Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DAILY LIFE IN TELEVISION MELODRAMAS: A LEADERSHIP ANALYSIS ON THE FINAL SERIES

Yıl 2022, Cilt: 10 Sayı: 21, 137 - 174, 29.06.2022

Öz

One of the important theorists dealing with the concept of everyday life in the world is Henri Lefebvre. Lefebvre examines everyday life with a Marxist perspective and a critical approach. Television has an important place in everyday life approaches. Especially domestic serials broadcast on television have an important function in the process of organizing daily life with commercial interests. The main problem of this study is how the daily life fictionalized in domestic melodrama serials and how "family and private life" and "leisure time", which constitute one of its basic parts, are organized. The sample of the study is the melodrama series called Sadakatsiz, which is broadcast on Kanal D. In this series, it is aimed to examine daily life in terms of "family and private life" and "leisure time" with critical discourse analysis and content analysis methods. In the series, everyday life is approached from the perspective of Henri Lefebvre's critique of capitalism. The data obtained with the sample of the unfaithful series presents us with an alienated daily life intensely devoted to consumption. In terms of both the centrality of the family and the relations maintained, it can be seen that the discourse of the TV series is produced within the dominant/ traditional discourse and the social structure and values of capitalism are preserved in the family and private life. Family and private life are shaped within the universe of consumption. In the series, it is seen that leisure time constitutes an important part of daily life. In their spare time, the characters do not tend to practices that will improve themselves and their creativity, and are intensely represented by activities that alienate them from their selves. A lifestyle devoted to entertainment and consumption is produced in the series.

Kaynakça

  • Abisel, N., Arslan, U.T., Behçetoğulları, P., Karadoğan, A., Öztürk, S.R., Ulusay, N. (2005). Çok Tuhaf Çok Tanıdık, Vesikalı Yarim Üzerine. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Agocuk, P. (2015). Türk Sineması’nda Melodram: “Seven Ne Yapmaz” Filmi Üzerinden Yeşilçam Sineması’nda Melodramın Kodlarının Çözümlenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8 (40), 562-576.
  • Atabek, Ü. (2007). İletişim Çalışmalarının Olağan Yöntemi. G. Şendur Atabek ve Ü. Atabek (der.) içinde. Medya Metinlerini Çözümlemek (1-17). Ankara: Siyasal Kitabevi Yayınları.
  • Bayer, A. (2013). Değişen Toplumsal Yapıda Aile. Şırnak Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2013/2 yıl: 4 cilt: IV sayı: 8.
  • Cereci, S. (2014). Türk Televizyon Dizilerinin Küresel Başarısı: Evrensel İnsan Yaklaşımı. International Journal of Social Science, 28, Autumn II, 1-12.
  • Durna, T. ve Kubilay, Ç. (2010). Söylem Kuramları ve Eleştirel Söylem Çözümlemeleri. T. Durna (der.) içinde. Medyadan Söylemler (47-81). İstanbul: Libra Kitapçılık.
  • Elsaesser, T. (2014). From Dysfunctional Families to Productive Pathologies: Melodrama Trauma Mind-Games. Journal Of The Movıng Image. (http://jmionline.org/articles/2014/from_dysfunctional_families_to_productive_pathologies_melodrama_trauma.pdf, Erişim tarihi: 13.10.2019).
  • Epik, T. M., Çiçek, Ö. ve Altay, S. (2017). Bir Sosyal Politika Aracı Olarak Tarihsel Süreçte Ailenin Değişen/Değişmeyen Rolleri. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi. 17(38), 35-58.
  • Fairclough, N. (1993). Critical discourse analysis and the marketization of public discourse: The universities. Discourse & Society 4 (2):133-168.
  • Feuer, J. (2005). Genre Study and Television. R. C. Allen (editör). Channels of Discourse, Reassembled. New York and London: Routledge.
  • Gledhill, C. (1997). Genre and Gender: The Case of Soap Opera. Stuart Hall (edt.). Representation: Cultural Representation and Signifying Practices. London: Sage, 337-386.
  • Hansen, A. (2003). İçerik Çözümlemesi. M. S. Çebi (der.) içinde. İletişim Araştırmalarında İçerik Çözümlemesi (49-102). Ankara: Alternatif Yayınları.
  • İnal, A. (2001, Şubat). Televizyon, Tür ve Temsil. A. Kartarı, D. Beybin Kejanlıoğlu (Ed.). Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Yıllık 1999 Mahmut Tali Öngören’e Armağan. Özel Sayı: “Sinema ve Televizyon”, Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi, 255-286.
  • Kaya, R. (2016). İktidar Yumağı. Medya-Sermaye-Devlet. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Küçükerdoğan, B. (2009). Kültür ve Televizyon. B. Küçükerdoğan (Edt.). Televizyon ve… Ankara: Ütopya Yayınları, 69-109.
  • Lefebvre, H. (2015). Gündelik Hayatın Eleştirisi II. (Çev. I. Ergüden), İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Lefebvre, H. (2016). Modern Dünyada Gündelik Haya. (Çev. I. Gürbüz). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Lefebvre, H. (2017a). Gündelik Hayatın Eleştirisi I. (Çev. I. Ergüden). İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Lefebvre, H. (2017b). Gündelik Hayatın Eleştirisi III ( Çev. I. Ergüden). İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Mutlu, E. ( 1991). Televizyonu Anlamak. Ankara: Gündoğan Yayınları.
  • Ozankaya, Ö. (1979), Toplum Bilimine Giriş. Ankara: Ankara Üniversitesi Siyasal Bilimler Fakültesi Yayınları.
  • Özel, S. (2019). Televizyon Taksonomisi: Program Türleri ve Formatlar Üzerine Yaklaşımlar. İ. Erdoğan (Ed.). Türkiye’de Televizyon Formatları. İstanbul Doruk Yayınları, 13-49.
  • Postman, N. ( 2010). Televizyon Öldüren Eğlence. (Çev. O. Akınhay ). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Sobchack, T.ve Sobchack, V. C (1980): An Introduction to Film. Boston, MA: Little, Brown & Co.
  • Tunalı, D. (2006). Batı’dan Doğuya Hollywood’dan Yeşilçam’a Melodram. Ankara: Aşina Kitaplar.

Televizyon Melodramlarında Gündelik Yaşam: Sadakatsiz Dizisi Üzerine Lefebvreci Bir Çözümleme

Yıl 2022, Cilt: 10 Sayı: 21, 137 - 174, 29.06.2022

Öz

Dünyada, gündelik yaşam kavramını ele alan önemli teorisyenlerden birisi Henri Lefebvre’dir. Lefebvre gündelik yaşamı Marxist bir perspektifle ve eleştirel bir yaklaşımla irdeler. Gündelik yaşam yaklaşımlarında televizyonun önemli bir yeri vardır. Özellikle televizyonda yayınlanan yerli diziler, gündelik yaşamın tecimsel çıkarlarla örgütlenmesi sürecinde önemli bir işlev taşır. Yerli melodram dizilerinde kurgulanan gündelik yaşam ve onun temel parçalarından birini oluşturan “aile ve özel yaşam” ile “boş zamanın” nasıl organize edildiği, bu çalışmanın temel problemini oluşturmaktadır. Çalışmanın örneklemi Kanal D’de yayınlanmakta olan Sadakatsiz adlı melodram dizisidir. Bu dizide gündelik yaşamın “aile ve özel yaşam” ve “boş zaman” açısından eleştirel söylem analizi ve içerik analizi yöntemleri ile irdelenmesi hedeflemektedir. Dizide gündelik yaşama Henri Lefebvre’nin kapitalizm eleştirisi perspektifinden yaklaşılmıştır. Sadakatsiz dizisi örneklemi ile elde edilen veriler bize yoğunlukla tüketime adanmış ve yabancılaşmış bir gündelik yaşam sunmaktadır. Gerek ailenin merkeziliği gerekse sürdürülen ilişkiler açısından bakıldığında, dizi söyleminin egemen/ geleneksel söylem içinde üretildiği ve kapitalizmin toplumsal yapı ve değerlerinin aile ve özel yaşamda korunmakta olduğu görülebilir. Aile ve özel yaşam, tüketim evreni içinde biçimlendirilir. Dizide boş zamanın ise gündelik yaşamın önemli bir bölümünü oluşturduğu görülmektedir. Boş zaman içinde karakterler kendilerini ve yaratıcılıklarını geliştirecek pratiklere yönelmemekte ve yoğun olarak onları benliklerine yabancılaştırıcı etkinliklerle temsil edilmektedir. Dizide daha çok eğlence ve tüketime adanmış bir yaşam tarzı üretilmektedir

Kaynakça

  • Abisel, N., Arslan, U.T., Behçetoğulları, P., Karadoğan, A., Öztürk, S.R., Ulusay, N. (2005). Çok Tuhaf Çok Tanıdık, Vesikalı Yarim Üzerine. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Agocuk, P. (2015). Türk Sineması’nda Melodram: “Seven Ne Yapmaz” Filmi Üzerinden Yeşilçam Sineması’nda Melodramın Kodlarının Çözümlenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8 (40), 562-576.
  • Atabek, Ü. (2007). İletişim Çalışmalarının Olağan Yöntemi. G. Şendur Atabek ve Ü. Atabek (der.) içinde. Medya Metinlerini Çözümlemek (1-17). Ankara: Siyasal Kitabevi Yayınları.
  • Bayer, A. (2013). Değişen Toplumsal Yapıda Aile. Şırnak Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2013/2 yıl: 4 cilt: IV sayı: 8.
  • Cereci, S. (2014). Türk Televizyon Dizilerinin Küresel Başarısı: Evrensel İnsan Yaklaşımı. International Journal of Social Science, 28, Autumn II, 1-12.
  • Durna, T. ve Kubilay, Ç. (2010). Söylem Kuramları ve Eleştirel Söylem Çözümlemeleri. T. Durna (der.) içinde. Medyadan Söylemler (47-81). İstanbul: Libra Kitapçılık.
  • Elsaesser, T. (2014). From Dysfunctional Families to Productive Pathologies: Melodrama Trauma Mind-Games. Journal Of The Movıng Image. (http://jmionline.org/articles/2014/from_dysfunctional_families_to_productive_pathologies_melodrama_trauma.pdf, Erişim tarihi: 13.10.2019).
  • Epik, T. M., Çiçek, Ö. ve Altay, S. (2017). Bir Sosyal Politika Aracı Olarak Tarihsel Süreçte Ailenin Değişen/Değişmeyen Rolleri. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi. 17(38), 35-58.
  • Fairclough, N. (1993). Critical discourse analysis and the marketization of public discourse: The universities. Discourse & Society 4 (2):133-168.
  • Feuer, J. (2005). Genre Study and Television. R. C. Allen (editör). Channels of Discourse, Reassembled. New York and London: Routledge.
  • Gledhill, C. (1997). Genre and Gender: The Case of Soap Opera. Stuart Hall (edt.). Representation: Cultural Representation and Signifying Practices. London: Sage, 337-386.
  • Hansen, A. (2003). İçerik Çözümlemesi. M. S. Çebi (der.) içinde. İletişim Araştırmalarında İçerik Çözümlemesi (49-102). Ankara: Alternatif Yayınları.
  • İnal, A. (2001, Şubat). Televizyon, Tür ve Temsil. A. Kartarı, D. Beybin Kejanlıoğlu (Ed.). Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Yıllık 1999 Mahmut Tali Öngören’e Armağan. Özel Sayı: “Sinema ve Televizyon”, Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi, 255-286.
  • Kaya, R. (2016). İktidar Yumağı. Medya-Sermaye-Devlet. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Küçükerdoğan, B. (2009). Kültür ve Televizyon. B. Küçükerdoğan (Edt.). Televizyon ve… Ankara: Ütopya Yayınları, 69-109.
  • Lefebvre, H. (2015). Gündelik Hayatın Eleştirisi II. (Çev. I. Ergüden), İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Lefebvre, H. (2016). Modern Dünyada Gündelik Haya. (Çev. I. Gürbüz). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Lefebvre, H. (2017a). Gündelik Hayatın Eleştirisi I. (Çev. I. Ergüden). İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Lefebvre, H. (2017b). Gündelik Hayatın Eleştirisi III ( Çev. I. Ergüden). İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Mutlu, E. ( 1991). Televizyonu Anlamak. Ankara: Gündoğan Yayınları.
  • Ozankaya, Ö. (1979), Toplum Bilimine Giriş. Ankara: Ankara Üniversitesi Siyasal Bilimler Fakültesi Yayınları.
  • Özel, S. (2019). Televizyon Taksonomisi: Program Türleri ve Formatlar Üzerine Yaklaşımlar. İ. Erdoğan (Ed.). Türkiye’de Televizyon Formatları. İstanbul Doruk Yayınları, 13-49.
  • Postman, N. ( 2010). Televizyon Öldüren Eğlence. (Çev. O. Akınhay ). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Sobchack, T.ve Sobchack, V. C (1980): An Introduction to Film. Boston, MA: Little, Brown & Co.
  • Tunalı, D. (2006). Batı’dan Doğuya Hollywood’dan Yeşilçam’a Melodram. Ankara: Aşina Kitaplar.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Esma Gökmen 0000-0002-9327-4558

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 3 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 10 Sayı: 21

Kaynak Göster

APA Gökmen, E. (2022). Televizyon Melodramlarında Gündelik Yaşam: Sadakatsiz Dizisi Üzerine Lefebvreci Bir Çözümleme. İstanbul Arel Üniversitesi İletişim Çalışmaları Dergisi, 10(21), 137-174.