Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KULLANIMLAR VE DOYUMLAR YAKLAŞIMI BAĞLAMINDA INSTAGRAM KULLANIMI ÜZERİNE BİR İNCELEME

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 13, 41 - 65, 23.07.2019

Öz

Yaşadığımız yüzyıl itibarı ile bilim ve teknolojik alanlarda yaşanan gelişmelere her geçen gün yenisi eklenmektedir. İnternetteki yenilikler ise her geçen gün farklı bir araştırma konusu meydana getirebiliyor, bu yeniliklerin en popüleri de sosyal medya alanında karşımıza çıkmaktadır. Günümüzün en popüler sosyal ağlarından biri olan Instagram özellikle de gençler tarafından son derece yoğun olarak kullanıldığı gözlemlenmektedir. Söz konusu çalışmanın temelini Instagram’ın kullanılması ve bunun sonucunda elde edilen doyumlar oluşturmaktadır. Bu araştırma Erciyes Üniversitesi İletişim Fakültesi öğrencileri üzerine yapılan ampirik bir çalışmadır. Araştırmada anket yöntemi kullanılarak Instagram uygulamasının kullanıcılar üzerinde oluşturduğu doyum / doyumlar incelenmiştir. Verilerin analizinde frekans, yüzde analizi, bağımsız t testi, tek yönlü varyans (anova) ve Post - Hoc analizleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre Instagram uygulamasının oluşturduğu doyum cinsiyet olarak kadın öğrenciler, eğitim durumu olarak lisansüstü ve bölüm olarak halkla ilişkiler ve tanıtım bölümü öğrencileri lehine anlamlı farklılıklar bulunmuştur.

Kaynakça

  • Alikılıç, Ö. A. (2011). Halkla İlişkiler 2.0 Sosyal Medyada Yeni Paydaşlar, Yeni Teknikler. Ankara: Efil Yayın Evi.
  • Baran, G. A. (1997). İletişim Sosyolojisi. Ankara: Afşar Matbaaları.
  • Instagram Nedir? Nasıl Kullanılır? Ne İşe Yarar?. Erişim Tarihi: 09 Mayıs 2018, https://bilgihanem.com/instagram-nedir-nasil-kullanilir/
  • Çakır, V. (2005). Bir Sosyal Etkinlik Olarak Eğlence ve Televizyon: Konya Örneği. Doktora tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • 2018 Türkiye İnternet Kullanım ve Sosyal Medya İstatistikleri. Erişim Tarihi: 12 Mayıs 2018, https://dijilopedi.com/2018-turkiye-internet-kullanim-ve-sosyal-medya-istatistikleri/
  • Erdoğan, İ. ve Alemdar, K. (2010). Öteki Kuram. (3. bs.). Pozitif Matbaacılık: Ankara.
  • Esen, A. (2018). Sosyal Medyada Mahremiyetin İfşası Namık Kemal Üniversitesi Akademisyenleri Üzerine Bir Araştırma. Yüksek lisans tezi, Erciyes Üniversitesi, Kayseri.
  • Güngör, N. (2011). İletişim Kuramlar ve Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Kılıç, Ö. A., Gülay, G. ve Sevtap, B. (2013). ‘’Kullanımlar ve Doyumlar Kuramı Çerçevesinde Facebook Uygulamalarının İncelenmesi: Yaşar Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma’’. Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Sayı 37, Sayfa: 41 - 67.
  • Kılıçoğlu, F. E. (2016). Televizyon Ana Haberlerinin Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Bağlamında İrdelenmesi. Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Koçak, N. G. (2012). Bireylerin Sosyal Medya Kullanım Davranışlarının ve Motivasyonlarının Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Bağlamında İncelenmesi: Eskişehir de Bir Uygulama. Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • 2018 Türkiye'nin İnternet ve Sosyal Medya Raporu. Erişim Tarihi: 12 Mayıs 2018, http://www.mroyuncu.com/upload/ck-upload/we-are-social-2018-trkiye-statistikleri-dijilopedi-199-1024.jpg
  • Instagram Nedir?. Erişim Tarihi: 09 Mayıs 2018, http://ozgurturanli.com/instagramnedirnasil-kullanilir/
  • Özutku, F., Mücahit, K. Y., Hakan, Ç., Kemal, İ., İbrahim, S., Yalçın, Arı. (2014). Sosyal Medyanın ABC’si. İstanbul: Alfa Basım Yayım.
  • Sanlav, Ü. (2014). Sosyal Medya Savaşları. İstanbul: Hayat Yayın Grubu.
  • Tekinalp, Ş. ve Ruhdan, U. (2013). İletişim Araştırmaları ve Kuramları. (4. bas). İstanbul: Beta Yayınları.
  • Toker, H. (2016). Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Bağlamında Facebook Kullanımı: Selçuk Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir İnceleme. Yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Türkmenoğlu, H. (2014). ‘’Teknoloji ile Sanat İlişkisi ve Bir Dijital Sanat Örneği Olarak Instagram’’. Ulakbilge Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 4, Sayfa: 87 - 100.
  • Üksel, S. (2015). Kullanımlar ve Doyumlar Kuramı Çerçevesinde Sosyal Medya Kullanımı: Sakarya Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Yüksek lisans tezi,
  • Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Yaylagül, L. (2013). Kitle İletişim Kuramları. Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Yeniçıktı, N. T. (2016). Sosyal Medya Kullanım Motivasyonları Facebook ve Twitter Kullanıcıları Üzerine Kullanımlar ve Doyumlar Araştırması. Doktora tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.

AN INVESTIGATION ON THE USAGE OF INSTAGRAM IN THE CONTEXT OF USES AND GRATIFICTIONS APPROACHES

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 13, 41 - 65, 23.07.2019

Öz

In recent century, new developments in science and technological areas are added every day. Innovations on the internet can bring a different research topic every day, and the most popular of these innovations can be find in the field of social media. Instagram, one of the most popular social networks of today, is observed to be used extensively by young people in particular. This research is an empirical study on Erciyes University Faculty of Communication students. Satisfaction / Satisfactions of Instagram application on users was investigated by using questionnaire method in the research. At the end of the study, the analysis of why the subjects use Instagram was included. Frequency, percentage analysis, independent t test, one way variance (ANOVA) and post-hoc analyzes were used in the analysis of the data. According to the results of the research, significant differences were found in favor of female students as a satisfying gender, post - graduate study as education and public relations students as a result of instagram application.

Kaynakça

  • Alikılıç, Ö. A. (2011). Halkla İlişkiler 2.0 Sosyal Medyada Yeni Paydaşlar, Yeni Teknikler. Ankara: Efil Yayın Evi.
  • Baran, G. A. (1997). İletişim Sosyolojisi. Ankara: Afşar Matbaaları.
  • Instagram Nedir? Nasıl Kullanılır? Ne İşe Yarar?. Erişim Tarihi: 09 Mayıs 2018, https://bilgihanem.com/instagram-nedir-nasil-kullanilir/
  • Çakır, V. (2005). Bir Sosyal Etkinlik Olarak Eğlence ve Televizyon: Konya Örneği. Doktora tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • 2018 Türkiye İnternet Kullanım ve Sosyal Medya İstatistikleri. Erişim Tarihi: 12 Mayıs 2018, https://dijilopedi.com/2018-turkiye-internet-kullanim-ve-sosyal-medya-istatistikleri/
  • Erdoğan, İ. ve Alemdar, K. (2010). Öteki Kuram. (3. bs.). Pozitif Matbaacılık: Ankara.
  • Esen, A. (2018). Sosyal Medyada Mahremiyetin İfşası Namık Kemal Üniversitesi Akademisyenleri Üzerine Bir Araştırma. Yüksek lisans tezi, Erciyes Üniversitesi, Kayseri.
  • Güngör, N. (2011). İletişim Kuramlar ve Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Kılıç, Ö. A., Gülay, G. ve Sevtap, B. (2013). ‘’Kullanımlar ve Doyumlar Kuramı Çerçevesinde Facebook Uygulamalarının İncelenmesi: Yaşar Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma’’. Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Sayı 37, Sayfa: 41 - 67.
  • Kılıçoğlu, F. E. (2016). Televizyon Ana Haberlerinin Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Bağlamında İrdelenmesi. Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Koçak, N. G. (2012). Bireylerin Sosyal Medya Kullanım Davranışlarının ve Motivasyonlarının Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Bağlamında İncelenmesi: Eskişehir de Bir Uygulama. Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • 2018 Türkiye'nin İnternet ve Sosyal Medya Raporu. Erişim Tarihi: 12 Mayıs 2018, http://www.mroyuncu.com/upload/ck-upload/we-are-social-2018-trkiye-statistikleri-dijilopedi-199-1024.jpg
  • Instagram Nedir?. Erişim Tarihi: 09 Mayıs 2018, http://ozgurturanli.com/instagramnedirnasil-kullanilir/
  • Özutku, F., Mücahit, K. Y., Hakan, Ç., Kemal, İ., İbrahim, S., Yalçın, Arı. (2014). Sosyal Medyanın ABC’si. İstanbul: Alfa Basım Yayım.
  • Sanlav, Ü. (2014). Sosyal Medya Savaşları. İstanbul: Hayat Yayın Grubu.
  • Tekinalp, Ş. ve Ruhdan, U. (2013). İletişim Araştırmaları ve Kuramları. (4. bas). İstanbul: Beta Yayınları.
  • Toker, H. (2016). Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Bağlamında Facebook Kullanımı: Selçuk Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir İnceleme. Yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Türkmenoğlu, H. (2014). ‘’Teknoloji ile Sanat İlişkisi ve Bir Dijital Sanat Örneği Olarak Instagram’’. Ulakbilge Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 4, Sayfa: 87 - 100.
  • Üksel, S. (2015). Kullanımlar ve Doyumlar Kuramı Çerçevesinde Sosyal Medya Kullanımı: Sakarya Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Yüksek lisans tezi,
  • Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Yaylagül, L. (2013). Kitle İletişim Kuramları. Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Yeniçıktı, N. T. (2016). Sosyal Medya Kullanım Motivasyonları Facebook ve Twitter Kullanıcıları Üzerine Kullanımlar ve Doyumlar Araştırması. Doktora tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özgür Aslan

Yayımlanma Tarihi 23 Temmuz 2019
Gönderilme Tarihi 1 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 13

Kaynak Göster

APA Aslan, Ö. (2019). KULLANIMLAR VE DOYUMLAR YAKLAŞIMI BAĞLAMINDA INSTAGRAM KULLANIMI ÜZERİNE BİR İNCELEME. İstanbul Arel Üniversitesi İletişim Çalışmaları Dergisi, 6(13), 41-65.