Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KAPİTALİST DÜNYADA POSTMODERN TÜKETİM: PARA AVCISI (THE WOLF OF WALL STREET) ÖRNEĞİ

Yıl 2022, Cilt: 10 Sayı: 22, 199 - 224, 26.12.2022

Öz

Ekonomi tabanlı sistem, tüketim kültürünü küresel bazda yaymayı ve metalara insani duyguları atfederek post-modern bağlamda tüketim odaklı kimlik ve toplum yarattıkları vurgulanmaktadır. Kapitalist bağlantılı post-modern perspektiften bakıldığında, ürünlerin birikiminin mübadele değerinin zaferine yol açtığı gibi tüketim ile üretim bandının yer değiştirmesiyle tüketim odaklı gösteri, imaj dünyasının oluştuğu belirtilmektedir. Tüketim ve yeniden tüketim olgusunun insanları bireyselleştirdiği gibi tüketimvari varoluş sunduğu görülmektedir. Bu noktada post- modern sisteminin bireyselleşme politikaları küresel bazda işlenmesi, tüketim odaklı kültürün oluşmasına temel hazırlamıştır. Bu çalışma ‘Para Avcısı' (TheWolf Of Wall Street) filmini göstergebilim yöntemiyle çözümlemeye çalışılarak, post-modern bağlamında tüketim kültürünü açıklamayı amaçlamaktadır. Çalışmanın sonucunda post-modern dünyasının örneklem nezdinde günümüz tüketim kültürünün gösteri-imaj bağlamında oluşmasında etkili olduğu ve aynı zamanda oluşan gösteri-imaj rollerin tüketildiği görülmüştür.

Kaynakça

  • Baritci, F. & Fidan, Z. (2018). Sosyal Ağlarda Benlik Sunumuna Dair Bir Distopya: Black Mirror Dizisi Örneği. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences, (54), 37-63.
  • Barthes, R. (2012). The Eiffel Tower, AAFiles, (64), 112-131
  • Baudrillard, J. (2003). Simülakrlar ve Simülasyon. (1.Baskı) (Çev. O. Adanır). Ankara: Doğu Batı.
  • Bauman, Z. (2011). Postmodern Etik. (2. Baskı) (Çev. A. Türker). İstanbul: Ayrıntı.
  • Bayhan, V. (2011). Tüketim Toplumunda Bireyin Ontolojik Mottosu: “Tüketiyorum Öyleyse Varim”. Istanbul Journal of Sociological Studies, (43), 221- 248.
  • Beyaz, R., Karakuş Umar, E. & Kılıçarslan, Ş. (2020). Toplumsal Cinsiyet Rolleri ve Tüketim Kültürü. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 34 (4), 1311-1331.
  • Civelek, M. (2020). Göstergebilimin Kuramsal Açıdan İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma. Alanya Akademik Bakış, 4 (3), 771-784.
  • Çağlar, B. (2012). Bir İletişim Biçimi Olarak Göstergebilim. LAÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 3 (2), 22-34.
  • Çakı, C. (2020). Nazi Almayası’nda “Lord-Haw-Haw” Radyo Propagandasına Karşı İngiltere’nin “Nasti News” Kısa Film Propagandası Üzerine İnceleme, TRT Akademi, 5 (9), 334-355.
  • Çakı, C. (2018). Birinci Dünya Savaşı’ndaki Alman Propaganda Kartpostallarında Kullanılan Karikatürlerde Türklerin Sunumunun Göstergebilimsel Açıdan İncelenmesi, Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 29, 73-94.
  • Dal, N. E. (2017). TÜKETİM TOPLUMU VE TÜKETİM TOPLUMUNA YÖNELTİLEN ELEŞTİRİLER ÜZERİNE BİR TARTIŞMA. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9 (19), 1-21.
  • Debord, G. (1996). Gösteri Toplumu. (1. Baskı). (Çev. A. Ekmekçi, O. Taşkent). İstanbul: Ayrıntı.
  • Demirel, S. &Yegen, C. (2015). Tüketim, Postmodernizm ve Kapitalizm Örgüsü. Ankara Üniversitesi İlef Dergisi, 2 (1), 115-138.
  • Duman, Z. (2016). Tüketimci Kapitalizmin ve Tüketim Kültürünün Eleştirisi. Sosyoloji Dergisi, (33), 15-36.
  • Featherstone, M. (1991). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. (Çev: Küçük, M.).
  • Funk, R. (2004). Ben ve Biz Postmodern İnsanın Psikanalizi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. 3. Baskı. 2013. (Çev:Tanteri, Ç.).
  • Gazi, M.A. (2020). Vietnam -Amerika Şavaşı’nda ABD’ye Yönelik Propaganda Amaçlı Vietnam Radyo Yayıncılığı: Hanoi Hannah’ın Radyo Yayınları Üzerine Bir İnceleme, TRT Akademi, 5 (9), 204-221.
  • Gülada, M.O. ve Çakı, C. (2019). İkinci Dünya Savaşı’nda Sovyet Partizanlara Yönelik Hazırlanan Propaganda Posterleri Üzerine İnceleme, Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6 (17), 123-143.
  • Hatipler, M. (2017). Postmodernizm, Tüketim, Popüler Kültür ve Medya. Bilgi Sosyal Bilimler Dergisi, (1), 32-50.
  • Kahraman, H. B. (2007). Postmodernite ile Modernite Arasında Türkiye. Istanbul: Agora Kitaplığı.
  • Kalelioğlu, M. (2021). Göstergebilim Kuramının Genel Bir Değerlendirmesi, Türkiye’deki Yeri ve Önemi. Söylem Filoloji Dergisi, 6 (1), 189-200.
  • Kırılmaz, H. &Ayparçası, F. (2016). Modernizm ve Postmodernizm Süreçlerinin Tüketim Kültürüne Yansımaları. İnsan ve İnsan, 3 (8), 0-0.
  • Lyotard, J.F. (2013). Postmodern Durum. (1. Baskı). (Çev. İ. Birkan). Ankara: BilgeSu.
  • Marx, K. (1976). Ekonomi Politiğin Eleştirisine Katkı (4. Baskı) (Çev. S. Belli). Ankara: Sol.
  • Özdemir, Y., Özdemir, E., & Aktaş, U. (2008). Postmodernite ve Etnisite. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2), 325-336.
  • Sağlam, M. (2019). Medya ve Tüketici Davranışları: Üniversite Öğrencileri Üzerinde Nitel Bir Araştırma. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 2 (1), 35-61.
  • Şahan, S. (2020). Sovyetler Birliği’nde Batı Blok’unun Radyo Yayınlarının Karikatürler Üzerinden Eleştirisi, TRT Akademi, 5 (9), 270-290.
  • Şan, M. K. &Hira, İ. (2004). Modernlik ve Postmodernlik Bağlamında Tüketim Toplumu Kuramları. Bilgi Sosyal Bilimler Dergisi, (8), 1-19.
  • Tutan, M. U. (2010). An Historical and Theoretical Approach to the Instability Between Production and Consumption at Capitalist Mode of Production. Ege Academic Review, 10 (3), 773-790.
  • Yaylagül, L. (2006). Kitle İletişim Kuramları Egemen ve Eleştirel Yaklaşımlar. (1.Baskı). Ankara: Dipnot.
  • Yaylagül, Ö. (2015). Göstergebilim ve Dilbilim. Hece Yayınları ve Dergileri.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Süleyman Şahan 0000-0001-5137-0317

Ali Okan Demir 0000-0003-4609-2855

Yayımlanma Tarihi 26 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 16 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 10 Sayı: 22

Kaynak Göster

APA Şahan, S., & Demir, A. O. (2022). KAPİTALİST DÜNYADA POSTMODERN TÜKETİM: PARA AVCISI (THE WOLF OF WALL STREET) ÖRNEĞİ. İstanbul Arel Üniversitesi İletişim Çalışmaları Dergisi, 10(22), 199-224.