Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Alman Basınında İnşa Edilen Türk Kadını İmajı: "Speigel Online International" Örneği

Yıl 2015, Cilt: 4 Sayı: 8, 83 - 113, 01.11.2015

Öz

“Alman Basınında İnşa Edilen Türk
Kadım İmajı: Spiegel Online International Örneği” başlıklı çalışmada, Alman
basınındaki Türk kadım imgesinin küreselleşen dünyada nasıl inşa edildiğinin
anlaşılabilmesi amacıyla, Spiegel Online International (Almanya) gazetesi, 2011
yılının “temmuz, ağustos, eylül, ekim, kasım ve aralık” ayları boyunca “Türk
kadını imajı” açısından ve “makro ve mikro yapı” şeklinde iki temel çözümleme
üzerine kurulmuş olan Van Dijk’in söylem analizi kuramına dayalı olarak
değerlendirilmektedir. Bu şekilde, bu çalışmada, Alman basınında Türk kadını
imgesi aktarılırken, sahip olunan “ideolojik yapının” ne tür mesajlar
aracılığıyla iletildiği ve bu mesajların iletisinde kullanılan “söylem ve
imgelerin” nasıl seçildiği ve bu aktarım sonucunda, incelenen gazete
metinlerinin okurunun bu olayı algılama şeklinin ne yönde olduğu anlaşılabilmektedir.
Ayrıca, bu değerlendirme, imgebilim, söylem analizi yöntemi gibi farklı
alanlardan faydalanılarak yapılmış ve bu tutumla, çalışmaya disiplinler arası
bir boyut kazandırılmıştır. Yabancı basından Spiegel Online International
(Almanya) gazetesindeki Türk kadını ile ilgili haberler ve bu haberlerde
kullanılan imajlar, altı ay süreyle takip edilerek, Alman basınında, küresel
dünyada “Türk ve Türk kadını” deyince ne akla geliyor, bu kelime hangi
söylemler ve imgelerle tanımlıyor anlaşılabilmekte ve Türk imgesinde, geçmişten
bugüne ne gibi değişimler yaşanmış gözler önüne serilebilmektedir.

Kaynakça

  • Akpınar Déliai, N. (2002). Alman Kültür Tarihi’nden Seçme Tarihi ve Yazınsal Ürünlerde Türkler, Ankara: Kültür Bakanlığı.
  • Allan, S. (1998). “News from Nowwhere: Television News Discourse and the Construction of Hegemony.” Approaches to Media Discourse içinde. Der. Allan Bell ve Peter Garrett. Oxford: Blackwell Publishers.
  • Barker, C.& Galasinski, D., (2001). Cultural Studies and Discourse Analysis: A Dialogue on Language and Identity. London: Sage.
  • Bilgin, N. (2007). Kimlik İnşası. Ankara: Aşina Kitaplar.
  • Blommaert, J. (2005). Discourse: A Critical Introduction. Cambridge: Cambridge UniversityPress.
  • Danforth, N. (2008). “Ideology and Pragmatism in Turkish Foreign Policy: From Atatürk to The AKP”. Turkish Policy Quarterly, Volume 7 Number 3, Washington DC, Spring.
  • Ertan Keskin, Z. (2004). “Türkiye’de Haber İncelemelerinde Van Dijk Yöntemi”. Dursun, Ç. (Der.), Haber-Hakikat ve İktidar İlişkisi, Ankara: Elips Yayınları.
  • Eugene, A. Nida. (2001). Context in Translating. Amsterdam and Philedelphia: John Benjamins B.V.
  • Husband, C., (1993). "Europe, Media and ldendities: The European Community and Ethnic Minorities". Media Development, Journal of the World Association for Christian Communication.
  • İnal, A. (1996). Haberi Okumak. Istanbul: Temuçin Yayınları.
  • Kumrular, Ö. (2011). Dünyada Türk İmgesi. İstanbul: Kitap Yayınevi.
  • Mora, N. (2006). “Teun A.Vatı Dijk’’. Ansiklopedi Maddesi, Felsefe Ansiklopedisi, Ed. Ahmet Cevizci, Cilt: 4. Özer, Ö. (2011). Haber Söylem İdeoloji. Konya: L-T.
  • Sözen, E. (1999). Söylem, Belirsizlik, Mücadele, Bilgi/ Güç ve Refleksivite. İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Tok, N. (2003). Kültür, Kimlik ve Siyaset, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Ülkü, G. (2004). “Söylem Çözümlemesinde Yöntem Sorunu ve Van Dijk Yöntemi”. Dursun, Ç. (Der.), Haber-Hakikat ve İktidar İlişkisi, Ankara: Elips Yayınları.
  • Van Dijk, Teun A. (2008). Discourse and Power. Palgrave: Macmillan. 
  • Van Dijk, Teun A. (2003). “Söylem ve İdeoloji, Çokalanlı Bir Yaklaşım”. Çoban, B. ve Z. Özarslan (eds.), Söylem ve İdeoloji: Mitoloji, Din, İdeoloji. İstanbul:Su Yayınları, (Çev.:N. Ateş).
  • Van Dijk, Teun A. (1999). “Söylemin Yapıları ve İktidarın Yapılan”, Medya İktidar İdeoloji, Der. ve Çev. Mehmet Küçük, Ark.
  • Van Dijk, T. (1998). Ideology, Sage.
  • Van Dijk, Teun A. (1985). News Analysis: Case Studies of International and National News in the Press. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publication.
  • Voughan, Dorothy M. (1954). Europe and Turk: A Pattern of Alliances, 1350- 1954. Liverpool: Liverpool University Press.
  • Weeks, J. (1998). “Farklılığın Değeri”. KimlikTopluluk/Kimlik/Farklılık Rutherford, Çev: D.Sağlamer, İstanbul: Sarmal Yayınları.
  • Wodak, R. (der), (2002). Methods of Critical Discourse Analysis. London: Sage,

Turkish Woman Image In German Press

Yıl 2015, Cilt: 4 Sayı: 8, 83 - 113, 01.11.2015

Öz

In the study of “Turkish
Woman Image In German Press: Spiegel Online International”, it is aimed to
evaulate the Turkish woman image that is constructed in the globalized world in
German Press, by analyzing Spiegel Online International (Germany) in terms of
“Turkish woman image”, during six months (june, august, September, October,
november, december) in 2011, with Van Dijk’s discourse analysis approach that
is based on two main principle, as macro and micro analysis. Therefore, we are
able to understand how Turkish woman image is established and what kinds of
images, expressions are used by German press and their approach to Turkish
woman identity with this evaluation. In Addition, this analysis is done, by
using some various studying areas, such as image studies and it acquires an
interdisciplinary qualification. In this analysis, it is aimed to evaluate the
Turkish image that is constructed in the globalized world, by analyzing all the
news about Turkey in terms of discourse analysis. Therefore, the Turkish and
Turkish woman image that is established by the newspaper of Spiegel Online
International (Almanya) and its approach to Turkish identity can be understood
with this evaluation. Therefore, we are able to understand how Turkish image is
established and what kinds of images and expressions are used by Spiegel Online
International (Almanya). Hence, it is aimed see how the position of Turkey is
created by the discources of this newspaper in German society and whether
Turkish and Turkish woman image has been started to change with the
globalization in some ways, or not.

Kaynakça

  • Akpınar Déliai, N. (2002). Alman Kültür Tarihi’nden Seçme Tarihi ve Yazınsal Ürünlerde Türkler, Ankara: Kültür Bakanlığı.
  • Allan, S. (1998). “News from Nowwhere: Television News Discourse and the Construction of Hegemony.” Approaches to Media Discourse içinde. Der. Allan Bell ve Peter Garrett. Oxford: Blackwell Publishers.
  • Barker, C.& Galasinski, D., (2001). Cultural Studies and Discourse Analysis: A Dialogue on Language and Identity. London: Sage.
  • Bilgin, N. (2007). Kimlik İnşası. Ankara: Aşina Kitaplar.
  • Blommaert, J. (2005). Discourse: A Critical Introduction. Cambridge: Cambridge UniversityPress.
  • Danforth, N. (2008). “Ideology and Pragmatism in Turkish Foreign Policy: From Atatürk to The AKP”. Turkish Policy Quarterly, Volume 7 Number 3, Washington DC, Spring.
  • Ertan Keskin, Z. (2004). “Türkiye’de Haber İncelemelerinde Van Dijk Yöntemi”. Dursun, Ç. (Der.), Haber-Hakikat ve İktidar İlişkisi, Ankara: Elips Yayınları.
  • Eugene, A. Nida. (2001). Context in Translating. Amsterdam and Philedelphia: John Benjamins B.V.
  • Husband, C., (1993). "Europe, Media and ldendities: The European Community and Ethnic Minorities". Media Development, Journal of the World Association for Christian Communication.
  • İnal, A. (1996). Haberi Okumak. Istanbul: Temuçin Yayınları.
  • Kumrular, Ö. (2011). Dünyada Türk İmgesi. İstanbul: Kitap Yayınevi.
  • Mora, N. (2006). “Teun A.Vatı Dijk’’. Ansiklopedi Maddesi, Felsefe Ansiklopedisi, Ed. Ahmet Cevizci, Cilt: 4. Özer, Ö. (2011). Haber Söylem İdeoloji. Konya: L-T.
  • Sözen, E. (1999). Söylem, Belirsizlik, Mücadele, Bilgi/ Güç ve Refleksivite. İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Tok, N. (2003). Kültür, Kimlik ve Siyaset, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Ülkü, G. (2004). “Söylem Çözümlemesinde Yöntem Sorunu ve Van Dijk Yöntemi”. Dursun, Ç. (Der.), Haber-Hakikat ve İktidar İlişkisi, Ankara: Elips Yayınları.
  • Van Dijk, Teun A. (2008). Discourse and Power. Palgrave: Macmillan. 
  • Van Dijk, Teun A. (2003). “Söylem ve İdeoloji, Çokalanlı Bir Yaklaşım”. Çoban, B. ve Z. Özarslan (eds.), Söylem ve İdeoloji: Mitoloji, Din, İdeoloji. İstanbul:Su Yayınları, (Çev.:N. Ateş).
  • Van Dijk, Teun A. (1999). “Söylemin Yapıları ve İktidarın Yapılan”, Medya İktidar İdeoloji, Der. ve Çev. Mehmet Küçük, Ark.
  • Van Dijk, T. (1998). Ideology, Sage.
  • Van Dijk, Teun A. (1985). News Analysis: Case Studies of International and National News in the Press. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publication.
  • Voughan, Dorothy M. (1954). Europe and Turk: A Pattern of Alliances, 1350- 1954. Liverpool: Liverpool University Press.
  • Weeks, J. (1998). “Farklılığın Değeri”. KimlikTopluluk/Kimlik/Farklılık Rutherford, Çev: D.Sağlamer, İstanbul: Sarmal Yayınları.
  • Wodak, R. (der), (2002). Methods of Critical Discourse Analysis. London: Sage,
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emel Özdemir Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Kasım 2015
Gönderilme Tarihi 1 Mayıs 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 4 Sayı: 8

Kaynak Göster

APA Özdemir, E. (2015). Alman Basınında İnşa Edilen Türk Kadını İmajı: "Speigel Online International" Örneği. İstanbul Arel Üniversitesi İletişim Çalışmaları Dergisi, 4(8), 83-113.