Seçimler öncesi kamuoyu araştırmaları, siyasal eğilimleri belirlemek için kullanılmaktadır. Kamuoyu araştırma şirketleri birçok farklı teknik kullanarak toplumdaki siyasal görüşlerin yönü hakkında seçim öncesi bilimsel dayanakları bulunan tahminlerini paylaşmaktadır. Adaylar ve seçmen açısından kamuoyu eğilimlerinin değerlendirilmesinde ve kamuoyunun bilgilendirilmesinde rol oynayan kamuoyu araştırma sonuçları, seçmen iradesinin hangi yönünde olduğuna dair önemli bir boşluğu doldurmakta, hatta seçmene yol gösterebilmektedir. 14 Mayıs 2023 Cumhurbaşkanlığı seçimleri öncesinde yapılan ve seçim sonrası kesin sonuçlara oranla büyük hata paylarına sahip kamuoyu araştırmaları bu makalenin konusunu oluşturmaktadır. Yapmış olduğumuz çalışmada öncelikle kamuoyu kavramı açıklanmış ve kamuoyu araştırmalarının tarihsel gelişimi üzerinde durulmuştur. Daha sonra Türkiye’de kamuoyu araştırmaları ve gelişim süreçlerine değinilmiştir. Bu çalışmada asıl olarak 14 Mayıs 2023 Cumhurbaşkanlığı seçimi ve kamuoyu araştırmaları üzerine bir değerlendirme ortaya konulmaya çalışılmıştır. Çalışmada araştırma şirketlerinin Nisan ve Mayıs aylarına ait kendi internet sitesi ve sosyal medya hesaplarında paylaşmış olduğu veriler kullanılmıştır. Bu veriler seçim sonrası cumhurbaşkanlığı seçimi kesin sonuçlarına ve araştırma şirketlerinin yapmış olduğu hata oranlarına göre değerlendirilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 15 Ağustos 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 11 Sayı: 24 |