Reality shows first appeared in the Netherlands with the ability to penetrate a range of social
areas, were primarily seen in the local area, and subsequently reached a wide popularity
worldwide. This format has blurred the lines between real people in real situations by the help
of the performances produced for the purpose of rating. In these performances, a showcase
has been created, and the actors who were playing in this showcase staged the dramas they
presented with the performances. These dramas were watched by the audiences in their
comfortable living rooms. In this respect, the aim of this study is to reveal the audiences’
motivation while they were watching these programs. Also, this study evaluates the role of the
presenter in the program by adhering to the predecessors stated in Goffman's Presentation
of Self in Daily Life and analyses the views of the audience on gender roles in the program. In
the study, in-depth interview method was used with seven people who are the audiences of
the program. The findings of the interviews were analysed under five headings: “monitoring
motivation, privacy, presenter’s role, competitor’s role and gender roles”. The performance
of the presenter is perceived as real in the presence of the interviewers, and the program is
explained through forms such as female representative food and housework. According to
this, the performance of the presenter is perceived as real in the presence of the interviewers,
and the program is explained through forms such as female representations for cooking and
housework. The reality show format, which has been studied in a limited manner within the
scope of this article, should be explored in more detail by selecting a larger sample on different
programs based on its characteristic which is hard to make a differentiation between reality
and fiction.
Reality showlar, özellikle yerel platformlara yayılmış bir dizi sosyal alana nüfuz etme kabiliyeti
ile öncelikle Hollanda’da ortaya çıkmış ve ardından dünya çapında geniş bir popülerliğe
ulaşmıştır. Ayrıca bu tarz programlar gerçek durumlar içinde kalan gerçek insanların
arasındaki ilişkileri, reyting amacıyla imal edilmiş performanslarla da bulanıklaştırmıştır.
Bu gösterilerde bir vitrin oluşturulmuş, bu vitrine çıkan oyuncular da performanslarıyla
sundukları dramaları izleyicilerin ev rahatlığında, oturma odalarına getirmek suretiyle
buluşturmuştur. Bu çalışmada amaç izleyicilerin programa dair izleme motivasyonlarını
ortaya koymak, sunucunun programdaki rolünü Goffman’ın Günlük Yaşamda Benliğin
Sunumu kitabında belirttiği öncüllere bağlı kalarak değerlendirmek ve programdaki
cinsiyet rollerine dair izleyici görüşlerini analiz etmektir. Çalışmada programı izleyen
yedi kişi ile derinlemesine mülakat yöntemi kullanılmıştır. Görüşmeler sonucunda elde
edilen bulgular ‘’izleme motivasyonu, mahremiyet, sunucu rolü, yarışmacı rolü ve cinsiyet
rolleri’’ isimlendirmeleriyle beş başlıkta analiz edilmiştir. Buna göre, sunucunun sergilediği
performans görüşmeciler nezdinde gerçek olarak algılanmakta, programda kadın temsili
yemek ve ev işi yapma gibi formlar üzerinden anlatılmaktadır. Bu makale kapsamında kısıtlı
biçimde çalışılan Reality Show formatı, gerçeklik ile kurguyu birbirinden ayırmanın zor
olması yönüyle farklı programlar üzerinde ve daha geniş bir örneklem seçilerek daha detaylı
biçimde araştırılmalıdır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Kasım 2019 |
Gönderilme Tarihi | 1 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 14 |