Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Balanced Scorecard and Strategic Planning Process in Local Governments

Yıl 2023, , 21 - 42, 30.03.2023
https://doi.org/10.57116/isletme.1239357

Öz

With the spread of performance management and strategic management phenomena, the balanced scorecard method, which is a strategic management technique that aims to measure corporate performance with its four dimensions, which includes all financial and non-financial criteria, which is first evaluated in the private sector, implements strategies and ensures their implementation, is also used in strategic planning in local governments as in all businesses has an important place. This technique is a system that enables organizations to implement their vision and strategy, and a tool that streamlines what needs to be measured in an organization. The balanced scorecard method can be evaluated as a method that allows the organization to identify, monitor and achieve business strategies and goals. Strategic planning is important in the effective and efficient use of resources and the continuation of activities in local governments. The correct execution and implementation of strategic planning is important in terms of increasing efficiency in local government activities and increasing citizen satisfaction. Providing effective and efficient service by local governments is essential for increasing the welfare level of citizens. Today, the extent to which local governments achieve their goals and objectives makes their evaluation a necessity. The aim of this study is to reveal the process of Balanced Scorecard application and to evaluate the issue within the scope of local governments. In the method of the study, the descriptive analysis technique was chosen within the scope of qualitative research. The limitations of the study are the strategic goals of the Istanbul Metropolitan Municipality for 2019 and the performance values realized for this, and the indicator targets and realization levels in the 2019 annual report of the Municipality were examined.

Kaynakça

  • Asa, Y. (2011). Kamu Kurumlarında Sürdürülebilir Etkinliğin Kontrolü: Balanced Scorecard ile Kurumsal Performansın Ölçümü ve Kütahya İli Nüfus Müdürlüklerinde Bir Uygulama. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Kütahya: Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı.
  • Barnabe, F. (2011). A “System Dynamics-Based Balanced Scorecard” to Support Strategic Decision Making: Insights From A Acse Study. Internetional Journal of Productivity and Performance Management. 60(5): 446 – 473.
  • Başpınar, N. (2016). Stratejik Yönetimde Performans Ölçümü ve Dengeli Sonuç Kartı’nın Uygulanabilirliği: İstanbul Büyükşehir ve İlçe Belediyeleri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Biçer, O. B. (2010). Eğitim Kurumlarında Balanced Scorecardın Uygulanabilirliği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bose, S, Thomas, K. (2007). Applying The Balanced Scorecard For Better Performance Of Intellectual Capital. Journal of Intellectual Capital. 8 (4): 653 – 665.
  • Çanakçıoğlu, M., Demirbaş, M. (2010). Performans Ölçüm Yöntemleri İle Kurumsal Karne Yöntemi. İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi Mecmuası, 59(2): 213 – 238.
  • Çukurçayır, M. A., Eroğlu, H. T. (2004). Yerel Yönetimlerde Yeniden Yapılanmaya Farklı Bir Yaklaşım: Verimlilik ve Başarı Karnesi (Balanced Scorecard). Sayıştay Dergisi.(53): 41 – 67.
  • Daşhan, C. (2012). Sağlık Kurumlarında Strateji Haritalarının Oluşturulması ve Yönetsel Kararlarda Kullanılması Üzerine Bir Araştırma. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı.
  • Demircan, Esra (2007); “Yeni Ekonomik Düzende Küreselleşme Yerelleşme Bağlamında Belediyelerde Yeni Mali Yönetim Anlayışı”, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Sayı: 29, s. 135-159.
  • Erbaşı, Ali (2008); Belediyelerde Kurumsal Performans Yönetimi, Nobel Yayınları, Konya.
  • Eryılmaz, Bilal (2017); Kamu Yönetimi (Düşünceler, Yapılar, Fonksiyonlar, Politikalar), Umuttepe Yayınları, Kocaeli.
  • Göküş, Mehmet (2010); “Küreselleşme Sürecinin Kamu Hizmetine Yansıması,” S.Ü.İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, Cilt: 14, Sayı: 20, s.193-218.
  • Güzelsarı, Selime (2003); “Neo-Liberal Politikalar ve Yönetişim Modeli,” Amme İdaresi Dergisi, Cilt: 36, Sayı: 2, s.17-34.
  • Hannabarger, C., Buchman R., Economy, P. (2007). Balanced Scorecard Strategy For Dummies. Indianapolis: Wiley Publishing, Inc.
  • Hitt, M. A., Ireland, R. D., Hoskisson, R. E. (2007). Strategic Management Competitiveness and Globalization (Concepts and Cases). USA: Thomson Learning Inc.
  • Kaplan, R. S., Norton, D. P. (2000). Having Trouble with Your Strategy? Then Map It. Harvard Business Review: 167 – 176. https://hbr.org/2000/09/havingtrouble-with-your-strategy-then-map-it?autocomplete=true.
  • Kaplan, R. S., Norton, D. P. (2014). Strateji Haritaları: Gayri Maddi Varlıkları Maddi Sonuçlara Dönüştürmek. İstanbul: Alfa Yayıncılık.
  • Kaplan, R. S., Norton, D. P. (2015). Balanced Scorecard: Şirket Stratejisini Eyleme Dönüştürmek (S. Egeli Çev.). İstanbul: Aura Kitapları.
  • Kirkpatrick, Shelley A. (2016). Build a Better Vision Statement: Extending Research with Practical Advice. Lexington Books.
  • Kloot, L., Martin, J. (2000). Strategic Performance Management: A Balanced Approach to Performance Management Issues in Local Government. Management Accounting Research..11(2): 231 – 251.
  • Kurun, İsmail (2017); “Yeni Kamu İşletmeciliği Yaklaşımının Kamu Hizmetlerine Etkisi: Belediyeler Örneği,” Bartın Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, Cilt: 8, Sayı: 16, s.85-105.
  • Lamba, Mustafa (2015); “Türkiye’de Yeni Kamu Yönetimi Anlayışının Yansımaları: Hükümet Programları Üzerinden Nitel Bir İnceleme,” Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt: 20, Sayı: 1, s.127-141.
  • Nair, M. (2004). Essentials Of Balanced Scorecard. New Jersey: John Wiley & Sons.
  • Niven, P. R. (2003). Balanced Scorecard Step-By-Step For Government and Nonprofit Agencies. New Jersey: John Wiley & Sons
  • Oyman, S. (2009). Stratejik Yönetim Sürecinden Performasn Ölçümü ve Dengeli Sonuç Kartı Uygulaması: Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası İçin Bir Değerlendirme. (Uzmanlık Yeterlilik Tezi). Ankara: Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası Muhasebe Genel Müdürlüğü.
  • Ökmen, Mustafa, Abdullah Yılmaz ve Serhat Baştan (2004); Kamu Yönetiminde Yeni Yaklaşımlar ve Bir Yönetişim Faktörü Olarak Yerel Yönetimler Kuramdan Uygulamaya Kamu Yönetimi, Gazi Kitapevi, Ankara.
  • Özer, M. Akif (2006); “Küreselleşme, Yerelleşme Ve Kamu Yönetimi,” Türk İdare Dergisi, Cilt: 78, Sayı: 450, ss.141-166.
  • Özgökçeler, Serhat (2014); “Yerel Kalkınmada Etkin Bir Kavram: Yerel Yönetişim (Bursa Kent Konseyi Örneği),” İş, Güç Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, Cilt: 16, Sayı: 1, s.67-82.
  • Öztürk, N.Kemal ve Bayram Coşkun (2000); “Kamu Yönetiminde Yeniden Yapılanma ve Kamu Hizmetlerinde Kalite: Etiksel Bir Bakış”, Türk İdare Dergisi, Sayısı: 426, s.145-161.
  • Rehor, P. Holatova, D. (2013). Application Of Balanced Scorecard as A Tool For Strategic Management of Chosen Municipality. Management, Knowledge and Learning International Conference. Zadar, Croatia.
  • Sholey, C. (2005). Strategy Maps: A step-by-step Guide to Measuring, Managing and Communicating the Plan. Journal of Business Strategy. 26(3): 12 – 19.
  • Usta, Aydın. (2012). Kamu Örgütlerinde Kurumsal Karne Modeli İle Performans Yönetimi: Boyutlar ve Göstergeler. Amme İdaresi Dergisi. 45(1): 99 – 120.
  • Usta, Aydın. (2014). Yeni Kamu Yönetimi Bağlamında Dengeli Sonuç Kartı Uygulamaları: Belediyeler Üzerine Bir Araştırma. Çağdaş Yerel Yönetimler. 23(1): 15 – 37.
  • Ülgen, Hayri ve S.Kadri Mirze (2010); İşletmelerde Stratejik Yönetim, Beta Yayınları, İstanbul.

Balanced Scorecard ve Yerel Yönetimlerde Stratejik Planlama Süreci

Yıl 2023, , 21 - 42, 30.03.2023
https://doi.org/10.57116/isletme.1239357

Öz

Performans yönetimi ve stratejik yönetim olgularının yaygınlaşmasıyla beraber ilk olarak özel sektörde değerlendirilen, stratejileri hayata geçiren ve uygulanmalarını sağlayan finansal olan ve olmayan bütün ölçütleri barındıran dört boyutuyla kurumsal performansı ölçmeyi hedefleyen stratejik yönetim tekniği olan balanced scorecard yöntemi tüm işletmelerde olduğu üzere yerel yönetimlerde de stratejik planlama da önemli bir yere sahiptir. Bu teknik örgütlerin vizyon ve stratejilerini hayata geçirmelerini sağlayan bir sistem ve bir örgütte ölçülmesi gerekli olanları düzene sokan bir araçtır. Balanced scorecard yöntemi kuruluşun iş stratejilerini ve hedeflerini tespit etmesine, izlemesine ve yapmasına imkân veren bir yöntem olarak değerlendirilebilmektedir. Yerel yönetimlerde etkin ve verimli kaynak kullanımı ve faaliyetlerin sürdürülmesinde, stratejik planlama önem taşımaktadır. Stratejik planlamanın doğru bir şekilde yapılması ve uygulanması, yerel yönetim faaliyetlerinde etkinlik ve beraberinde vatandaş memnuniyetinin yükseltilmesi açısından önemlidir. Yerel yönetimlerin etkili ve verimli hizmet sağlaması vatandaşların refah düzeyinin yükselebilmesi açısından gereklilik arz etmektedir. Günümüzde yerel yönetimlerin hedef ve amaçlarını ne ölçüde gerçekleştirdikleri, değerlendirmelerini bir zorunluluk haline getirmektedir. Bu çalışmanın amacı Balanced Scorecard uygulamasının sürecini ortaya koymak ve yerel yönetimler kapsamında konuyu değerlendirmektir. Çalışmanın yönteminde nitel araştırma kapsamında betimsel analiz tekniği seçilmiştir. Çalışmanın sınırlılıklarını İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin 2019 yılına yönelik stratejik hedefleri ve buna yönelik gerçekleştirdiği performans değerleri oluşturmakta olup Belediyenin 2019 faaliyet raporunda yer alan gösterge hedefleri ve gerçekleşme düzeyleri incelenmiştir.

Kaynakça

  • Asa, Y. (2011). Kamu Kurumlarında Sürdürülebilir Etkinliğin Kontrolü: Balanced Scorecard ile Kurumsal Performansın Ölçümü ve Kütahya İli Nüfus Müdürlüklerinde Bir Uygulama. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Kütahya: Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı.
  • Barnabe, F. (2011). A “System Dynamics-Based Balanced Scorecard” to Support Strategic Decision Making: Insights From A Acse Study. Internetional Journal of Productivity and Performance Management. 60(5): 446 – 473.
  • Başpınar, N. (2016). Stratejik Yönetimde Performans Ölçümü ve Dengeli Sonuç Kartı’nın Uygulanabilirliği: İstanbul Büyükşehir ve İlçe Belediyeleri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Biçer, O. B. (2010). Eğitim Kurumlarında Balanced Scorecardın Uygulanabilirliği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bose, S, Thomas, K. (2007). Applying The Balanced Scorecard For Better Performance Of Intellectual Capital. Journal of Intellectual Capital. 8 (4): 653 – 665.
  • Çanakçıoğlu, M., Demirbaş, M. (2010). Performans Ölçüm Yöntemleri İle Kurumsal Karne Yöntemi. İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi Mecmuası, 59(2): 213 – 238.
  • Çukurçayır, M. A., Eroğlu, H. T. (2004). Yerel Yönetimlerde Yeniden Yapılanmaya Farklı Bir Yaklaşım: Verimlilik ve Başarı Karnesi (Balanced Scorecard). Sayıştay Dergisi.(53): 41 – 67.
  • Daşhan, C. (2012). Sağlık Kurumlarında Strateji Haritalarının Oluşturulması ve Yönetsel Kararlarda Kullanılması Üzerine Bir Araştırma. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı.
  • Demircan, Esra (2007); “Yeni Ekonomik Düzende Küreselleşme Yerelleşme Bağlamında Belediyelerde Yeni Mali Yönetim Anlayışı”, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Sayı: 29, s. 135-159.
  • Erbaşı, Ali (2008); Belediyelerde Kurumsal Performans Yönetimi, Nobel Yayınları, Konya.
  • Eryılmaz, Bilal (2017); Kamu Yönetimi (Düşünceler, Yapılar, Fonksiyonlar, Politikalar), Umuttepe Yayınları, Kocaeli.
  • Göküş, Mehmet (2010); “Küreselleşme Sürecinin Kamu Hizmetine Yansıması,” S.Ü.İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, Cilt: 14, Sayı: 20, s.193-218.
  • Güzelsarı, Selime (2003); “Neo-Liberal Politikalar ve Yönetişim Modeli,” Amme İdaresi Dergisi, Cilt: 36, Sayı: 2, s.17-34.
  • Hannabarger, C., Buchman R., Economy, P. (2007). Balanced Scorecard Strategy For Dummies. Indianapolis: Wiley Publishing, Inc.
  • Hitt, M. A., Ireland, R. D., Hoskisson, R. E. (2007). Strategic Management Competitiveness and Globalization (Concepts and Cases). USA: Thomson Learning Inc.
  • Kaplan, R. S., Norton, D. P. (2000). Having Trouble with Your Strategy? Then Map It. Harvard Business Review: 167 – 176. https://hbr.org/2000/09/havingtrouble-with-your-strategy-then-map-it?autocomplete=true.
  • Kaplan, R. S., Norton, D. P. (2014). Strateji Haritaları: Gayri Maddi Varlıkları Maddi Sonuçlara Dönüştürmek. İstanbul: Alfa Yayıncılık.
  • Kaplan, R. S., Norton, D. P. (2015). Balanced Scorecard: Şirket Stratejisini Eyleme Dönüştürmek (S. Egeli Çev.). İstanbul: Aura Kitapları.
  • Kirkpatrick, Shelley A. (2016). Build a Better Vision Statement: Extending Research with Practical Advice. Lexington Books.
  • Kloot, L., Martin, J. (2000). Strategic Performance Management: A Balanced Approach to Performance Management Issues in Local Government. Management Accounting Research..11(2): 231 – 251.
  • Kurun, İsmail (2017); “Yeni Kamu İşletmeciliği Yaklaşımının Kamu Hizmetlerine Etkisi: Belediyeler Örneği,” Bartın Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, Cilt: 8, Sayı: 16, s.85-105.
  • Lamba, Mustafa (2015); “Türkiye’de Yeni Kamu Yönetimi Anlayışının Yansımaları: Hükümet Programları Üzerinden Nitel Bir İnceleme,” Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt: 20, Sayı: 1, s.127-141.
  • Nair, M. (2004). Essentials Of Balanced Scorecard. New Jersey: John Wiley & Sons.
  • Niven, P. R. (2003). Balanced Scorecard Step-By-Step For Government and Nonprofit Agencies. New Jersey: John Wiley & Sons
  • Oyman, S. (2009). Stratejik Yönetim Sürecinden Performasn Ölçümü ve Dengeli Sonuç Kartı Uygulaması: Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası İçin Bir Değerlendirme. (Uzmanlık Yeterlilik Tezi). Ankara: Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası Muhasebe Genel Müdürlüğü.
  • Ökmen, Mustafa, Abdullah Yılmaz ve Serhat Baştan (2004); Kamu Yönetiminde Yeni Yaklaşımlar ve Bir Yönetişim Faktörü Olarak Yerel Yönetimler Kuramdan Uygulamaya Kamu Yönetimi, Gazi Kitapevi, Ankara.
  • Özer, M. Akif (2006); “Küreselleşme, Yerelleşme Ve Kamu Yönetimi,” Türk İdare Dergisi, Cilt: 78, Sayı: 450, ss.141-166.
  • Özgökçeler, Serhat (2014); “Yerel Kalkınmada Etkin Bir Kavram: Yerel Yönetişim (Bursa Kent Konseyi Örneği),” İş, Güç Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, Cilt: 16, Sayı: 1, s.67-82.
  • Öztürk, N.Kemal ve Bayram Coşkun (2000); “Kamu Yönetiminde Yeniden Yapılanma ve Kamu Hizmetlerinde Kalite: Etiksel Bir Bakış”, Türk İdare Dergisi, Sayısı: 426, s.145-161.
  • Rehor, P. Holatova, D. (2013). Application Of Balanced Scorecard as A Tool For Strategic Management of Chosen Municipality. Management, Knowledge and Learning International Conference. Zadar, Croatia.
  • Sholey, C. (2005). Strategy Maps: A step-by-step Guide to Measuring, Managing and Communicating the Plan. Journal of Business Strategy. 26(3): 12 – 19.
  • Usta, Aydın. (2012). Kamu Örgütlerinde Kurumsal Karne Modeli İle Performans Yönetimi: Boyutlar ve Göstergeler. Amme İdaresi Dergisi. 45(1): 99 – 120.
  • Usta, Aydın. (2014). Yeni Kamu Yönetimi Bağlamında Dengeli Sonuç Kartı Uygulamaları: Belediyeler Üzerine Bir Araştırma. Çağdaş Yerel Yönetimler. 23(1): 15 – 37.
  • Ülgen, Hayri ve S.Kadri Mirze (2010); İşletmelerde Stratejik Yönetim, Beta Yayınları, İstanbul.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ensar Balcıoğlu 0000-0003-4365-7937

Seçil Gürün Karatepe 0000-0001-5355-6131

Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Balcıoğlu, E., & Gürün Karatepe, S. (2023). Balanced Scorecard ve Yerel Yönetimlerde Stratejik Planlama Süreci. İşletme, 4(1), 21-42. https://doi.org/10.57116/isletme.1239357