Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Research on Financial Literacy Level: The Case of Recep Tayyip Erdogan University

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 1, 99 - 113, 05.02.2022
https://doi.org/10.23834/isrjournal.1038112

Öz

This study was carried out in order to determine the financial literacy levels of the students of Recep Tayyip Erdogan University Findikli School of Applied Sciences, Finance and Banking Department and Faculty of Theology. For this purpose, the data obtained from the surveys conduct on 425 students were subjected to t-test and ANOVA test. It has been determined that there are significant differences between the financial literacy of the students according to their gender, age, departments, classes, family income levels, and credit card use. It has been determined that the financial literacy level of the students studying in the preparatory class is lower than the students in the 3rd grade and 5th and above grades. It has been concluded that the financial literacy levels of those with a family income between 7501-9000 TL are higher than those with an income of 3000 TL and below, and those with an income between 3001-4500 TL. In addition, it was determined that the Finance and Banking Department students have financially literate on 63% rate and the Theology Department students have financially literate on 52% rate.

Kaynakça

  • Akbulut, Ö. ve Yıldız, N. (2006). İstatistiğe giriş uygulamalı temel bilgiler çözümlü ve cevaplı sorular temel formüller ve tablolar el kitabı (5. Baskı). Erzurum: Aktif Yayınevi.
  • Bağlıoğlu, A. (2019). Akademik personelin finansal okuryazarlık ve finansal davranış analizi: Fırat üniversitesi örneği, yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Barış, S. (2016). Finansal okuryazarlık ve bütçeleme davranışı: üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. TESAM Akademi Dergisi, 3(2), 13-38.
  • Barmaki, N. (2015). Üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlık düzeylerini belirlemeye yönelik bir araştırma: Hacettepe üniversitesi örneği, doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Başarır, Ç., ve Sarıhan, A. Y. (2017). Üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlıklarının belirlenmesi: Bandırma Onyedi Eylül üniversitesi örneği. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 15(1), 143-162.
  • Beal, D. ve Delpachitra, S. (2003). Financial literacy among australian university students. Economic Papers, 22(1), 65-78.
  • Chen, H. ve Volpe, R. P. (1998). An analysis of personal financial literacy among college students. Financial Services Review, 7(2), 107-128.
  • Chen, H. ve Volpe, R. P. (2002). Gender differences in personal financial literacy among college students. Financial Services Review, 11, 289-307.
  • Contuk, F. Y. (2018). Üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlık durumunu etkileyen faktörler üzerine bir araştırma: Muğla Sıtkı Koçman üniversitesi örneği. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 77, 115-136.
  • Çam, A. ve Barut, A. (2015). Finansal okuryazarlık düzeyi ve davranışları: Gümüşhane üniversitesi önlisans öğrencileri üzerinde bir araştırma. Küresel İktisat ve İşletme Çalışmaları Dergisi, 4(7), 63-72.
  • Çinko, M., Avcı, E., Ergun, S., ve Tekçe, M. (2017). Üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlık düzeyleri: Marmara üniversitesi örneği. Marmara Business Review, 2(1), 25-50.
  • Danes, S. M. ve Hira, T. K. (1987). Money management knowledge of college students. The Journal of Student Financial Aid, 17(1), 4–16.
  • Demirkol Ö. F. ve Erduru İ. (2017). Üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlık düzeylerinin tespitine yönelik bir araştırma: Harran üniversitesi örneği. İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, 5(4), 12-26.
  • Dilek, S., Küçük, O., ve Eleren, A. (2016). Kastamonu üniversitesi öğrencilerinin ekonomi okuryazarlığı. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(7), 1865-1878.
  • Gökmen, H. (2012), Finansal Okuryazarlık (1.Baskı). İstanbul: Hiperlink Yayınları.
  • Hastings J.S., Madrian B.C., ve Skimmyhorn W.L.; (2012), Financial Literacy, Financial Education And Economic Outcomes, Nber Working Paper 18412, https://www.nber.org/papers/w18412, (01.04.2021).
  • Hayırsever, B. F. ve Oğur, B. (2019). Financial well-being scale practices in turkey. SSRG International Journal of Economics Management Studies ( SSRG-IJEMS ), 6(3), 15-26.
  • Kaya, M. ve Güneş, H. (2019). Üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlık düzeylerinin analizi: Bankacılık ve finans bölümü öğrencileri üzerine bir uygulama - Analysis of the fınancial literacy levels of university students: An application on department of banking and finance. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(28), 295-305.
  • Kılıç, Y. (2016). Finansal okuryazarlık ve finansal refahın belirleyicileri: Gaziantep ve çevre illeri için yapısal eşitlik modeli uygulaması, doktora tezi, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Kılıç, Y., Ata, H. A. ve Seyrek, İ. H. (2015). Finansal okuryazarlık: Üniversite öğrencilerine yönelik bir araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 1(66): 129-150.
  • Lantara, I. W. N. & Kartini, N. K. R. (2015). Financial literacy among university students: empirical evidence from ındonesia. Journal of Indonesian Economy and Business: JIEB, 30(3), 247-256.
  • Luksander, A., Béres, D., Huzdik, K. & Németh, E. (2014). Analysis of the factors that ınfluence thefinancial literacy of young people studying in higher education. Public Finance Quarterly, 2, 220-241.
  • Lusardi, A. (2008). Financial literacy: an essential tool for ınformed consumer choice?. NBER Working Paper Series, 2-29.
  • Mandell, L. (2008). The financial literacy of young american adults. The JumpStart Coalition for Personal Financial Literacy, Washington.
  • Marcolin, S. & Abraham, A. (2006). Financial literacy research: current literature and future opportunities. 3rd International Conference on Contemporary Business, Leura NSW, 21-22 September. Australia: Faculty of Commerce, Charles Stuart University.
  • Murphy, A. (2005). Money, money, money: an exploratory study on the financial literacy of black college students. College Student Journal, 478-488.
  • Noctor, M., S. Stoney, & R. Stradling, (1992). Financial Literacy: A Discussion Of Concepts And Competences Of Financial Literacy And Opportunities For İts Introduction İnto Young People’s Learning. NFER Report for the National Westminster Bank. London, The United Kingdom, 21-24.
  • OECD. (2005). Improving Financial Literacy Analysis of Issues and Policies. Paris: OECD Publishing.
  • Sabri, M.F. & Macdonald, M. (2010) . Savings Behavior And Financial Problems Among College Students: The Role Of Financial Literacy In Malaysia. Cross-Cultural Communication, 6 (3), 103-110.
  • Shambare, R. & Rugimbana, R. (2012). Financial literacy among the educated: an exploratory study of selected university students in south africa. Thunderbird International Business Review, 54(4), 581-590.
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2019). Using multivariate statistics (7. Baskı). Boston: Pearson.
  • TCMB. (2017). Herkes İçin Ekonomi 'Finansal Okuryazarlık: Bireysel ve Toplumsal Faydaları. TCMB Bülten (48), 2-4.
  • Temizel, F. (2010), Mavi Yakalılarda Finansal Okuryazarlık (1.Baskı).İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Tuna, G. ve Ulu, M. O. (2016). Üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlık düzeylerini etkileyen faktörlerin belirlenmesi: işletme bölümü öğrencileri üzerine bir araştırma. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 30, 128-141.

Finansal Okuryazarlık Düzeyi Üzerine Bir Araştırma: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Örneği

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 1, 99 - 113, 05.02.2022
https://doi.org/10.23834/isrjournal.1038112

Öz

Bu çalışma, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Fındıklı Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu Finans ve Bankacılık Bölümü ile İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin finansal okuryazarlık düzeylerini tespit etmek amacıyla yapılmaktadır. Bu amaçla 425 öğrenciye uygulanan anketlerden elde veriler t-testi ve ANOVA testine tabi tutulmuştur. Öğrencilerin cinsiyetleri, yaşları, eğitim gördükleri bölümleri, sınıfları, aile gelir düzeyleri, kredi kartı kullanma durumlarına göre finansal okuryazarlıkları arasında anlamlı farklılıklar olduğu tespit edilmiştir. Hazırlık sınıfında öğrenim gören öğrencilerin 3. sınıf ile 5 ve üzeri sınıftaki öğrencilere göre finansal okuryazarlıklarının daha düşük olduğu tespit edilmiştir. Aile geliri 7501-9000 TL arasında olanların finansal okuryazarlık düzeylerinin, 3000 TL ve altı gelire sahip olanlar ile 3001-4500 TL arasında gelire sahip olanlara göre daha fazla olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca, Finans ve Bankacılık Bölümü öğrencilerinin %63, İlahiyat Bölümü öğrencilerinin ise %52 oranında finansal okuryazar oldukları tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akbulut, Ö. ve Yıldız, N. (2006). İstatistiğe giriş uygulamalı temel bilgiler çözümlü ve cevaplı sorular temel formüller ve tablolar el kitabı (5. Baskı). Erzurum: Aktif Yayınevi.
  • Bağlıoğlu, A. (2019). Akademik personelin finansal okuryazarlık ve finansal davranış analizi: Fırat üniversitesi örneği, yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Barış, S. (2016). Finansal okuryazarlık ve bütçeleme davranışı: üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. TESAM Akademi Dergisi, 3(2), 13-38.
  • Barmaki, N. (2015). Üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlık düzeylerini belirlemeye yönelik bir araştırma: Hacettepe üniversitesi örneği, doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Başarır, Ç., ve Sarıhan, A. Y. (2017). Üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlıklarının belirlenmesi: Bandırma Onyedi Eylül üniversitesi örneği. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 15(1), 143-162.
  • Beal, D. ve Delpachitra, S. (2003). Financial literacy among australian university students. Economic Papers, 22(1), 65-78.
  • Chen, H. ve Volpe, R. P. (1998). An analysis of personal financial literacy among college students. Financial Services Review, 7(2), 107-128.
  • Chen, H. ve Volpe, R. P. (2002). Gender differences in personal financial literacy among college students. Financial Services Review, 11, 289-307.
  • Contuk, F. Y. (2018). Üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlık durumunu etkileyen faktörler üzerine bir araştırma: Muğla Sıtkı Koçman üniversitesi örneği. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 77, 115-136.
  • Çam, A. ve Barut, A. (2015). Finansal okuryazarlık düzeyi ve davranışları: Gümüşhane üniversitesi önlisans öğrencileri üzerinde bir araştırma. Küresel İktisat ve İşletme Çalışmaları Dergisi, 4(7), 63-72.
  • Çinko, M., Avcı, E., Ergun, S., ve Tekçe, M. (2017). Üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlık düzeyleri: Marmara üniversitesi örneği. Marmara Business Review, 2(1), 25-50.
  • Danes, S. M. ve Hira, T. K. (1987). Money management knowledge of college students. The Journal of Student Financial Aid, 17(1), 4–16.
  • Demirkol Ö. F. ve Erduru İ. (2017). Üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlık düzeylerinin tespitine yönelik bir araştırma: Harran üniversitesi örneği. İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, 5(4), 12-26.
  • Dilek, S., Küçük, O., ve Eleren, A. (2016). Kastamonu üniversitesi öğrencilerinin ekonomi okuryazarlığı. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(7), 1865-1878.
  • Gökmen, H. (2012), Finansal Okuryazarlık (1.Baskı). İstanbul: Hiperlink Yayınları.
  • Hastings J.S., Madrian B.C., ve Skimmyhorn W.L.; (2012), Financial Literacy, Financial Education And Economic Outcomes, Nber Working Paper 18412, https://www.nber.org/papers/w18412, (01.04.2021).
  • Hayırsever, B. F. ve Oğur, B. (2019). Financial well-being scale practices in turkey. SSRG International Journal of Economics Management Studies ( SSRG-IJEMS ), 6(3), 15-26.
  • Kaya, M. ve Güneş, H. (2019). Üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlık düzeylerinin analizi: Bankacılık ve finans bölümü öğrencileri üzerine bir uygulama - Analysis of the fınancial literacy levels of university students: An application on department of banking and finance. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(28), 295-305.
  • Kılıç, Y. (2016). Finansal okuryazarlık ve finansal refahın belirleyicileri: Gaziantep ve çevre illeri için yapısal eşitlik modeli uygulaması, doktora tezi, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Kılıç, Y., Ata, H. A. ve Seyrek, İ. H. (2015). Finansal okuryazarlık: Üniversite öğrencilerine yönelik bir araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 1(66): 129-150.
  • Lantara, I. W. N. & Kartini, N. K. R. (2015). Financial literacy among university students: empirical evidence from ındonesia. Journal of Indonesian Economy and Business: JIEB, 30(3), 247-256.
  • Luksander, A., Béres, D., Huzdik, K. & Németh, E. (2014). Analysis of the factors that ınfluence thefinancial literacy of young people studying in higher education. Public Finance Quarterly, 2, 220-241.
  • Lusardi, A. (2008). Financial literacy: an essential tool for ınformed consumer choice?. NBER Working Paper Series, 2-29.
  • Mandell, L. (2008). The financial literacy of young american adults. The JumpStart Coalition for Personal Financial Literacy, Washington.
  • Marcolin, S. & Abraham, A. (2006). Financial literacy research: current literature and future opportunities. 3rd International Conference on Contemporary Business, Leura NSW, 21-22 September. Australia: Faculty of Commerce, Charles Stuart University.
  • Murphy, A. (2005). Money, money, money: an exploratory study on the financial literacy of black college students. College Student Journal, 478-488.
  • Noctor, M., S. Stoney, & R. Stradling, (1992). Financial Literacy: A Discussion Of Concepts And Competences Of Financial Literacy And Opportunities For İts Introduction İnto Young People’s Learning. NFER Report for the National Westminster Bank. London, The United Kingdom, 21-24.
  • OECD. (2005). Improving Financial Literacy Analysis of Issues and Policies. Paris: OECD Publishing.
  • Sabri, M.F. & Macdonald, M. (2010) . Savings Behavior And Financial Problems Among College Students: The Role Of Financial Literacy In Malaysia. Cross-Cultural Communication, 6 (3), 103-110.
  • Shambare, R. & Rugimbana, R. (2012). Financial literacy among the educated: an exploratory study of selected university students in south africa. Thunderbird International Business Review, 54(4), 581-590.
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2019). Using multivariate statistics (7. Baskı). Boston: Pearson.
  • TCMB. (2017). Herkes İçin Ekonomi 'Finansal Okuryazarlık: Bireysel ve Toplumsal Faydaları. TCMB Bülten (48), 2-4.
  • Temizel, F. (2010), Mavi Yakalılarda Finansal Okuryazarlık (1.Baskı).İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Tuna, G. ve Ulu, M. O. (2016). Üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlık düzeylerini etkileyen faktörlerin belirlenmesi: işletme bölümü öğrencileri üzerine bir araştırma. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 30, 128-141.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Merve Temizkan Tüfekçi Bu kişi benim 0000-0001-8972-6542

Önder Dilek 0000-0001-6659-4962

Yayımlanma Tarihi 5 Şubat 2022
Gönderilme Tarihi 18 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Tüfekçi, M. T., & Dilek, Ö. (2022). Finansal Okuryazarlık Düzeyi Üzerine Bir Araştırma: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Örneği. The Journal of International Scientific Researches, 7(1), 99-113. https://doi.org/10.23834/isrjournal.1038112