Nizamiye medreselerinin kurulması ve bu medreselerde, Şirâzî, Cüveynî,
Gazzâlî gibi Eş’ari kelamcıların görevlendirilmesinden sonra – medresele
rin zengin kütüphanelere sahip olması ve müderrislerin dolgun bir maaşa
sahip olması dolayısıyla- Eş’ari müderrisler farklı inançları ve düşünce
gruplarını inceleme fırsatı bulmuş ve Kelam ilmine yöneltilen eleştirileri
dikkate almışlardır. Eş’ariler bu inceleme sonunda bir taraftan Kelama
yöneltilen haklı eleştirileri dikkate alarak kendi metotlarını gözden geçirir
ken, öte yandan diğer fırkalara daha objektif bakmanın imkânlarını araş
tırmışlardır. Bu durum Eş’ariliğin zaaf noktalarından uzaklaşmasına fır
sat verdiği gibi onun sistemleşmesine ve bünyesinden daha güçlü âlimler
çıkarmasına da fırsat oluşturmuştur.
Eş’arilik Medrese Nizamiye Medresesi Selçuklular Nizâmülmülk
After the establishment of Nizamiye Madrasahs and appointment of some
classic Asharite Kalam scholar such as Shrazi, Cuvayni, Gazali to these
madrasahs, those scholars began to study of different beliefs, traditions
and sects and apologetically studies of them via support of libraries which
contain a large collection of books and with high salary. By taking these
records into account, the scholars tried to change some Kalam methods
and find an opportunity to investigate these groups and thoughts in objec
tive view. So, this situation improved Asharite Kalam and provided that
Asharite Kalam became systematized school and educated the more vigor
ous scholars.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kelam |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 8 Sayı: 2 |