İslam
dininde beş vakit farz namazın toplu halde kılınması, Hz. Peygamber tarafından
önemle üzerinde durulmuş bir ibadet şeklidir. Vakit namazlarının cemaatle
kılınmasına verilen önem bu şekilde toplu ibadetin farz, vacip veya sünnet
olduğuna dair içtihatları ortaya çıkarmıştır. Bu hükümleri toplum (kifâî) ve fert (aynî) açısından
ayıranlar da olmuştur.
Cemaatle
namaz ile ilgili bu ihtilafların temelinde rivayet edilen hadislerin farklı
şekilde değerlendirilmesi yatmaktadır. Hadislerin bir kısmından cemaatle
namazın bir gereklilik olduğu ortaya çıkmakta iken, diğerleri cemaatle namazın
ferdi namaza üstün olduğuna işaret etmektedir. Fukahâ tarafından toplumda artan
şekilde görülen genel ahlaki yozlaşma gerekçesi ile kadınların cami
cemaatlerine katılmalarına soğuk bakılmıştır.
Beş vakit
namazın mescitlerde ikamesi ise, şart olmayıp, sünnettir. Cemaatle namazın
müstehap ve mekruh görüldüğü durumlarda ise, cemaatin sağladığı birlik ruhunun
korunmasının amaçlandığı görülmektedir.
Fakihler,
ilgili hadislerdeki durumlara kıyas yaparak, bazı doğal olayları, sağlık
problemlerini ve kişiye ciddi zarar verecek ya da huzurunu bozacak durumları,
mescitlerdeki cemaate katılmaya mazeret olarak görmüşlerdir.
Performing
the five daily prayers in congregation (jamaat) is a ritual that was
accentuated by the Prophet Muhammad (pbuh). The importance given introduced
various opinions on whether performance in congregation is fard, wajeeb or
sunnah. Some has classified those acts as collective (kifai) and individual
(ayni).
Those
disagreements about prayer in congregation are originated from different
evaluation of the narrated hadith. In some of the hadith, prayer in
congregation is arisen as an obligation while in others prayer in congregation
is referred as superior to individual prayer. By the Fukahâ because of
increasingly observed general moral corruption in society, women’s joining the
mosque congregation as unfavorable.
Prayers
of five times in masjids is not obligatory but sunnah. In cases when prayer in
congregation is regarded as mustahab and makrooh, it is seen that protection of
the spirit of unity provided by the congregation is purposed.
Scholars, comparing situations in the related
hadith, have of the opinion that some natural events, health problems, cases
which may cause serious harm to the individual or disturb the peace are excuses
for not participating in congregation
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |