This study aims to determine what kind of creative tactics, message strategies, headlines, body
copy and visual elements used in the award-winning ads in the Kırmızı press category of Kırmızı
Awards. The content analysis method was used in the study, and 537 printed ads awarded by
Kırmızı Awards between 2004-2018 were analyzed. This study is based on Goldenberg et al.
(2009)'s classification of creative tactics, which consists of unification, activation, metaphor,
subtraction, extreme consequence, extreme effort, absurd alternative, and inversion. As a
result of the research, it was seen that the award-winning are compatible with these tactics
and that the metaphor tactic was used the most (37.4%) in these advertisements. Again, it was
determined that the most used headline type in these advertisements was a direct benefit
(25.7%), the most used visual element was the metaphor (39.6%), and body copy was mostly
not used (48.8%). This result coincides with the literature stating that creative advertisements
should offer originality and benefit.
Creativity Creativity in Advertising Kırmızı Awards Creative Tactic
Bu çalışmanın amacı, Kırmızı Ödülleri, Kırmızı basın kategorisinde ödül kazanan reklamlarda
ne tür yaratıcı taktik, mesaj stratejisi, başlık, gövde metni ve görsel öğe kullanıldığını tespit
etmektir. Çalışmada 2004-2018 yılları arasında gerçekleşen Kırmızı Ödülleri’nde ödül alan
537 adet reklam, içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Araştırmanın kapsamı dâhilinde
bu çalışmada yaratıcı taktikler Goldenberg vd. (2009) tarafından ileri sürülen birleştirme,
harekete geçirme, metafor, eksiltme, aşırı sonuç, aşırı çaba, absürt alternatif ve tersyüz
etme taktikleri üzerinden ele alınmıştır. Yapılan analizler sonucunda Kırmızı ödülü kazanan
reklamların bu taktiklere sahip olduğu ve bu reklamlarda en çok metafor taktiğinin (%37,4)
kullanıldığı görülmüştür. Yine bu reklamlarda en çok kullanılan başlık türünün doğrudan
yarar (%25,7), en çok kullanılan görsel öğenin metafor (%39,6), gövde metninin ise çoğunlukla
kullanılmadığı (%48,8) tespit edilmiştir. Bu sonuç yaratıcı reklamların özgünlük ve fayda
sunması gerektiğini söyleyen literatürle örtüşmektedir.
Yaratıcılık Reklamda Yaratıcılık Kırmızı Ödülleri Yaratıcı Taktik
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Haziran 2021 |
Gönderilme Tarihi | 25 Nisan 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 9 Sayı: 19 |