publication
  • Evans, David S., (2004). The Growth and Diffusion of Credit Cards in Society, Payment Card Economics Review, 2, 59-76, (www.ssrn.com, 12.04.05)
  • Hair, Jr. F. Joseph, Anderson, E. Rolph, Tatham, L. Ronald, and Black, C. William, (1998). Multivariate Data Analysis. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall Inc.
  • Hayhoe, C. R., Leach L., ve Turner, P. R., (1999). Discriminating The Number Of Credit Cards Held By College Students Using Credit And Money Attitudes. Journal ofEconomic Psychology, 20 (6), 643- 656.
  • Kağıtçıbası, Ç. (1979). İnsan ve İnsanlar Sosyal Psikolojiye Giriş. İstanbul: Cem Ofset.
  • Kaya, F. (2009). Kredi Kartları 5464 Sayılı Banka ve Kredi Kartları Kanunu İlaveli, İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Kırçova, İ., (2007). Kredi Kartı Kullanımının Tüketici Alışkanlıklarına ve Alışverişlerin Yer, Zaman ve Marka Tercihlerine Etkisi. İstanbul: İstanbul Ticaret Odası 2007-9.
  • Koçyiğit, Karabay B., (2002). Likert Tipi Tutum Ölçeklerinin Geliştirilmesinde Kullanılan Bazı Tekniklerin Karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler EnstitüsüAnkara.
  • Kuntalp, E. ve Pekgüçlü, G., (1999). “Kredi Kartları ve Yeni Kanun Tasarısı”, Bankacılar Dergisi, Sayı 31, Türkiye Bankalar Birliği: İstanbul.
  • Ledesma, R, D. ve Valero-Mora, P., (2007). Determining The Number of Factors to Retain in EFA: An Easy-to-use Computer Program for Carrying Out Parallel Analysis. Practical Assessment, Research & Evaluation, 12 (2), 1-11. http://pareonline.net/pdf/vl2n2.pdf, 01.11.2013.
  • Neel, R. G., (1981). Sosyal Davranışta Araştırma Yöntemleri. İstanbul: Fatih Yayınevi.
  • Norvitilis J.M.,. Osberg, T.M., Young, P., Mervin, M.M., Roehling, P.V. ve Kamas, M.M., (2006). Personality Factors, Money Attitudes, Financial Knowledge and Credit- Card Debt in College Students. Journal of Applied Social Psychology, 36 (6), 1395-1413.
  • Nunnally, Jum C., (1974). Introduction to Statistics for Psychology and Education, Amerika: McGraw Hill.
  • Pallant, B„ J, ve Harvey, D„ An Evaluation of the Factor Structure of the Frost Multidimensional Perfectionism Scale, Educational and Psychological Measurement, 64 (6), 2004, 1007-1018
  • Pallant, J., (2010). SPSS Survival Manual. (4. Basim) New York: Open University Press.
  • Silah, M„ (2000). Sosyal Psikoloji (Davranış Bilimi). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S., (2007). Using Multivariate Statistics. (5th Ed.) Newyork: Pearson.
  • Takan, Mehmet (2001). Bankacılık: Teori, Uygulama ve Yönetim. Nobel Yayın Dağıtım: Ankara.
  • Warwick, J. ve Mansfield, P., (2000). Credit Card Consumers: College Students' Knowledge And Attitude, Journal Of Consumer Marketing, 17 (7), 617-6.
  • Wimmer, R. D., ve Dominick, J. R. (2014). Mass Media Research An Introduction. (10. Basım) Amerika: Wadsworth
  • Yalçmkaya, İsmail (1990). Kredili Kredi Kartı. Para ve Sermaye Piyasası Dergisi.
  • Yavuz, Mine (2013, Ağustos), Kredi Kartı Kullanımı, Ankara Strateji Enstitüsü, http://www.ankarastrateji.org
  • Yılmaz, Eyüp (2000). Türkiye’de Kredi Kartı Uygulaması ve Ekonomik Etkileri, Türkmen Kitabevi, İstanbul.
  • Yılmaz, V. ve Çatalbaş, G. K., (2007). Kredi Kartlarına İlişkin Olumlu Algının Müşteri Memnuniyeti ve Sadakati Üzerine Etkisi. Finans Politik & Ekonomik Yorumlar, 44 (513), 83-94.
  • Yılmaz, V., Çatalbaş, G. K. ve Çelik, E. H., (2008). Yapısal Eşitlik Modellemesi ile Algılanan Değer, Memnuniyet ve Sadakat Arasındaki İlişkinin Araştırılması: Kredi Kartı Kullanımı Üzerine bir Uygulama. Bankacılar Dergisi, (64) 27-38. Türkiye Bankalar Birliği: İstanbul
  • Yılmaz, V., Aktaş, C., Arslan M. S. T., (2009). Müşterilerin Kredi Kartlarına Olan Tutumlarının Çoklu Regresyon ve Faktör Analizi İle İncelenmesi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12 (22), 127-139.
  • Yılmaz, V., Çatalbas G. K. ve Çelik, E. H„ (2009). Kredi Kartı Kullanma Niyetini Etkileyen Faktörlerin Yapısal Eşitlik Modellemesiyle Araştırılması. Bankacılar Dergisi, (68) 20-29. Türkiye Bankalar Birliği: İstanbul

The Factors Effecting The General Attitude Towards Credit Card Usage: A Survey To University Students

Yıl 2014, Cilt: 3 Sayı: 6, 102 - 123, 01.11.2014

Öz

Credit card usage is
integrated in people’s life more and more each day, especially as a future
customers, the young people’s attitude towards credit card usage is getting
more important for marketers. The aim of the study is to investigate the
factors affecting the general attitude of university students towards credit
card use. With this aim, a survet is designed with a computer mediated
telephone questionnaire (CATI), obtained data from a bank with a systematic
sampling method, 4000 telephone numbers are called and obtained 1097 answers
from university student respondents who are willing to participate the
research, finally research is concluded and reported over 880 respondents. In
the conclusion part of the study results obtained iron the research is
discussed and interpreted along with the related literature.

Kaynakça

  • Aşan, Z., (2007). Kredi Kartı Kullanan Müşterilerin Sosyo Ekonomik Özelliklerinin Kümeleme Analiziyle İncelenmesi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Sayı 17, 256-267.
  • Başaran, B., Budak, S.G., Yılmaz, H., (2012). Kredi Kartlarının Rasyonel Kullanımını Etkileyen Bireysel Faktörler. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi ÎİBF Dergisi, Ekim 2012, 7 (2), 67-93
  • Çatı, K., ve Koçoglu, C. M., (2008). Müşteri Sadakati ile Müşteri Tatmini Arasındaki İlişkiyi Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 167-188.
  • Çavuş, Mustafa F., (2006). Bireysel Finansmanın Temininde Kredi Kartları: Türkiye’de Kredi Kartı Kullanımı Üzerine Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 15, 173-187.
  • DeVellis F. R., 2003. Scale Development: Theory and Applications. Thousand Oaks, CA: Sage Publication
  • Evans, David S., (2004). The Growth and Diffusion of Credit Cards in Society, Payment Card Economics Review, 2, 59-76, (www.ssrn.com, 12.04.05)
  • Hair, Jr. F. Joseph, Anderson, E. Rolph, Tatham, L. Ronald, and Black, C. William, (1998). Multivariate Data Analysis. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall Inc.
  • Hayhoe, C. R., Leach L., ve Turner, P. R., (1999). Discriminating The Number Of Credit Cards Held By College Students Using Credit And Money Attitudes. Journal ofEconomic Psychology, 20 (6), 643- 656.
  • Kağıtçıbası, Ç. (1979). İnsan ve İnsanlar Sosyal Psikolojiye Giriş. İstanbul: Cem Ofset.
  • Kaya, F. (2009). Kredi Kartları 5464 Sayılı Banka ve Kredi Kartları Kanunu İlaveli, İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Kırçova, İ., (2007). Kredi Kartı Kullanımının Tüketici Alışkanlıklarına ve Alışverişlerin Yer, Zaman ve Marka Tercihlerine Etkisi. İstanbul: İstanbul Ticaret Odası 2007-9.
  • Koçyiğit, Karabay B., (2002). Likert Tipi Tutum Ölçeklerinin Geliştirilmesinde Kullanılan Bazı Tekniklerin Karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler EnstitüsüAnkara.
  • Kuntalp, E. ve Pekgüçlü, G., (1999). “Kredi Kartları ve Yeni Kanun Tasarısı”, Bankacılar Dergisi, Sayı 31, Türkiye Bankalar Birliği: İstanbul.
  • Ledesma, R, D. ve Valero-Mora, P., (2007). Determining The Number of Factors to Retain in EFA: An Easy-to-use Computer Program for Carrying Out Parallel Analysis. Practical Assessment, Research & Evaluation, 12 (2), 1-11. http://pareonline.net/pdf/vl2n2.pdf, 01.11.2013.
  • Neel, R. G., (1981). Sosyal Davranışta Araştırma Yöntemleri. İstanbul: Fatih Yayınevi.
  • Norvitilis J.M.,. Osberg, T.M., Young, P., Mervin, M.M., Roehling, P.V. ve Kamas, M.M., (2006). Personality Factors, Money Attitudes, Financial Knowledge and Credit- Card Debt in College Students. Journal of Applied Social Psychology, 36 (6), 1395-1413.
  • Nunnally, Jum C., (1974). Introduction to Statistics for Psychology and Education, Amerika: McGraw Hill.
  • Pallant, B„ J, ve Harvey, D„ An Evaluation of the Factor Structure of the Frost Multidimensional Perfectionism Scale, Educational and Psychological Measurement, 64 (6), 2004, 1007-1018
  • Pallant, J., (2010). SPSS Survival Manual. (4. Basim) New York: Open University Press.
  • Silah, M„ (2000). Sosyal Psikoloji (Davranış Bilimi). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S., (2007). Using Multivariate Statistics. (5th Ed.) Newyork: Pearson.
  • Takan, Mehmet (2001). Bankacılık: Teori, Uygulama ve Yönetim. Nobel Yayın Dağıtım: Ankara.
  • Warwick, J. ve Mansfield, P., (2000). Credit Card Consumers: College Students' Knowledge And Attitude, Journal Of Consumer Marketing, 17 (7), 617-6.
  • Wimmer, R. D., ve Dominick, J. R. (2014). Mass Media Research An Introduction. (10. Basım) Amerika: Wadsworth
  • Yalçmkaya, İsmail (1990). Kredili Kredi Kartı. Para ve Sermaye Piyasası Dergisi.
  • Yavuz, Mine (2013, Ağustos), Kredi Kartı Kullanımı, Ankara Strateji Enstitüsü, http://www.ankarastrateji.org
  • Yılmaz, Eyüp (2000). Türkiye’de Kredi Kartı Uygulaması ve Ekonomik Etkileri, Türkmen Kitabevi, İstanbul.
  • Yılmaz, V. ve Çatalbaş, G. K., (2007). Kredi Kartlarına İlişkin Olumlu Algının Müşteri Memnuniyeti ve Sadakati Üzerine Etkisi. Finans Politik & Ekonomik Yorumlar, 44 (513), 83-94.
  • Yılmaz, V., Çatalbaş, G. K. ve Çelik, E. H., (2008). Yapısal Eşitlik Modellemesi ile Algılanan Değer, Memnuniyet ve Sadakat Arasındaki İlişkinin Araştırılması: Kredi Kartı Kullanımı Üzerine bir Uygulama. Bankacılar Dergisi, (64) 27-38. Türkiye Bankalar Birliği: İstanbul
  • Yılmaz, V., Aktaş, C., Arslan M. S. T., (2009). Müşterilerin Kredi Kartlarına Olan Tutumlarının Çoklu Regresyon ve Faktör Analizi İle İncelenmesi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12 (22), 127-139.
  • Yılmaz, V., Çatalbas G. K. ve Çelik, E. H„ (2009). Kredi Kartı Kullanma Niyetini Etkileyen Faktörlerin Yapısal Eşitlik Modellemesiyle Araştırılması. Bankacılar Dergisi, (68) 20-29. Türkiye Bankalar Birliği: İstanbul
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hasan Kemal Suher

Yeşim Ulusu Bu kişi benim

Ali Atıf Bir Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Kasım 2014
Gönderilme Tarihi 1 Temmuz 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 3 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Suher, H. K., Ulusu, Y., & Bir, A. A. (2014). Kredi Kartı Kullanımına Yönelik Genel Tutumu Etkileyen Faktörler: Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma. İstanbul Arel Üniversitesi İletişim Çalışmaları Dergisi, 3(6), 102-123.