Araştırma Makalesi

SOSYAL MEDYA VE SENDİKALAR: FACEBOOK ETKİNLİK ANALİZİ

57 - 72, 22.03.2019
https://doi.org/10.4026/isguc.543452

Öz

Sosyal medya, henüz çok kısa bir geçmişi olan, internet tabanlı iletişim platformlarının
oluşturduğu ağlar olarak tanımlanmaktadır. Kısa geçmişine rağmen bugün dünyada üç
milyardan fazla kişi aktif olarak sosyal medya platformlarını kullanmaktadır. Kablosuz
internet erişiminin ve taşınabilir akıllı cihazların yaygınlık kazanmasıyla birlikte sosyal medya sıradan
bir iletişim ağı olmanın ötesine geçmiştir. Çok sayıda insanın kullandığı bu ağlar zamanla mikro
ya da makro iktidar merkezlerine karşı birer örgütlenme alanı olarak kullanılmaya başlanmıştır. Bu
durumun en çarpıcı örnekleri 2011 ile 2014 yılları arasında ortaya çıkan toplumsal protesto hareketleridir.
Arap ülkelerinde başlayan, daha sonra ABD’de ve Avrupa’nın birçok ülkesinde ortaya çıkan
bu toplumsal hareketlerin ortak özelliği, sosyal medyayı bir örgütlenme aracı olarak kullanmalarıdır.
Toplumsal hareketler tarafından örgütlenme aracı olarak kullanılan sosyal medya, işçi sınıfı ve sendikalar
açısından da öğrenilmesi gereken yeni bir zemin olarak değerlendirilmektedir. Bu bağlamda
sosyal medyanın etkin kullanımı, sendikaların geniş kitlelere ulaşmasına ve toplumsal meşruiyetini
yeniden sağlamasına fırsat yaratabilecek dinamikleri içinde barındırmaktadır.

Kaynakça

  • Almagor, Raphael Cohen (2011), “Internet History”, International Journal of Technoethics, Sayı: 2(2), ss. 45-64. Althusser, Louis (2000), İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları, Çev. Yusuf Alp Mahmut Özışık, İstanbul: İletişim Yayınları. Babacan, E. Mehmet (2015), “Yeni Medya Bağlamında Toplumsal Hareketler ve Yeni İnsanın Karakter Analizi”, Folklor/Edebiyat Dergisi, Cilt: 21, Sayı:83. Başlar, Gülşah (2013), “Yeni Medyanın Gelişimi ve Dijitalleşen Kapitalizm”, Akademik Bilişim Konferansı, Antalya-Türkiye. Bennett, Lance (2004), Communicating Global Activism, In W.Van de Donk (ed.), Cyberprotest, New Media, Citizens and Social movements, Londra: Routledge. Binark, Mutlu (2007), Yeni Medya Çalışmaları, Ankara: Dipnot Yayınları. Bozkurt, Ömer & Ergun, Turgay & Sezen, Seriye (2008), Kamu Yönetimi Sözlüğü, Ankara: Todaie. Çam, Şerife (2006), Medya Çalışmalarında İdeoloji Yaklaşımlarına İlişkin Epistemolojik Ve Yöntemsel Sorunlar (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Gazetecilik Anabilim Dalı. Castells, Manuel (1997), The power of Identity, The Information Age: Economy, Society and Culture, 2. Cilt, Oxford: Blackwell. Castells, Manuel (2008), Ağ Toplumunu Yükselişi, 2. Baskı, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Choudhury, Nupur (2014), “World Wide Web and Its Journey from Web 1.0 to Web 4.0”, International Journal of Web & Semantic Technology, Sayı: 5 (6), ss. 8096-8100. Collier, Ruth B. & Mahoney, James (1997), “Adding collective actors to collective outcomes: Labor and recent democratization in South America and Southern Europe”, Comparative Politics, Vol. 29 (2), pp. 285-303. Coward, Rosalind, & Ellis, John. (1985), Dil ve Maddecilik- Semiyolojideki Gelişmeler ve Özne Teorisi, Çev. Eser Tarım. İstanbul: İletişim Yayınları. ÇSGB (2015), Yıllar İtibarıyla İmzalanan Toplu İş Sözleşmeleri, http://www.csgb.gov.tr/media/3248/t%- C4%B0s.pdf, 15.12.2017. ÇSGB (2018), İşçi ve Sendika Üye Sayıları 2018 Ocak İstatistiği, https://www.csgb.gov.tr/media/8122/resm% C4%B0-gazete-20180131-4.pdf, 16.07.2018. Darlington, Ralph (2002), “Left Wing Activism and Union Organization”, Capital and Class, Sayı: 76, ss. 95-126. Dijck, Van Jose (2009), “Users Like You? Theorizing Agency in User-Generated Content”, Media, Culture & Society, Sayı: 31(1), ss. 41-58. Dursun, Çiler (2001), Tv Haberlerinde İdeoloji, Ankara: İmge Yayınları. Eijkman, Henk (2008) “Web 2.0 as a Non-foundational Network-centric Learning Space”, Campus Wide Information Systems, Sayı: 25(2), ss. 93-104. Erdoğan, İrfan & Alemdar, Korkmaz (2002), Öteki Kuram, Ankara: Erk Yayınları. Fiske, John (2003), İletişim Çalışmalarına Giriş, Çev. Süleyman İrvan Ankara: Bilim ve Sanat. Fuchs, Christian (2016), Sosyal Medya Eleştirel Bir Giriş, Çev. Diyar Saraçoğlu & İlker Kalaycı, İstanbul: Notabene Yayınları. Gencer, Yeliz (2015), “Sosyal Medya Ağlarında Örgütlenme: Dijital Aktivizmin Toplumsal Dönüşüme Yansımaları”, E-journal of Intermedia, Sayı: 2(2), ss. 505-522. Gencer, Yeliz (2015), “Sosyal Medya Ağlarında Örgütlenme: Dijital Aktivizmin Toplumsal Dönüşüme Yansımaları”, E-journal of Intermedia, Sayı: 2(2), ss. 505-522. Gerbaudo, Paolo (2012), Tweets and the Streets Social Media and Contemporary Activism, London: Pluto Press. Global Social Media Research (2018), https://www. smartinsights.com/social-media-marketing/social- media-strategy/new-global-social-media-research/, 17.01.2018. Grabelsky, Jeffrey & Hurd, Richard (1994), Reinventing an Organizing Union: Strategies for Change, Industrial Relations Research Association Serıes Proceedings of the Forty-Sixth Annual Meeting, Boston: Industrial Relations Research Association. Gürçınar, Pınar (2015), “Althusser ve Marks’ın İdeoloji Kavramlarının Karşılaştırılması”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Sayı:41, Cilt:8, ss. 449-457. Haenlein, Michael & Kaplan, Anderas M. (2010), “Users Of The World, Unite! The Challenges And Opportunities Of Social Media”, Business Horizons, Sayı: 53, ss. 59-68. Hall, Stuart (2005), Kültür, Medya ve İdeolojik Etki, Medya, İktidar, İdeoloji, Çev. Mehmet Küçük, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınevi. Hwang, Junseok & Altmann, Jörn & Kim, Kibae (2009), “The Structural Evolution of The Web2.0 Service Network, Online Information Review, Sayı: 33(6), ss. 1040-1057. Jevkins, Henry & Ford, Sam & Green, Joshua (2013), Spreadable Media: Creating Value and Meaning In a Networked Culture, New York: New York University Press. Jevkins, Henry (2009), If It Doesn’t Spread, It’s Dead (Part Eight): The Value of Spreadable Media, http:// henryjenkins.org/blog/2009/02/if_it_doesnt_spread_ its_dead_p_7.html, 30.01.2018. Göker, Gamze (2016), Yeni Medya Çalışmaları II. Ulusal Kongre Kitabı, İstanbul: Alternatif Bilişim Derneği. Kazancı, Metin (2002), “Althusser, İdeoloji ve İletişimin Dayanılmaz Ağırlığı”, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, Sayı: 57-1, ss. 55-87. Lee, Eric (2008), How the Internet makes union organizing harder, http://www.ericlee.info/2008/02/how_ the_internet_makes_union_o.html, 25.12.2016. Lordoğlu, Kuvvet (2004), “Türkiye’de Mevcut Bazı Sendikaların Liderlik ve Yönetim Anlayışları ve Bazı Sendikal Sorunlardan Örnekler”, Çalışma ve Toplum, Sayı: 1, ss. 81-96. Lucio, Miguel Martínez (2003), “New Communication Systems And Trade Union Politics: A Case Study of Spanish Trade Unions and The Role of The Internet”, Industrial Relations Journal, Sayı: 34(4), ss. 334-346. Magone, José M. (2001), Iberian trade unionism: Democratization under the impact of the European Union, New Brunswick, NJ: Transaction Publishers. Marshall, T. E. (1991), Citizenship and Social Class, London: Pluto Press. Marx, F. Karl & Engels, Friedrich (1992), Alman İdeolojisi, Çev. Sevim Belli, Ankara: Sol Yayınları. McQuail, Denis (2009), Mcquail’s Mass Communication Theory. London: SAGE Publications. OECD (2017), Trade Union Density, https://stats. oecd.org/Index.aspx?DataSetCode=UN_DEN, 20.11.2017. O’Reilly, Tim (2005), What Is Web 2.0, http://www.oreilly. com/pub/a/web2/archive/what-is-web-20.html, 25.11.2017. Özdemir, Y. Gamze (2014), Emek ve Teknoloji: Türkiye’de Sendikalar ve Yeni İletişim Teknolojileri, Ankara: Tan Kitabevi Yayınları. Özuğurlu, Metin (2008), “Yeni Proleterleşme Dalgasını Önce Formu: Toplumsal Hareket Sendikacılığı”, Sendikal Kriz Yaklaşımları, (Ed. Fikret Sazak), Ankara: Epos Yayınları. Rueschemeyer, Dietrich & Stephens John D & Stephens, Evelyne H (1992), Capitalist Development and Democracy, Cambridge: Polity. Sazak, Fikret (2007), Türkiye’de Sendikal Kriz ve Sendikal Arayışlar, Ankara: Epos Yayınları. Shostak Arthur B. (2015), The Cyberunion Handbook: Transforming Labor Through Computer Technology, New York: Routledge. Tapscott, Don & Williams, Anthony D (2007), Wikinomics: How Mass Collaboration Changes Everything, New York: Penguin. Tokol, Aysen (2017), Endüstri İlişkilerinde Yeni Gelişmeler, Bursa: Dora Yayınevi. Uçkan, Banu & Kağnıcıoğlu, Deniz (2004), Endüstri İlişkileri, Eskişehir: Açıköğretim Fakültesi Yayını. Valenzuala, J. Samuel (1989), “Labor Movements in Transitions to Democracy: A Framework for Analysis”, Comparative Politics, Sayı: 21 (4), ss. 445.472. Vegh, Sandor (2003), Classifying Forms of Online Activism, In M. McCaughey & M. D. Ayers, Cyberactivism, Londra: Routledge. Yeates, Nicola (2002), “Globalization and Social Policy From Global Neoliberal Hegemony to Global Political Pluralism”, Global Social Policy, Vol. 2(1), pp. 69-91.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Yazarlar

Hüseyin Sevgi

Yayımlanma Tarihi 22 Mart 2019

Kaynak Göster

APA Sevgi, H. (t.y.). SOSYAL MEDYA VE SENDİKALAR: FACEBOOK ETKİNLİK ANALİZİ. ISGUC The Journal of Industrial Relations and Human Resources57-72. https://doi.org/10.4026/isguc.543452
AMA Sevgi H. SOSYAL MEDYA VE SENDİKALAR: FACEBOOK ETKİNLİK ANALİZİ. isguc.:57-72. doi:10.4026/isguc.543452
Chicago Sevgi, Hüseyin. “SOSYAL MEDYA VE SENDİKALAR: FACEBOOK ETKİNLİK ANALİZİ”. ISGUC The Journal of Industrial Relations and Human Resourcest.y., 57-72. https://doi.org/10.4026/isguc.543452.
EndNote Sevgi H SOSYAL MEDYA VE SENDİKALAR: FACEBOOK ETKİNLİK ANALİZİ. ISGUC The Journal of Industrial Relations and Human Resources 57–72.
IEEE H. Sevgi, “SOSYAL MEDYA VE SENDİKALAR: FACEBOOK ETKİNLİK ANALİZİ”, isguc, ss. 57–72, doi: 10.4026/isguc.543452.
ISNAD Sevgi, Hüseyin. “SOSYAL MEDYA VE SENDİKALAR: FACEBOOK ETKİNLİK ANALİZİ”. ISGUC The Journal of Industrial Relations and Human Resources. t.y. 57-72. https://doi.org/10.4026/isguc.543452.
JAMA Sevgi H. SOSYAL MEDYA VE SENDİKALAR: FACEBOOK ETKİNLİK ANALİZİ. isguc.;:57–72.
MLA Sevgi, Hüseyin. “SOSYAL MEDYA VE SENDİKALAR: FACEBOOK ETKİNLİK ANALİZİ”. ISGUC The Journal of Industrial Relations and Human Resources, ss. 57-72, doi:10.4026/isguc.543452.
Vancouver Sevgi H. SOSYAL MEDYA VE SENDİKALAR: FACEBOOK ETKİNLİK ANALİZİ. isguc. :57-72.