Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

CÜVEYNÎ’NİN “EL-AKİDETÜ’N-NİZAMİYYE” ADLI ESERİNE ÇAĞDAŞ BİR TA’LÎK ÖRNEĞİ

Yıl 2009, Cilt: 1 Sayı: 7-8, 123 - 144, 30.11.2009

Öz

In this article is stated about an exposition (Ta’lik) about “Akidetun’n Ni
zamiyye” which written by Cuveyni. This Ta’lik (exposition) is belong to
Dr. Ahmed Hicazi. It is very important for to advance the Islamic theology
(Kalam) tradition. Because if we don’t know our tradition, we won’t cons
truct our future. As is known, the Tal’iks are very important and useful to
understand the traditional texts. The Dr. Ahmed Hicazi’ tal’ik (exposition) is
the one of the best example. Author who is a Mutezile is to make criticism
the Cuveyni’ book who is an Eş’ari. There are a lot of examples about his
criticisms. Therefore I think the study of Dr. es-Sakka, is answered How a
modern Tal’ik will be?

Kaynakça

  • Altıntaş, Ramazan, “Yeni Bir Kelam: Vahidüddin Han Örneği”, C.Ü.İ.F.Dergisi, Cilt: VII/1, (Haziran–2003).
  • Altıntaş, Ramazan, İslam Düşüncesinde İşlevsel Akıl, İstanbul, 2003.
  • Bağdâdî, Abdülkâhir el-Fark Beyne’l-Firak, (tahk. M. Muhyiddin Abdülhamid), Beyrut, 1990.
  • Cüveynî, Ebu’l-Meâlî, Kitâbu’l-İrşâd, Mısır, 1950.
  • Cüveynî, Ebu’l-Meâlî, el-Akîdetü’n-Nizâmiyye fi’l-Erkâni’l-İslâmiyye, (tah. ve ta’lîk. M. Zâhid el-Kevserî), Mısır, 1992.
  • Cüveynî, Ebu’l-Meâlî, el-Burhân fî Usûli’l-Fıkh, Kahire, 1400 h.
  • Eş’arî, Ebu’l-Hasan, Makâlâtü’l-İslâmiyyîn, (tahk. Hellmut Ritter), Wıesbaden, 1980.
  • İbn Mace, Sünen, İstanbul, 1981.
  • Îcî, Adududdin, el-Mevâkıf fî Ilmi’l-Kelâm, Beyrut, ts.
  • İrfan Abdülhamîd, İslam’da İtikâdî Mezhepler ve Akâid Esasları, (çev. Saim Yeprem), İstanbul, 1994.
  • Kâdî Abdülcebbâr, Şerhu’l-Usûli’l-Hamse, (tahk. Abdülkerim Osman), Kahire, 1988.
  • Kitab-ı Mukaddes, Tevrat, Çıkış 33/20–23.
  • Mâtürîdî, Ebû Mansûr Muhammed, Kitabu’t-Tevhîd, (tahk. Fethullah Huleyf), İstanbul, 1979.
  • Müslim, Ebu’l-Hüseyn, Sahih, İstanbul, ts.
  • Özdemir, Metin, İslam Düşüncesinde Kötülük Problemi, İstanbul, 2001.
  • Sabûnî, İsmail, Akîdetü’s-Selef ve Ashâbu’l-Hadîs, (neşr. Muhammed Emin), Beyrut, 1970.
  • Sekka, Ahmed el-Hicâzî, “Ta’lîkât”, (Cüveynî, el-Akîdetü’n-Nizâmiyye adlı eserin sonun da), Mısır, 1992.
  • Suyûtî, Celâleddîn Abdurrahmân, el-İtkân fî Ulûmi’l-Kur’an, İstanbul, 1978.
  • Topaloğlu, Bekir, Kelam İlmi-Giriş, İstanbul, 1981.
  • Yavuz, Yusuf Şevki, “el-Akîdetü’n-Nizâmiyye”, DİA, İstanbul, 1989, II, 258.
  • Zemahşerî, Ebu’l-Kasım Carullah Mahmud b. Ömer, Tefsîru’l-Keşşaf, (tahk. Halil Me’mun), Beyrut, 2005.

The Modern Example Of Ta’lik (Exposition) For Cuveyni’ “El Akidetun’n-Nizamiyye

Yıl 2009, Cilt: 1 Sayı: 7-8, 123 - 144, 30.11.2009

Öz

In this article is stated about an exposition (Ta’lik) about “Akidetun’n Ni
zamiyye” which written by Cuveyni. This Ta’lik (exposition) is belong to
Dr. Ahmed Hicazi. It is very important for to advance the Islamic theology
(Kalam) tradition. Because if we don’t know our tradition, we won’t cons
truct our future. As is known, the Tal’iks are very important and useful to
understand the traditional texts. The Dr. Ahmed Hicazi’ tal’ik (exposition) is
the one of the best example. Author who is a Mutezile is to make criticism
the Cuveyni’ book who is an Eş’ari. There are a lot of examples about his
criticisms. Therefore I think the study of Dr. es-Sakka, is answered How a
modern Tal’ik will be?

Kaynakça

  • Altıntaş, Ramazan, “Yeni Bir Kelam: Vahidüddin Han Örneği”, C.Ü.İ.F.Dergisi, Cilt: VII/1, (Haziran–2003).
  • Altıntaş, Ramazan, İslam Düşüncesinde İşlevsel Akıl, İstanbul, 2003.
  • Bağdâdî, Abdülkâhir el-Fark Beyne’l-Firak, (tahk. M. Muhyiddin Abdülhamid), Beyrut, 1990.
  • Cüveynî, Ebu’l-Meâlî, Kitâbu’l-İrşâd, Mısır, 1950.
  • Cüveynî, Ebu’l-Meâlî, el-Akîdetü’n-Nizâmiyye fi’l-Erkâni’l-İslâmiyye, (tah. ve ta’lîk. M. Zâhid el-Kevserî), Mısır, 1992.
  • Cüveynî, Ebu’l-Meâlî, el-Burhân fî Usûli’l-Fıkh, Kahire, 1400 h.
  • Eş’arî, Ebu’l-Hasan, Makâlâtü’l-İslâmiyyîn, (tahk. Hellmut Ritter), Wıesbaden, 1980.
  • İbn Mace, Sünen, İstanbul, 1981.
  • Îcî, Adududdin, el-Mevâkıf fî Ilmi’l-Kelâm, Beyrut, ts.
  • İrfan Abdülhamîd, İslam’da İtikâdî Mezhepler ve Akâid Esasları, (çev. Saim Yeprem), İstanbul, 1994.
  • Kâdî Abdülcebbâr, Şerhu’l-Usûli’l-Hamse, (tahk. Abdülkerim Osman), Kahire, 1988.
  • Kitab-ı Mukaddes, Tevrat, Çıkış 33/20–23.
  • Mâtürîdî, Ebû Mansûr Muhammed, Kitabu’t-Tevhîd, (tahk. Fethullah Huleyf), İstanbul, 1979.
  • Müslim, Ebu’l-Hüseyn, Sahih, İstanbul, ts.
  • Özdemir, Metin, İslam Düşüncesinde Kötülük Problemi, İstanbul, 2001.
  • Sabûnî, İsmail, Akîdetü’s-Selef ve Ashâbu’l-Hadîs, (neşr. Muhammed Emin), Beyrut, 1970.
  • Sekka, Ahmed el-Hicâzî, “Ta’lîkât”, (Cüveynî, el-Akîdetü’n-Nizâmiyye adlı eserin sonun da), Mısır, 1992.
  • Suyûtî, Celâleddîn Abdurrahmân, el-İtkân fî Ulûmi’l-Kur’an, İstanbul, 1978.
  • Topaloğlu, Bekir, Kelam İlmi-Giriş, İstanbul, 1981.
  • Yavuz, Yusuf Şevki, “el-Akîdetü’n-Nizâmiyye”, DİA, İstanbul, 1989, II, 258.
  • Zemahşerî, Ebu’l-Kasım Carullah Mahmud b. Ömer, Tefsîru’l-Keşşaf, (tahk. Halil Me’mun), Beyrut, 2005.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kelam
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ramazan Altıntaş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2009
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Cilt: 1 Sayı: 7-8

Kaynak Göster

ISNAD Altıntaş, Ramazan. “CÜVEYNÎ’NİN ‘EL-AKİDETÜ’N-NİZAMİYYE’ ADLI ESERİNE ÇAĞDAŞ BİR TA’LÎK ÖRNEĞİ”. İslami İlimler Dergisi 1/7-8 (Kasım 2009), 123-144.

30505
İslami İlimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.