Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yeni Medyayı Bourdieu Açısından Okumak

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 18, 10 - 24, 31.12.2020

Öz

21. Yüzyılda iletişim alanında damgasını vuran yeni medya oluşumları ticaretten, sanayiye ve kültüre kadar her alanda karşılıklarını bulmakta ve bu alanları dönüştürmektedir. Bu nedenle yeni medya kavramını anlamak ve araştırma gereği ortaya çıkmıştır. Yeni medya okumaları farklı türde ve farklı şekillerde yapılabilmektedir. Bu makalede yeni medyanın Bourdieu’nün işaret ettiği gibi simgesel birtakım eylemlerin gerçekleştirilmesi için bir alan olduğu iddia edilmektedir. Bu iddiayı doğrulamak için Bourdieu’nün yaptığı medya analiz yönteminden faydalanılmıştır. Bourdieu’ye göre medya alanını kavramak için üç çözümleme yapılır. Bunlar: medya epistemoloji, medya söylemi ve medyanın gücüdür. Bourdieu bu çözümlemeyi yaparken televizyona konu alan ve medya alanında başrolde olan televizyonu medya alanının çözümlemesinde örnek olarak ele almıştır. Bu çalışmada Bourdieu’nün yaptığı çözümleme yeni medya örneğinde çözümlenmesi hedeflenmiştir. Değerlendirme Bourdieu’nün işaret ettiği medya çözümlemesi doğrultusunda yapılmıştır. Bu çerçevede yeni medyanın kendine has bir epistemoloji kurduğu, simgesel bir güç olarak yer aldığı, yeni medya söyleminin doksalar ve habitusların eklemlemlendiği bir dille meydana getirdiği değerlendirilmektedir.

Kaynakça

  • Adaklı, Gülseren (2006) Türkiye’de Medya Endüstrisi: NeoliberalizmÇağında Mülkiyet ve Kontrol İlişkileri, Ankara: Ütopya.
  • Bourdieu, Pierre (1980) Questions de Sociology, Paris.
  • Bourdieu, Pierre (1995) Outline of a Theory of Practice, Trans.: Richard Nice, Cambridge: Cambridge Universty Press
  • Bourdieu, Pierre (1998) Act of Resistance, New York: The New Press
  • Bourdieu, Pierre (1985) The Social Space and the Genesis of Groups,Theory and Society, Vol. 14, No. 6 (Nov., 1985), pp. 723-744, Springer.
  • Bourdieu, Pierre (1998) On Television, New York: New Press.
  • Bourdieu, Pierre (2006) Pratical Reason, Stanford: Stanford University Press.
  • Bourdieu, P. (2007) Viva La Crise!: Sosyal Bilimde Heterodoksi İçin. Güney Çeğin vd. (Der.), içinde, Ocak ve Zanaat: Pierre Bourdieu Derlemesi (s.33-49). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Dikkol, Selver (2020) Sosyal Medya Alanına Bourdieucü Bir Yaklaşım:Facebook Üzerine Bir İnceleme, Erciyes İletişim Dergisi 7(1), January 2020,DOI: 10.17680/erciyesiletisim.621243.
  • Dursun, Onur (2018) “Toplumu Pierre Bourdieu İle Düşünmek”, Global Media Journal, May 2018, Yeditepe Üniversitesi
  • Köse, Hüseyin (2004) Bourdieu Medyaya Karşı, Papirüs: İstanbul.
  • Köse, Hüseyin (2016) “Neoliberal Estetik”ten “Habitus”a Bourdieu ve Popüler Kültür” HABITUS Toplumbilim Dergisi HABITUS Journal of Sociology 2020 Sayı/Issue 1.
  • Köse, Hüseyin (2016) “Bourdieu Düşüncesinde Tahakküm-İtaat İlişkisi ve Sosyo-Politik Beden”, http://ilefdergisi.org/2016/3/2/ İlef Dergisi, 2016 3(2) • sonbahar/autumn: 173-199, 2016: Ankara.
  • Köse, Hüseyin (2020) “Neoliberal Estetik”ten “Habıtus”A Bourdıeu ve Popüler Kültür” HABITUS Toplumbilim Dergisi, HABITUS Journal of Sociology 2020 Sayı/Issue 1.
  • Manovich, Lev (2002) The Language of New Media. Cambridge: Mit Press
  • Olgun, C. K. (2009) “Ana Haber Bültenlerinde İdeoloji ve Söylem: NTV/Show TV Karşılaştırması” (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyoloji Ana Bilim Dalı, Ankara.
  • Olgun, C. K. (2019). Habercinin Değişen Habitusu: Televizyon Kanallarında Haber Üretim Süreçlerinin İşleyişi. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Ölçer, Hamit (2019) “Pierre Bourdieu sosyolojisinde simgesel şiddet sorunsalı ve biçimleri” Uluslararası Toplum ve Kültür Çalışmaları DergisiNosyon: International Journal of Society and Culture Studies 2019, 2, 34-49.
  • Sanders, Barry (1999) Öküzün A’sı, Çev.: Ş. Tahir, Ayrıntı: İstanbul.
  • Thompson J.B. (1996) İdeology and Modern Culture: Critical Social Theory in the Era of Mass Communication, Cambridge: Polity Press.

READING NEW MEDIA FROM BOURDIEU'S PERSPECTIVE

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 18, 10 - 24, 31.12.2020

Öz

In the 21st century, new media formations that make their mark in the field of communication find their counterparts in every field from commerce to industry and culture and transform these fields. Therefore, it is necessary to understand and research the concept of new media. New media readings can be done in different types and in different ways. This article claims that the new media is a space for some symbolic actions to be carried out, as Bourdieu points out. The media analysis method made by Bourdieu was used to verify this claim. According to Bourdieu, three analyzes are made in order to understand the media field. These are: media epistemology, media discourse and media power. While doing this analysis, Bourdieu took television, which is the subject of television and the leading role in the field of media, as an example in the analysis of the media field. In this study, it is aimed to analyze Bourdieu's analysis in the example of new media. The evaluation was made in line with the media analysis Bourdieu pointed out. Within this framework, it is evaluated that the new media has established a unique epistemology, has taken place as a symbolic power, and that the new media discourse has created a language in which doxas and habitus are articulated.

Kaynakça

  • Adaklı, Gülseren (2006) Türkiye’de Medya Endüstrisi: NeoliberalizmÇağında Mülkiyet ve Kontrol İlişkileri, Ankara: Ütopya.
  • Bourdieu, Pierre (1980) Questions de Sociology, Paris.
  • Bourdieu, Pierre (1995) Outline of a Theory of Practice, Trans.: Richard Nice, Cambridge: Cambridge Universty Press
  • Bourdieu, Pierre (1998) Act of Resistance, New York: The New Press
  • Bourdieu, Pierre (1985) The Social Space and the Genesis of Groups,Theory and Society, Vol. 14, No. 6 (Nov., 1985), pp. 723-744, Springer.
  • Bourdieu, Pierre (1998) On Television, New York: New Press.
  • Bourdieu, Pierre (2006) Pratical Reason, Stanford: Stanford University Press.
  • Bourdieu, P. (2007) Viva La Crise!: Sosyal Bilimde Heterodoksi İçin. Güney Çeğin vd. (Der.), içinde, Ocak ve Zanaat: Pierre Bourdieu Derlemesi (s.33-49). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Dikkol, Selver (2020) Sosyal Medya Alanına Bourdieucü Bir Yaklaşım:Facebook Üzerine Bir İnceleme, Erciyes İletişim Dergisi 7(1), January 2020,DOI: 10.17680/erciyesiletisim.621243.
  • Dursun, Onur (2018) “Toplumu Pierre Bourdieu İle Düşünmek”, Global Media Journal, May 2018, Yeditepe Üniversitesi
  • Köse, Hüseyin (2004) Bourdieu Medyaya Karşı, Papirüs: İstanbul.
  • Köse, Hüseyin (2016) “Neoliberal Estetik”ten “Habitus”a Bourdieu ve Popüler Kültür” HABITUS Toplumbilim Dergisi HABITUS Journal of Sociology 2020 Sayı/Issue 1.
  • Köse, Hüseyin (2016) “Bourdieu Düşüncesinde Tahakküm-İtaat İlişkisi ve Sosyo-Politik Beden”, http://ilefdergisi.org/2016/3/2/ İlef Dergisi, 2016 3(2) • sonbahar/autumn: 173-199, 2016: Ankara.
  • Köse, Hüseyin (2020) “Neoliberal Estetik”ten “Habıtus”A Bourdıeu ve Popüler Kültür” HABITUS Toplumbilim Dergisi, HABITUS Journal of Sociology 2020 Sayı/Issue 1.
  • Manovich, Lev (2002) The Language of New Media. Cambridge: Mit Press
  • Olgun, C. K. (2009) “Ana Haber Bültenlerinde İdeoloji ve Söylem: NTV/Show TV Karşılaştırması” (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyoloji Ana Bilim Dalı, Ankara.
  • Olgun, C. K. (2019). Habercinin Değişen Habitusu: Televizyon Kanallarında Haber Üretim Süreçlerinin İşleyişi. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Ölçer, Hamit (2019) “Pierre Bourdieu sosyolojisinde simgesel şiddet sorunsalı ve biçimleri” Uluslararası Toplum ve Kültür Çalışmaları DergisiNosyon: International Journal of Society and Culture Studies 2019, 2, 34-49.
  • Sanders, Barry (1999) Öküzün A’sı, Çev.: Ş. Tahir, Ayrıntı: İstanbul.
  • Thompson J.B. (1996) İdeology and Modern Culture: Critical Social Theory in the Era of Mass Communication, Cambridge: Polity Press.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hüseyin Çelik 0000-0001-9375-9320

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 1 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 8 Sayı: 18

Kaynak Göster

APA Çelik, H. (2020). Yeni Medyayı Bourdieu Açısından Okumak. İstanbul Arel Üniversitesi İletişim Çalışmaları Dergisi, 8(18), 10-24.