Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Analysis of Internet Newspapers in the Frame of News Writing Rules

Yıl 2022, Cilt: 10 Sayı: 21, 1 - 23, 29.06.2022

Öz

The evolution of internet technology has played decisive role in changing traditional journalistic practices and has brought about various transformations in the communication habits of the individual. In online journalism, where the basic rules of journalism are not adhered to, traditional principles have been replaced by new criteria. The collection, verification and writing processes of the news have been shaped according to the conditions of technology in the medium where transformations are experienced both in terms of content and form. At this stage, it can be said that there are irregularities in the writing of news that should be created in a certain system. On the basis of the problem in question, in this study, newspapers on the internet were analysed within the framework of the rules for writing news. In this context, we looked at news values, titles, writing techniques, visual elements and content errors. The universe of the study consists of online journals in Turkey. In that sense, the most followed internet newspapers Ensonhaber, Hürriyet, Milliyet, Sözcü, Mynet were chosen as the sample. The study limited itself to a review of randomly selected news published between 11.06.2021 and 21.06.2021. In this sense, it is about revealing whether or not the spelling rules are followed in the news discussed. In addition, drawing attention to irregularities in internet journals and incorrect spelling in news are among the main goals. As a result, it was found that newspapers did not respect rules such as title, writing technique and information values. Furthermore, the publications were found to be unethical in terms of content. Sensational statements, inaccurate and distorted content were highlighted in posts where the rules were ignored to get more clicks and ads. In addition, it is possible to say that the concerns of the newspapers to spread the news quickly and to receive more advertisements are effective in not paying attention to the spelling rules.

Kaynakça

  • Alexa. (2021, 11 Haziran). Erişim adresi: https://www.alexa.com/topsites/countries/TR.
  • Arsan, E. (2005). Haber ve Habercilik. Ed. S. Alankuş. Gazetecilik ve Habercilik (s. 137-152). İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yayınları.
  • Atabek, Ü. (2003). İletişim Teknolojileri ve Yerel Medya için Olanaklar. Ed. S. Alankuş. Yeni İletişim Teknolojileri ve Medya (ss. 61-91). İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yayınları.
  • Aydın Ş. O. (2011). Teknoloji, Haber, Nesnellik: Yeni Medya Üzerine Tartışma Notları. Ed. Z. Hepkon. İletişim ve Teknoloji (ss. 103-120). İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi.
  • Aydoğan, D. (2013). Türkiye’de Dijital Gazetecilik: Habertürk ve Hürriyet Gazeteleri Örneği. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 3 (3), 26-40.
  • Beyers, H. (2004). Interactivity and Online Newspapers: A Case Study on Discussion Boards. Convergence. 10 (4), 11-20.
  • Binark, M. & Bayraktutan, G. (2013). Ayın Karanlık Yüzü: Yeni Medya ve Etik. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Bulunmaz, B. (2011). İnternet Gazeteciliğinin Medya Dünyası İçindeki Rolü ve Ekonomik Boyutları. Marmara İletişim Dergisi. (18), 27-46.
  • Bülbül, A. R. (2000). Genel Gazetecilik Bilgileri. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Bülbül, A. R. (2001). Haberin Anatomisi ve Temel Yaklaşımlar. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Castells, M. (2000). The Rise of Network Society. UK: Blackwell Publishers.
  • Çetinkuş, H. & Keleş, N. (2018). Muhabir, Habercinin Temel Kitabı. Ankara: Anadolu Ajansı Yayınları.
  • Deuze, M, Bruns, A. & Neuberger, C. (2007). Preparing For An Age Of Participatory News. Journalism Practice. (1) 3, 322-338.
  • Dijk, J. V. (2016). Ağ Toplumu. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Dursun, Ç. (2005). Haber ve Habercilik/Gazetecilik Üzerine Düşünmek. Ed. S. Alankuş. Gazetecilik ve Habercilik (ss. 69-90). İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yayınları.
  • Erdoğan, İ. (2014). Yeni Medya Gazeteciliğinde Etik Bir Paradigma Belirlemenin Kapsamı ve Sınırları. Ed. E. E. Baştürk Akça. Yeni Medya Yeni Pratikler Yeni Olanaklar (ss. 79-102). Kocaeli: Umuttepe Yayınları.
  • Eryılmaz, T. (2005). Muhabirliğe Kısa Bir Bakış. Ed. S. Alankuş. Gazetecilik ve Habercilik (ss. 153-167). İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yayınları.
  • Garrison, B. (1997). Online Services Internet in 1995 News Rooms. Newspapers Reserach Journal. 18 (3-4), 79-93.
  • Girgin, A. & Özay, S. (2013). Haber Yazmak. İstanbul: Der Yayınları.
  • Gürcan H. İ. & Birsen H. (2001). Haberin İnternette Yeni Bir Görünümü: Portallarda Haber. VI. Türkiye’de İnternet Konferansı. 9-11 Kasım 2000. İstanbul: Askeri Müze Harbiye Kültür Sitesi.
  • Gürcan, H. (2012). İnternet Haberciliğinde Yazım Tekniği Yaklaşımları. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi. 1 (12), 27-54.
  • Herbert, J. (2000). Journalism in The Digital Age. Oxford: Focal Press.
  • Knox, J. (2007). Visual-Verbal Communication on Online Newspaper Home Pages. Visual Communication. (6) 1, 19-53.
  • Köse, H. (2007). Alternatif Medya. İstanbul: Yirmidört Yayınevi.
  • Pangrazio, L. (2018). What’s New abaout Face News? Critical Digital Literacies in an Era of Fake News, Post-Truth and Clickbait. Páginas de Educación. 11 (1), 6-12.
  • Pavlik, J. V. (2013). Yeni Medya ve Gazetecilik. Çev. M. Demir & B. Kalsın. Ankara: Phonix.
  • Poe, M. T. (2015). İletişim Tarihi. İstanbul: Islık Yayınları.
  • Schlapp, H. (2013). Gazeteciliğe Giriş. Ankara: Vestfalya Yayımevi.
  • Spence, E. H. & Quinn, A. (2008). Information Ethics as a Guide for New Media. Journal of Mass Media Ethics. (23), 264-279.
  • Tayfur, G. (2018). Haber Toplama, Yazma ve Yayınlama Teknikleri. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Tokgöz, O. (2015). Temel Gazetecilik. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Uçak, O. (2018). Dijital Medya ve Gazetecilik. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Yüksel, E. & Gürcan, H. İ. (2005). Haber Toplama ve Yazma. Konya: Tablet Yayınları.
  • Yüksel, E. (2010). Medya ve Habercilik. Konya: Çizgi Kitabevi.

İnternet Gazetelerinin Haber Yazım Kuralları Çerçevesinde Analizi

Yıl 2022, Cilt: 10 Sayı: 21, 1 - 23, 29.06.2022

Öz

İnternet teknolojisindeki gelişmeler bireyin iletişim alışkanlıkları üzerinde çeşitli dönüşümlere neden olmakla birlikte geleneksel gazetecilik pratiklerinin değişmesinde de belirleyici bir rol oynamıştır. Temel gazetecilik kurallarının göz ardı edildiği internet gazeteciliğinde geleneksel ilkelerin yerini yeni ölçütler almıştır. Gerek içerik olarak gerekse biçimsel açıdan dönüşümlerin yaşandığı mecrada haberin toplanma, doğrulanma ve yazım süreçleri teknolojinin koşullarına göre şekillenmiştir. Bu noktada belirli bir sistem içerisinde oluşturulması gereken haberlerin yazımında kuralsızlıkların olduğunu söylemek mümkündür. Söz konusu probleme istinaden bu araştırmada internet gazeteleri haber yazım kuralları çerçevesinde analiz edilmiştir. Ele alınan yayınlar haber değerleri, başlıklar, yazım teknikleri, görseller ve içerikteki hatalı uygulamalar üzerinden incelenmiştir. Çalışmanın evrenini Türkiye’deki internet gazeteleri oluşturmaktadır.
Bu doğrultuda örneklem olarak Türkiye’de en fazla takip edilen Ensonhaber, Hürriyet, Milliyet, Sözcü, Mynet internet gazeteleri seçilmiştir. Çalışma, 11.06.2021-21.06.2021 tarihleri arasında yayınlanan ve rastgele seçilen haberlerin incelenmesiyle sınırlandırılmıştır. Bu doğrultuda ele alınan haberlerde yazım kurallarına uyulup uyulmadığını ortaya koymak hedeflenmiştir. Ayrıca internet gazetelerindeki kuralsızlığa ve haberlerdeki hatalı yazım biçimlerine dikkat çekmek de temel amaçlar arasında bulunmaktadır. Sonuç olarak gazetelerin başlık, yazım tekniği ve haber değerleri gibi kurallara uymadıkları görülmüştür. Ayrıca yayınların içerik olarak da etik dışı bir habercilik sergiledikleri saptanmıştır. Daha fazla tıklanmak ve reklam almak için kuralların göz ardı edildiği yayınlarda sansasyonel ifadelere, hatalı ve çarpıtılmış içeriklere ağırlık verilmiştir. Bu noktada yazım kurallarına özen gösterilmemesinde de gazetelerin haberleri hızlı yayma ve daha fazla reklam alma kaygılarının etkili olduğunu söylemek mümkündür.

Kaynakça

  • Alexa. (2021, 11 Haziran). Erişim adresi: https://www.alexa.com/topsites/countries/TR.
  • Arsan, E. (2005). Haber ve Habercilik. Ed. S. Alankuş. Gazetecilik ve Habercilik (s. 137-152). İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yayınları.
  • Atabek, Ü. (2003). İletişim Teknolojileri ve Yerel Medya için Olanaklar. Ed. S. Alankuş. Yeni İletişim Teknolojileri ve Medya (ss. 61-91). İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yayınları.
  • Aydın Ş. O. (2011). Teknoloji, Haber, Nesnellik: Yeni Medya Üzerine Tartışma Notları. Ed. Z. Hepkon. İletişim ve Teknoloji (ss. 103-120). İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi.
  • Aydoğan, D. (2013). Türkiye’de Dijital Gazetecilik: Habertürk ve Hürriyet Gazeteleri Örneği. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 3 (3), 26-40.
  • Beyers, H. (2004). Interactivity and Online Newspapers: A Case Study on Discussion Boards. Convergence. 10 (4), 11-20.
  • Binark, M. & Bayraktutan, G. (2013). Ayın Karanlık Yüzü: Yeni Medya ve Etik. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Bulunmaz, B. (2011). İnternet Gazeteciliğinin Medya Dünyası İçindeki Rolü ve Ekonomik Boyutları. Marmara İletişim Dergisi. (18), 27-46.
  • Bülbül, A. R. (2000). Genel Gazetecilik Bilgileri. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Bülbül, A. R. (2001). Haberin Anatomisi ve Temel Yaklaşımlar. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Castells, M. (2000). The Rise of Network Society. UK: Blackwell Publishers.
  • Çetinkuş, H. & Keleş, N. (2018). Muhabir, Habercinin Temel Kitabı. Ankara: Anadolu Ajansı Yayınları.
  • Deuze, M, Bruns, A. & Neuberger, C. (2007). Preparing For An Age Of Participatory News. Journalism Practice. (1) 3, 322-338.
  • Dijk, J. V. (2016). Ağ Toplumu. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Dursun, Ç. (2005). Haber ve Habercilik/Gazetecilik Üzerine Düşünmek. Ed. S. Alankuş. Gazetecilik ve Habercilik (ss. 69-90). İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yayınları.
  • Erdoğan, İ. (2014). Yeni Medya Gazeteciliğinde Etik Bir Paradigma Belirlemenin Kapsamı ve Sınırları. Ed. E. E. Baştürk Akça. Yeni Medya Yeni Pratikler Yeni Olanaklar (ss. 79-102). Kocaeli: Umuttepe Yayınları.
  • Eryılmaz, T. (2005). Muhabirliğe Kısa Bir Bakış. Ed. S. Alankuş. Gazetecilik ve Habercilik (ss. 153-167). İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yayınları.
  • Garrison, B. (1997). Online Services Internet in 1995 News Rooms. Newspapers Reserach Journal. 18 (3-4), 79-93.
  • Girgin, A. & Özay, S. (2013). Haber Yazmak. İstanbul: Der Yayınları.
  • Gürcan H. İ. & Birsen H. (2001). Haberin İnternette Yeni Bir Görünümü: Portallarda Haber. VI. Türkiye’de İnternet Konferansı. 9-11 Kasım 2000. İstanbul: Askeri Müze Harbiye Kültür Sitesi.
  • Gürcan, H. (2012). İnternet Haberciliğinde Yazım Tekniği Yaklaşımları. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi. 1 (12), 27-54.
  • Herbert, J. (2000). Journalism in The Digital Age. Oxford: Focal Press.
  • Knox, J. (2007). Visual-Verbal Communication on Online Newspaper Home Pages. Visual Communication. (6) 1, 19-53.
  • Köse, H. (2007). Alternatif Medya. İstanbul: Yirmidört Yayınevi.
  • Pangrazio, L. (2018). What’s New abaout Face News? Critical Digital Literacies in an Era of Fake News, Post-Truth and Clickbait. Páginas de Educación. 11 (1), 6-12.
  • Pavlik, J. V. (2013). Yeni Medya ve Gazetecilik. Çev. M. Demir & B. Kalsın. Ankara: Phonix.
  • Poe, M. T. (2015). İletişim Tarihi. İstanbul: Islık Yayınları.
  • Schlapp, H. (2013). Gazeteciliğe Giriş. Ankara: Vestfalya Yayımevi.
  • Spence, E. H. & Quinn, A. (2008). Information Ethics as a Guide for New Media. Journal of Mass Media Ethics. (23), 264-279.
  • Tayfur, G. (2018). Haber Toplama, Yazma ve Yayınlama Teknikleri. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Tokgöz, O. (2015). Temel Gazetecilik. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Uçak, O. (2018). Dijital Medya ve Gazetecilik. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Yüksel, E. & Gürcan, H. İ. (2005). Haber Toplama ve Yazma. Konya: Tablet Yayınları.
  • Yüksel, E. (2010). Medya ve Habercilik. Konya: Çizgi Kitabevi.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Göksel Basmacı 0000-0002-4640-9819

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 3 Şubat 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 10 Sayı: 21

Kaynak Göster

APA Basmacı, G. (2022). İnternet Gazetelerinin Haber Yazım Kuralları Çerçevesinde Analizi. İstanbul Arel Üniversitesi İletişim Çalışmaları Dergisi, 10(21), 1-23.