Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Individual Cryptocurrency Investors Approach to Cryptocurrency in Turkey

Yıl 2023, Cilt: 8 Sayı: 1, 46 - 63, 27.02.2023
https://doi.org/10.23834/isrjournal.1199344

Öz

Cryptocurrency, which is known as a product of rapidly developing blockchain technology these days, is in high demand by investors, although it has not been officially accepted by central authorities as an asset or a medium of exchange. The cryptocurrency economy is growing rapidly day by day. There are different opinions about cryptocurrencies, which do not have any physical counterpart, are used in an entirely virtual environment, allow interpersonal transactions without the need for intermediaries, and have an encrypted system, as an exchange or investment tool. However, with its growing popularity over the past few years, it has become one of the tools investors are turning to in Turkey as well as worldwide. For this reason, this research is trying to explain the approaches of individual Cryptocurrency investors in Turkey to Cryptocurrency. The data that will form the basis of the study were collected by applying them to 440 individual crypto money investors in Turkey via social media platforms (Facebook, Twitter, Telegram, WhatsApp etc.). The appropriate 396 questionnaires were interpreted with the help of a package program. The outcome of multiple regression analysis applied, It was concluded that the benefit factor, as well as the economic risk factor, have a significant impact on the tendency of investors to invest in cryptocurrencies, and the confidence factor in cryptocurrency investors and concern about the economics and cryptocurrencies has not significantly affected the tendency to invest in cryptocurrencies.

Kaynakça

  • Akyıldız, M. (2009). Faktör analizi tanıtımı ve uygulanması. Available in https://www.istatistik.gen.tr/?p=75, (05.01.2022).
  • Albayrak, A.S. (2014). Otokorelasyon durumunda en küçük kareler tekniğinin alternatifi otoregresyon teknikleri ve bir uygulama. Süleyman Demirel Üniversitesi İİBF Dergisi, 19(1), 1-20.
  • Alsancak, B.C. (2020). Tüketicilerin ödeme yöntemi olarak kripto para kullanımına yönelik tutumları üzerine bir araştırma. yayınlanmamış, yüksek lisans tezi, Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Altunışık, R., Coşkun, R.S., Bayraktaroğlu & Yıldırım, E. (2010). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri, Sakarya Yayıncılık.
  • Bektaş, H. (2017) Açıklayıcı faktör analizi, 1.bs., İstanbul: Beta Basım.
  • Best, R.D. (2018) How many consumers own cryptocurrency?, Bitcoin and digital currency in Europe- Statistics & Facts, Available in https://www.statista.com/chart/15137/how-many-consumers-own-cryptocurrency/, ( 26.05.2021). Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu. (2020). Kripto para araştırma raporu, Sektörel Araştırma ve Stratiji Geliştirme Dairesi.
  • Bulut, E. & Bekar, S.A. (2020). Yatırımcı irrasyonalitesi bağlamında kripto para piyasası. Finans Politik & Ekonomik Yorumlar, 652-65-89.
  • Carter, C. (2018). Bitcoin: Users’ Characteristics, motivations and investment behaviours, unpblished PhD Thesis, Federation Business School Federation University.
  • Cengiz, K. (2018). En popüler kripto para birimi: Bitcoin. Banü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 1(2), 87-100.
  • Coinmarketcap (2021). En iyi spot kripto para borsaları, Available in https://coinmarketcap.com/tr/rankings/exchanges/, (21.05.2021).
  • Çakır, A. (2014). Faktör analizi, yayımlanmamış doktora tezi, T.C. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Çetinkaya, Ş. (2018). Kripto paraların gelişimi ve para piyasalarındaki yerinin swot analizi ile incelenmesi. Uluslararası Ekonomi ve Siyaset Bilimleri Akademik Araştırmalar Dergisi, 2(5), 11-21.
  • Ermiş Beyhan, Ö (2021). Kripto yatırımında dünya 4’üncüsü, Sözcü, Available in https://www.sozcu.com.tr/2021/ekonomi/kripto-yatiriminda-dunyada-4uncuyuz-6366365/, (31.05.2021).
  • Genceli, M. (1990). Durbin-watson testinin irdelenmesi. İstanbul Üniversitesi Maliye Araştırma Merkezi Konferansları Dergisi, (33).
  • Holovatiuk, O. (2020). Cryptocurrencies As An Asset Class İn Portfolio Opti-Misation. Central European Economic Journal, 7(54), 33-55.
  • Karaman, H. (2015). Açımlayıcı faktör analizinde kullanılan faktör çıkartma yöntemlerinin karşılaştırılması, yayınlanmamış, yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı.
  • Karaoğlan, S., Arar, T. & Bilgin, O. (2018). Türkiye’de kripto para farkındalığı ve kripto para kabul eden işletmelerin motivasyonları, İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, 6(2) 15-28.
  • Karatekin, Ş. & Dinçsoy, M.O. (2019). Sanal para piyasası ve türkiye ekonomisine entegrasyonu, Social Sciences Research Journal, 8(3), 120-138.
  • Krückeberg, S., & Scholz, P. (2019). Cryptocurrencies as an asset class. In Cryptofinance and mechanisms of exchange (pp. 1-28). Springer, Cham.
  • Mahomed, N. (2017). Understanding consumer adoption of cryptocurrencies, [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi], University of Pretoria, Gordon Institute of Business Science.
  • Nakamoto, S. (2008). Bitcoin: a peer-to-peer electronic cash system, Available in https://www.coindesk.com/bitcoin-peer-to-peer-electronic-cash-system, (22.04.2021).
  • NTV (2021). Kripto para düzenlemesinde detaylar: vergi ve sermaye şartı geliyor, Teknoloji Haberleri, Available in https://sgm.gr/k8sNa, (31.05.2021).
  • Orhunbilge, N. (2017). Uygulamalı regresyon ve korelasyon analizi, 3.bs. Nobel akademik yayıncılık.
  • Özdamar, K. (2018). Eğitim, sağlık ve sosyal bilimler için spss uygulamalı temel istatistik, Nisan kitabevi.
  • Özkul, F. & Baş, E. (2020). Dijital çağın teknolojisi blochzinciri ve kripto paralar: ulusal mevcuat ve uluslararası standartlar çerçevesinde mali yönden değerlendirme. Muhasebe ve Denetime Bakış, 20(60), 57-74.
  • Perkins, D. (2020). Cryptocurrency: the economics of money and selected policy ıssues, Congressional Research Service Report, R45427. chrome extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.everycrsreport.com/files/20200409_R45427_8469ceaa641685c78bf188b7e5fdbb23004507a4.pdf
  • Resmî Gazete (2021). Ödemelerde kripto varlıkların kullanılmamasına dair yönetmelik, Yönetmelik, Available in https://www.resmigazete.gov.tr/fihrist?tarih=2021-04-16.
  • Sönmez, A. (2014). Sanal para bitcoin. The Turkish Online Journal Of Design, Art And Communication- Tojdac, 4(3), 1-14.
  • Sütcü, C.S. & Aytekin, Ç. (2018). Bitcoin ve kripto para ile ilgili sosyal medya kullanıcılarının girişimcilik düzeyleri üzerine bir araştırma, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication – TOJDAC, 8(3), 466-488.
  • Świątkiewicz, M.M & Poskart, R. (2020). Cryptocurrency perception within countries: a comparative analysis. European Research Studies Journal, 23(2), 186-203.
  • TCMB (2021). Finansal istikrar raporu Mayıs 2021, Sayı 32. https://www.tcmb.gov.tr/wps/wcm/connect/82b86baf-01ad-4eb1-a01d-2210c21fa37d/FİR32_TAM+METİN.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=ROOTWORKSPACE-82b86baf-01ad-4eb1-a01d-2210c21fa37d-nGacPVD.
  • Teker, E. (2019). Yatırımcıların sanal paralara olan yaklaşımları bitcoin örneği, yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Hasan Kalyon Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Uçkun, N. & Dal, L. (2021). Kripto para yatırımcılarında finansal risk toleransı. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 89, 155-170.
  • Yanardağ, N. (2019). Kripto para yatırım kararları ve davranışsal yanılgılarının etkisi, yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Bilgi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yaşlıoğlu, M.M. (2017). Sosyal bilimlerde faktör analizi ve geçerlilik: keşfedici ve doğrulayıcı faktör analizlerinin kullanılması. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 46(Özel Sayı) 74-85.

Türkiye’deki Bireysel Kripto Para Yatırımcılarının Kripto Paralara Yaklaşımları

Yıl 2023, Cilt: 8 Sayı: 1, 46 - 63, 27.02.2023
https://doi.org/10.23834/isrjournal.1199344

Öz

Son dönemlerde hızla gelişen blockchain teknolojisinin bir ürünü olarak bilinen kripto paralar, resmi bir şekilde bir varlık veya değişim aracı olarak merkezi otoriteler tarafından kabul edilmiş olmamasına rağmen yatırımcılar tarafından yoğun talep görmektedir. Kripto para ekonomisi her geçen gün hızla büyümektedir. Herhangi bir fiziksel karşılığı olmayan, tamamen sanal ortamda kullanılan, aracılara ihtiyaç duymadan kişiler arası işlemlere imkan veren ve şifreli bir sisteme sahip olan kripto paraların bir değişim veya yatırım aracı olduğuna dair farklı görüşler bulunmaktadır. Ama son dönemlerde popülaritesinin giderek artmasıyla tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de yatırımcıların yöneldiği araçlardan biri haline gelmiş bulunmaktadır. Bu sebeple bu araştırmada, Türkiye’deki bireysel kripto para yatırımcılarının kripto paralara yaklaşımları açıklanmaya çalışılmaktadır. Çalışmaya esas oluşturacak veriler sosyal medya platformları (Facebook, Twitter, Telegram, WhatsApp v.b) üzerinden Türkiye’deki 440 bireysel kripto para yatırımcılarına anket uygulanarak toplanmıştır. Uygun görülen 396 anket paket program yardımıyla yorumlanmıştır. Uygulanan çoklu regresyon analizi sonucunda ekonomiyle ilgili risk faktörüyle birlikte fayda faktörünün yatırımcıların kripto paralara yatırım yapma eğilimini önemli düzeyde etkilediği, kripto para yatırımcılarına güven faktörüyle birlikte ekonomi ve kripto paralarla ilgili endişe faktörünün kripto paralara yatırım yapma eğilimini önemli düzeyde etkilemediği sonucuna ulaşılmıştır

Kaynakça

  • Akyıldız, M. (2009). Faktör analizi tanıtımı ve uygulanması. Available in https://www.istatistik.gen.tr/?p=75, (05.01.2022).
  • Albayrak, A.S. (2014). Otokorelasyon durumunda en küçük kareler tekniğinin alternatifi otoregresyon teknikleri ve bir uygulama. Süleyman Demirel Üniversitesi İİBF Dergisi, 19(1), 1-20.
  • Alsancak, B.C. (2020). Tüketicilerin ödeme yöntemi olarak kripto para kullanımına yönelik tutumları üzerine bir araştırma. yayınlanmamış, yüksek lisans tezi, Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Altunışık, R., Coşkun, R.S., Bayraktaroğlu & Yıldırım, E. (2010). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri, Sakarya Yayıncılık.
  • Bektaş, H. (2017) Açıklayıcı faktör analizi, 1.bs., İstanbul: Beta Basım.
  • Best, R.D. (2018) How many consumers own cryptocurrency?, Bitcoin and digital currency in Europe- Statistics & Facts, Available in https://www.statista.com/chart/15137/how-many-consumers-own-cryptocurrency/, ( 26.05.2021). Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu. (2020). Kripto para araştırma raporu, Sektörel Araştırma ve Stratiji Geliştirme Dairesi.
  • Bulut, E. & Bekar, S.A. (2020). Yatırımcı irrasyonalitesi bağlamında kripto para piyasası. Finans Politik & Ekonomik Yorumlar, 652-65-89.
  • Carter, C. (2018). Bitcoin: Users’ Characteristics, motivations and investment behaviours, unpblished PhD Thesis, Federation Business School Federation University.
  • Cengiz, K. (2018). En popüler kripto para birimi: Bitcoin. Banü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 1(2), 87-100.
  • Coinmarketcap (2021). En iyi spot kripto para borsaları, Available in https://coinmarketcap.com/tr/rankings/exchanges/, (21.05.2021).
  • Çakır, A. (2014). Faktör analizi, yayımlanmamış doktora tezi, T.C. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Çetinkaya, Ş. (2018). Kripto paraların gelişimi ve para piyasalarındaki yerinin swot analizi ile incelenmesi. Uluslararası Ekonomi ve Siyaset Bilimleri Akademik Araştırmalar Dergisi, 2(5), 11-21.
  • Ermiş Beyhan, Ö (2021). Kripto yatırımında dünya 4’üncüsü, Sözcü, Available in https://www.sozcu.com.tr/2021/ekonomi/kripto-yatiriminda-dunyada-4uncuyuz-6366365/, (31.05.2021).
  • Genceli, M. (1990). Durbin-watson testinin irdelenmesi. İstanbul Üniversitesi Maliye Araştırma Merkezi Konferansları Dergisi, (33).
  • Holovatiuk, O. (2020). Cryptocurrencies As An Asset Class İn Portfolio Opti-Misation. Central European Economic Journal, 7(54), 33-55.
  • Karaman, H. (2015). Açımlayıcı faktör analizinde kullanılan faktör çıkartma yöntemlerinin karşılaştırılması, yayınlanmamış, yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı.
  • Karaoğlan, S., Arar, T. & Bilgin, O. (2018). Türkiye’de kripto para farkındalığı ve kripto para kabul eden işletmelerin motivasyonları, İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, 6(2) 15-28.
  • Karatekin, Ş. & Dinçsoy, M.O. (2019). Sanal para piyasası ve türkiye ekonomisine entegrasyonu, Social Sciences Research Journal, 8(3), 120-138.
  • Krückeberg, S., & Scholz, P. (2019). Cryptocurrencies as an asset class. In Cryptofinance and mechanisms of exchange (pp. 1-28). Springer, Cham.
  • Mahomed, N. (2017). Understanding consumer adoption of cryptocurrencies, [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi], University of Pretoria, Gordon Institute of Business Science.
  • Nakamoto, S. (2008). Bitcoin: a peer-to-peer electronic cash system, Available in https://www.coindesk.com/bitcoin-peer-to-peer-electronic-cash-system, (22.04.2021).
  • NTV (2021). Kripto para düzenlemesinde detaylar: vergi ve sermaye şartı geliyor, Teknoloji Haberleri, Available in https://sgm.gr/k8sNa, (31.05.2021).
  • Orhunbilge, N. (2017). Uygulamalı regresyon ve korelasyon analizi, 3.bs. Nobel akademik yayıncılık.
  • Özdamar, K. (2018). Eğitim, sağlık ve sosyal bilimler için spss uygulamalı temel istatistik, Nisan kitabevi.
  • Özkul, F. & Baş, E. (2020). Dijital çağın teknolojisi blochzinciri ve kripto paralar: ulusal mevcuat ve uluslararası standartlar çerçevesinde mali yönden değerlendirme. Muhasebe ve Denetime Bakış, 20(60), 57-74.
  • Perkins, D. (2020). Cryptocurrency: the economics of money and selected policy ıssues, Congressional Research Service Report, R45427. chrome extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.everycrsreport.com/files/20200409_R45427_8469ceaa641685c78bf188b7e5fdbb23004507a4.pdf
  • Resmî Gazete (2021). Ödemelerde kripto varlıkların kullanılmamasına dair yönetmelik, Yönetmelik, Available in https://www.resmigazete.gov.tr/fihrist?tarih=2021-04-16.
  • Sönmez, A. (2014). Sanal para bitcoin. The Turkish Online Journal Of Design, Art And Communication- Tojdac, 4(3), 1-14.
  • Sütcü, C.S. & Aytekin, Ç. (2018). Bitcoin ve kripto para ile ilgili sosyal medya kullanıcılarının girişimcilik düzeyleri üzerine bir araştırma, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication – TOJDAC, 8(3), 466-488.
  • Świątkiewicz, M.M & Poskart, R. (2020). Cryptocurrency perception within countries: a comparative analysis. European Research Studies Journal, 23(2), 186-203.
  • TCMB (2021). Finansal istikrar raporu Mayıs 2021, Sayı 32. https://www.tcmb.gov.tr/wps/wcm/connect/82b86baf-01ad-4eb1-a01d-2210c21fa37d/FİR32_TAM+METİN.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=ROOTWORKSPACE-82b86baf-01ad-4eb1-a01d-2210c21fa37d-nGacPVD.
  • Teker, E. (2019). Yatırımcıların sanal paralara olan yaklaşımları bitcoin örneği, yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Hasan Kalyon Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Uçkun, N. & Dal, L. (2021). Kripto para yatırımcılarında finansal risk toleransı. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 89, 155-170.
  • Yanardağ, N. (2019). Kripto para yatırım kararları ve davranışsal yanılgılarının etkisi, yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Bilgi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yaşlıoğlu, M.M. (2017). Sosyal bilimlerde faktör analizi ve geçerlilik: keşfedici ve doğrulayıcı faktör analizlerinin kullanılması. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 46(Özel Sayı) 74-85.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Samaruddin Mosmer 0000-0002-4875-9230

Çağatay Başarır 0000-0002-6234-0524

Yayımlanma Tarihi 27 Şubat 2023
Gönderilme Tarihi 4 Kasım 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Mosmer, S., & Başarır, Ç. (2023). Türkiye’deki Bireysel Kripto Para Yatırımcılarının Kripto Paralara Yaklaşımları. The Journal of International Scientific Researches, 8(1), 46-63. https://doi.org/10.23834/isrjournal.1199344