Medya, geçmişten günümüze bilgilendirme işlevi çerçevesinde kamuoyunun farkındalığını
artırmak konusunda önemli görevlerden birine sahiptir. Yazılı basınla başlayan bu görev teknolojinin
gelişmesi ile radyo ve televizyon alanı ile devam etmiştir. 1980 sonrası uydu ve kablo teknolojisiyle
televizyon dünyası tematik kanallarla tanışırken Türkiye’de de 1990’lı yılların son döneminde belli bir
kitleyi hedefleyen tematik televizyon kanalları kurulmuştur. Genel olarak haber televizyonlarından kamusal
hizmet sorumluluğu ile topluma olumlu sosyal davranışları özendiren programlarına daha fazla yer vermesi
beklenmektedir. Bu sosyal davranışlar arasında çevresel konularda kamu anlayışının oluşmasına yardımcı
olacak programlarda yer almaktadır. Çevre haberleri hem uyarıcı hem de soruna çözüm bulunması
noktasında kamuoyunu harekete geçirtmeye yönelik olarak medyada yer alması beklenir. Bu çalışmada,
Türkiye’deki haber televizyonlarında çevre programlarına verilen önemin hangi boyutta olduğu saptanarak,
prime time kuşağında çevre programlarının yer alma sıklığı incelenmiştir. Bu amaçla çalışmanın
sorunsalının sınanması için veri toplana tekniği olarak izleyici ölçümlerinde ilk sıralarda yer alan haber
kanallarının (NTV-TRT Haber-Haber Türk-CNN Türk) 01.03.2015-30.03.2015 tarihleri arasında aylık
yayın akışları içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. Çalışmanın sonucunda haber televizyonlarında yer
alan çevre programlarının diğer yayın akışlarına göre oldukça az olduğu ortaya çıkmış ve bu durum
Türkiye’deki haber kanallarının da alternatif yayın politikalarına kapalı bir yayın akış sürecinin varlığını
ortaya koymuştur.
Çevre Haberciliği Haber televizyonculuğu Gündem belirleme Çevre bilinci ve medya yeşil odaklı habercilik
From the past to present, the media has one of the most important roles in increasing public awareness
within the framework of its informative function. This role, which started with the printed media,
continued on the radio and television field with the development of technology. After 1980, while the
television world with the satellite and cable technology met the thematic channels, thematic television
channels aiming at certain target audience were established in Turkey in the last period of the 1990s. In
general, news televisions are expected to broadcast more programs encouraging public service responsibility
and positive social behaviors. Among these social behaviors, there will also be programs that will help to
create public understanding of the environmental issues. Environmental news is expected to take place in
the media for both stimulating and activating the public on finding a solution to the issue. In this study, the
level of the importance given to the environmental programs by the television channels in Turkey was
determined and media coverage of environmental program during prime time was analyzed. For this
purpose, monthly broadcasting stream between 01.03.2015 and 30.03.2015 of the news channels which lead
according to the audience measurements (NTV-TRT Haber-Haber Türk-CNN Türk) were analyzed with
the content analysis method. As a result of the study, it was found out that the environment programs in
news televisions are very low compared to other broadcasting stream and this situation revealed that also
the news channels in Turkey carry out a broadcasting stream process closed to the alternative broadcasting
policies.
Environmental journalism news broadcasting agenda setting environmental awareness and media green-focused journalism
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2016 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ocak 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 5 Sayı: 9 |